Groetpetitie!
Ik ben gewend om alle medefietsers/hardlopers/wandelaars te groeten maar hier in Brabant levert dat me doorgaans alleen maar kwaaie blikken op. Dus dat heb ik tijdens m'n inburgeringscursus maar snel afgeleerd
Wel frappant trouwens dat iedereen op dit forum voorstander is van groeten maar dat er op straat zo weinig van komt....
Wel frappant trouwens dat iedereen op dit forum voorstander is van groeten maar dat er op straat zo weinig van komt....
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zijn vooral de "gewone fietsers" die naar mij als eerste groeten en dan met name de ouderen. Het (terug) groeten van heren/dames op de racefiets is helaas eerder een uitzondering dan een regel. Ik blijf het tegen beter weten in toch volhouden...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
[quote="superrose"]...tussen harderwijk en nunspeet zelfs groeters vanaf de overkant van de weg....[/quote]
:D:D Welkom...gezellig zijn wij he!!
Zaterdag weer eens een rondje Zwolle, Hattem, Epe, Vierhouten, Nunspeet, Veluwemeer, Kampen gedaan. Samen met mijn vaste trainingsmaatje. We hebben het drie uur over groeten en gegroet worden gehad....de uitkomst is te ingewikkeld om hier op te schrijven (..en ik ben 'm ook al een beetje vergeten eigenlijk). Maar, zon, rustig trainen, mooie route = veel groeten (zelfs naar de overkant van de weg op het andere fietspad).
Kut weer en kut training = steek dat groeten maar in je...
En ik blijf een beetje een anti-groeter. Moet ook niet te veel gedoe worden...
:D:D Welkom...gezellig zijn wij he!!
Zaterdag weer eens een rondje Zwolle, Hattem, Epe, Vierhouten, Nunspeet, Veluwemeer, Kampen gedaan. Samen met mijn vaste trainingsmaatje. We hebben het drie uur over groeten en gegroet worden gehad....de uitkomst is te ingewikkeld om hier op te schrijven (..en ik ben 'm ook al een beetje vergeten eigenlijk). Maar, zon, rustig trainen, mooie route = veel groeten (zelfs naar de overkant van de weg op het andere fietspad).
Kut weer en kut training = steek dat groeten maar in je...
En ik blijf een beetje een anti-groeter. Moet ook niet te veel gedoe worden...
het lijkt wel aan het weer te liggen
vandaag op de ringvaart (haarlemmermeer) veel meer reactie op mijn knikkende hoofd gehad dan voorheen
vandaag op de ringvaart (haarlemmermeer) veel meer reactie op mijn knikkende hoofd gehad dan voorheen
Geinig dit, na een sabbatical van een jaar of 12, ben ik vorig jaar weer op het stalen ros gekropen. Het viel me vooral op dat er in die 12 jaar tijd wat was veranderd op "groet-gebied". Vreest niet, dit wordt geen "vroegah was alles betah"-verhaal, maar het viel me wel op dat er stukken minder gegroet werd. Op zoek dus naar oorzaken.
Altijd eerst bij jezelf beginnen in dit soort situaties, kleding is wat veranderd. Niet meer het gesponsorde tenue van de regionale wedstrijdvereniging. Maar gewoon een onopvallend pakketje kleding met iets hippere helm. Lichaam is ook wat veranderd en de daaraan gekoppelde snelheid ook. Niet meer met 34 het uur rustig met de armpjes op het stuur peddelen, maar toch wel een kilometerje of 6 langzamer. Een gemiddelde snelheid waarbij je relatief weinig wordt ingehaald, laat staan dat je veel mensen voorbijvliegt.
Eerste conclusie kon dus getrokken worden, door aanpassing van mijn eigen snelheid kom ik per rit gewoon minder andere fietsers "tegen". We moeten het dus letterlijk van de tegenliggers hebben.
Op zoek naar meer oorzaken, maar dan gericht op de "tegenliggers". Tegenliggers die op dezelfde manier hun sport bedrijven als ik zelf doe, groeten over het algemeen vriendelijk terug. Kan ook prima, want je hebt tenslotte je handjes boven op het stuur. Tegenliggers die onder in de beugel hangen, zijn wat minder groetgevoelig. Af en toe kan er nog net een knikje vanaf, maar over het algemeen is het behelpen. En dit was in de jaren 90 naar mijn beleving toch significant anders. Eenzame fietsers voelden een band en groetten elkaar destijds altijd. Althans in mijn omgeving.
De groepsrenners die ik tegenkom kan ik tot op heden in 2 groepen opdelen. De rustige toerders zwaaien en masse terug, als zijnde een shantykoor in vol ornaat. De wat meer op snelheid gerichte mannen/vrouwen hebben over het algemeen wat meer oog voor de weg en elkaar. Op zich begrijpelijk bij hun snelheid.
Ergo: de grootste oorzaak ligt dus bij mijzelf, en de individuele fietser is wat minder groetgevoelig geworden, verder is er niet zoveel veranderd.
Maar vreest niet, ik blijf rustig zwaaien. Te herkennen aan het rechterhandje dat zo'n 10 meter voordat we elkaar kruisen lichtjes van het stuur komt. Stijlvol en gemeend!
Altijd eerst bij jezelf beginnen in dit soort situaties, kleding is wat veranderd. Niet meer het gesponsorde tenue van de regionale wedstrijdvereniging. Maar gewoon een onopvallend pakketje kleding met iets hippere helm. Lichaam is ook wat veranderd en de daaraan gekoppelde snelheid ook. Niet meer met 34 het uur rustig met de armpjes op het stuur peddelen, maar toch wel een kilometerje of 6 langzamer. Een gemiddelde snelheid waarbij je relatief weinig wordt ingehaald, laat staan dat je veel mensen voorbijvliegt.
Eerste conclusie kon dus getrokken worden, door aanpassing van mijn eigen snelheid kom ik per rit gewoon minder andere fietsers "tegen". We moeten het dus letterlijk van de tegenliggers hebben.
Op zoek naar meer oorzaken, maar dan gericht op de "tegenliggers". Tegenliggers die op dezelfde manier hun sport bedrijven als ik zelf doe, groeten over het algemeen vriendelijk terug. Kan ook prima, want je hebt tenslotte je handjes boven op het stuur. Tegenliggers die onder in de beugel hangen, zijn wat minder groetgevoelig. Af en toe kan er nog net een knikje vanaf, maar over het algemeen is het behelpen. En dit was in de jaren 90 naar mijn beleving toch significant anders. Eenzame fietsers voelden een band en groetten elkaar destijds altijd. Althans in mijn omgeving.
De groepsrenners die ik tegenkom kan ik tot op heden in 2 groepen opdelen. De rustige toerders zwaaien en masse terug, als zijnde een shantykoor in vol ornaat. De wat meer op snelheid gerichte mannen/vrouwen hebben over het algemeen wat meer oog voor de weg en elkaar. Op zich begrijpelijk bij hun snelheid.
Ergo: de grootste oorzaak ligt dus bij mijzelf, en de individuele fietser is wat minder groetgevoelig geworden, verder is er niet zoveel veranderd.
Maar vreest niet, ik blijf rustig zwaaien. Te herkennen aan het rechterhandje dat zo'n 10 meter voordat we elkaar kruisen lichtjes van het stuur komt. Stijlvol en gemeend!
[quote="JPP"]Ik krijg maar heel weinig respons op de vriendelijkheden van mijn kant. Zal wel aan mij liggen ... [/quote]
Zelfde hier hoor... groet zo vaak, maar sommige dagen is het echt niks en andere dagen zijn er veel vriendelijke renners. Ik blijf toch versteld staan dat mensen je de hele tijd aankijken, je groet ze vriendelijk en ze rijden gewoon langs je zonder een krimp of enige vriendelijk knikje. Iedereen die niet groet en je zo aankijkt die heeft het gewoon in zijn bol ofzo.
Zelfde hier hoor... groet zo vaak, maar sommige dagen is het echt niks en andere dagen zijn er veel vriendelijke renners. Ik blijf toch versteld staan dat mensen je de hele tijd aankijken, je groet ze vriendelijk en ze rijden gewoon langs je zonder een krimp of enige vriendelijk knikje. Iedereen die niet groet en je zo aankijkt die heeft het gewoon in zijn bol ofzo.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Zelfde hier hoor... groet zo vaak, maar sommige dagen is het echt niks en andere dagen zijn er veel vriendelijke renners. Ik blijf toch versteld staan dat mensen je de hele tijd aankijken, je groet ze vriendelijk en ze rijden gewoon langs je zonder een krimp of enige vriendelijk knikje. Iedereen die niet groet en je zo aankijkt die heeft het gewoon in zijn bol ofzo.
Die blik heb ik gisteren ook meerdere malen gezien. Het viel mij op dat het vaak oudere heren zijn die niet terug groeten. En de vliegenvanger (mond open en kin op t stuur) kijken je inderdaad aan, maar geven helemaal geen response.
Als ik alleen fiets word ik opvallend vaker gegroet dan wanneer ik in gezelschap verkeer.....
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;