Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 11 aug 2011 21:15

amateurke schreef:"Als ik naar de tijden elders op het forum kijk bengel ik helemaal aan de staart met mijn tijd. Maar terplekke wordt je aan dat tempo weinig bijgehaald en haal je omgekeerd flink wat verkeer in..."
Dat is exact het gevoel dat ik ook had. Twee fietsers hebben mij ingehaald en zelf heb ik een heel leger ingehaald - tijd 2.02 uur!
De gemiddelde klimtijd zou dan ook rond de 2h30 ofzo liggen las ik ergens, dus dat klinkt logisch ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

guidojp
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 mei 2010 17:23

guidojp 11 aug 2011 21:44

Ik heb deze zomer ook de kale berg beklommen, vanuit Bedoin. Wat een fantastische ervaring, zwaar maar heel erg mooi om te doen. Ik kwam uit op 1.56 vanaf de rotonde en was daar erg tevreden over. De hartslag is niet beneden de 160 geweest, maar dat zal wel normaal op zo'n klim. Gelukkig een dag met goed weer, wel warm in het bos, maar niet al te koud op de top (13 graden). Als ik weer in de buurt ben ga ik ook de andere kant(en) proberen.
Specialized Roubaix
Gios Compact

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 11 aug 2011 22:38

Ook ik heb dit jaar voor het eerst de Ventoux opgefietst.. viel me eerlijk gezegd nogal mee.. maar ms ook doordat ik het ergste voor ogen had door alle verhalen.. De week er voor ook nog wat alpenritjes gedaan, dus dat hielp ook wel. Boven wel een hel... mist wind koud... eerste stukje afdaling met max 15km/u omdat ik bang was dat ik van mn fiets zou waaien.

Wat ik me afvroeg.. uit de startpost van een flink jaar geleden:
"Ik heb uitgerekend dat ik iedere 4-5km een banaan of een reep kan eten."

Ik denk er niet aan om tijdens een klim te eten... sportdrank, en pas boven weer een reepie of iets anders..
Zijn er veel mensen die tijdens een klim zoals de Ventoux zoveel naar binnen proppen onder het klimmen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 aug 2011 22:48

Ik heb gisteren (10 Aug 2011) nog eens vanuit Bedoin opgereden, ook ik wilde met mijn 89 kilo binnen de 2 uur boven zijn maar dat is me net niet gelukt. Retrospectief denk ik dat dat komt omdat ik niet tijdens de klim heb bijgegeten, ik dacht namelijk ook dat 2 uur te kort was om bij te eten. Tot aan Chalet Reynard lag ik namelijk voor op schema maar 3 kilometer verder kreeg ik kramp in mijn zij en begon ik kracht en daardoor tempo te verliezen. Iemand die bijna de hele klim met identiek tempo achter me zat en mij als richtpunt had gebruikt haalde me in en reed me nog zo een 500 meter weg op 3 km.
Elke 4 tot 5 kilometer een banaan lijkt me ook wat veel maar 2 a 3 gelletjes kan mijns inziens zeker geen kwaad.

Ps. respect voor de mannen die op 8 en met name 9 augustus hebben gereden, de wind in het dal was al niet te harden, bovenop kon je bijna niet staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 aug 2011 01:02

Herman_N schreef:Gisteren 3x de MV beklommen in volgorde Malaucene, Bedoin, Sault.
Zeer zware wind dus erg lastig mn op het maanlandschap. Ook mentaal lastig na 2e keer (pfff weer naar beneden en de MV op), maar desondanks toch geslaagd. Sault was de zwaarste, zowel mentaal als fysiek. Het laatste stuk ging niet heel soepel meer.
Desondanks toch geslaagd en super tevreden.
Alles bij elkaar zo'n 4500 hm's.
Bedankt voor de felicitaties. Ik zie hier wat tijden langsvliegen dus ik voeg de mijne er maar aan toe:
Malaucene 1.54.
Bedoin 2.02.
Sault 1.59.

Aparte ervaring 3x MV. Hoewel op papier minder zwaar dan bv LM, was het mentaal zwaarder.
Komt waarschijnlijk omdat je steeds dezelfde berg op moet. En die harde wind maakt het er ook niet aantrekkelijker op.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 12 aug 2011 01:27

mijn tijd op de kale berg dateert alweer uit 2008
maar toch aardig
2x in 2 weken tijd vanuit bedoin geklommen beste tijd 1 uur 36
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 12 aug 2011 06:27

martijnm schreef:Ook ik heb dit jaar voor het eerst de Ventoux opgefietst.. viel me eerlijk gezegd nogal mee.. maar ms ook doordat ik het ergste voor ogen had door alle verhalen.. De week er voor ook nog wat alpenritjes gedaan, dus dat hielp ook wel. Boven wel een hel... mist wind koud... eerste stukje afdaling met max 15km/u omdat ik bang was dat ik van mn fiets zou waaien.

Wat ik me afvroeg.. uit de startpost van een flink jaar geleden:
"Ik heb uitgerekend dat ik iedere 4-5km een banaan of een reep kan eten."

Ik denk er niet aan om tijdens een klim te eten... sportdrank, en pas boven weer een reepie of iets anders..
Zijn er veel mensen die tijdens een klim zoals de Ventoux zoveel naar binnen proppen onder het klimmen?
Als je 's morgens , op tijd , een goed ontbijt en 's avonds ervoor een goed avondeten eet dan zul je , als je puur die ene beklimming doet wel kunnen redden zonder te eten. Maar toch zou ik wat te eten meenemen om bovenop wat binnen te werken . Drinken misschien ook wel , maar dat ligt aan de temperatuur , maar meenemen zou ik zekers doen . 1 met water en 1 met sportdrank .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 12 aug 2011 07:42

Nu we het over tijden hebben, was (is) er geen topic met de tijden, volgens mij heb ik ooit wel eens zoiets voorbij zien komen maar met de huidige zoekfunctie nog niet gevonden.
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 12 aug 2011 18:06

It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 13 aug 2011 20:12

eten tijdens een klim moet je kunnen opbrengen.
niet iedereen kan dat, het is wel het beste om tijdens de klim ook te eten

alle profs doen dat ook je verbrand veel brandstof dus bij blijven vullen :-)
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 13 aug 2011 20:21

drummie71 schreef:eten tijdens een klim moet je kunnen opbrengen.
niet iedereen kan dat, het is wel het beste om tijdens de klim ook te eten

alle profs doen dat ook je verbrand veel brandstof dus bij blijven vullen :-)
Je kunt ook vloeibaar "eten" meenemen .

Ik eet soms 3 uur lang niks tijdens mijn tochten . Gewoon op tijd een goed ontbijt nuttigen .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie