marsman schreef:Ben sinds deze week nieuwe Edge 800 gebruiker. Moet zeggen dat het navigeren een pak lastiger was dan gedacht, maar na het doorspitten van dit forumdraadje begint het kwartje te vallen. Wel nog wat vragen:
Een paar antwoorden:
marsman schreef:2. Ik heb het scherm constant aan, maar wel met een lage stand qua belichting. Ik wil de data en route graag constant zien. Hoe lang gaat de Edge dan mee?
Je moet de verlichting uitzetten en het contrast heeft niet veel invloed op de levensduur van de batterij: ik dacht dat je zonder verlichting 15uur makkelijk moet kunnen halen.
marsman schreef:3. Je kunt trainingsschema's toevoegen in de Edge. Daar heb ik hem o.a. voor gekocht, maar lees daar in dit forum opvallend weinig over. Ik zoek wat voorbeelden om even een eerste start te maken met de mogelijkheden, met name van wat intervaltrainingen ( de wat intensievere trainingen). Waar kan ik die voorbeelden vinden?
http://connect.garmin.com/workouts" onclick="window.open(this.href);return false;
marsman schreef:4. Ik dacht eerst een spookscherm als trainingspagina te hebben, maar inmiddels begrepen dat dit de rondesamenvatting is. Wat doet dit precies? Ik heb het nu uitgezet.
Je kunt de Edge manueel rondes laten registreren of automatisch. Automatisch gaat per "x" km maar kan ook adhv GPS locatie, dat laatste lijkt me in jou geval nuttig. In het ronde scherm laat hij dan elke ronde zien waarbij (geloof ik) de laatste 12 ronden met 2 gegevens in het samenvatting scherm staan. Je kunt aangeven welke gegevens je wilt zien. bv Rondetijd en gemiddelde hartslag per ronde.
marsman schreef:5. Ik heb wat routes gemaakt in GPSies en getracht ze met Mapsource op de Edge te zetten. Dat lukte niet heel geweldig. Klopt het dat ik een route ook gewoon kan downloaden op mijn PC en ze dan met Windows verkenner op de Garmin kan kopieren zonder tussenkomst van Mapsource?
Ja, maar hier is al heel veel over geschreven, wat je misschien niet zo snel vind is dat je de TCX files in "newfiles" moet plaatsen anders worden ze niet geimporteerd door de Edge.
marsman schreef:6. Ik begrijp dat veel fouten in navigatie veroorzaakt worden door verschil in kaartmateriaal die je hebt gebruikt voor het maken van de route en het kaartmateriaal op de Edge. Een kruimelspoor (track dus?) is voor mij voldoende en naar ik begrijp ongevoelig voor verschillen in kaartmeteriaal. Wat zijn dan de beste instellingen voor het navigeren? Ik heb dit nu staan op 'bereken route voor fiets', 'begeleidingsmethode tijd onderweg', 'zet vast op de weg nee', 'herbereken uit'. Met name de laatste, wat doet dit precies?
Off road aanzetten.
marsman schreef:7. Volgend op vraag 6, wat houdt de optie in om U-bochten te vermijden? Hetzelfde geldt voor het vermijden van carpoolstroken. Ik heb beide nu op niet vermijden staan omdat ik niet inzie waarom ik dit wel zou doen.
Dat heeft verder niets met fietsen te maken maar is voor autonavigatie bedoeld: U-bochten is een slechte vertaling voor keren op de weg.
marsman schreef:8. De mogelijkheid om tegen jezelf te rijden lijkt me leuk (nog niet gedaan). De route die je rijdt moet dan uiteraard wel op de Edge staan. Ik kan me voorstellen dat na een tijdje je Edge volstaat met gereden routes en dat je bij een opschoonactie niet goed kan bijhouden welke tocht je wel of niet op je Edge wilt laten staan om nog eens na te rijden. Iemand hier een handigheidje voor, of is en blijft dat handwerk?
Rit geschiedenis en courses zijn twee verschillende dingen, om tegen je zelf te rijden moet je eerst (misschien is dit veranderd) van een gereden rit een course maken. Courses lat je normaal gesproken staan en de geschiedenis kun je eens in de x-maanden met zoveel ritten als je wilt tegelijkertijd verwijderen via de pc/mac
marsman schreef:9. Laatste vraag. Op GPsies kun je routes maken waarbij je volgens mij kunt aangeven wat je gemiddelde snelheid is (of eigenlijk wat je zelf denkt qua gemiddelde te gaan rijden). Klopt het dat ik deze route kan inladen waarbij je vervolgens tegen 'jezelf' kan rijden waarbij de Edge je vergelijkt met de snelheid die in in de route bij GPsies hebt opgegeven? Dat zou ook punt 8 oplossen, want dan maak ik gewoon wat standaard routes die ik gebruik om als wedstrijd tegen mezelf te fietsen.
Ja, hoe dit precies moet is al meerdere keren in detail uitgelegd op dit forum.