Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mei 2011 17:44

Fietspraat, wat versta je onder "een beetje" ? Ik doe altijd maar wat met smeermiddel, ik heb geen idee hoeveel je nu moet gebruiken.

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 30 mei 2011 17:48

Ik gebruik het nu 2 maanden. Gestart met een beetje argwaan, want wat te goed klinkt om waar te zijn is meestal niet waar. Voorlopig is het resultaat geweldig. Het enige wat ik doe, is de ketting er af (wat is een missing link toch handig), even door een doek halen en ze ziet er weer als nieuw uit. Ketting er terug op en weer een laagje Squirt er op. Voor mij gaat het dus veel sneller dan het ontvetten en olie of iets dergelijks te gebruiken.
@havana: Ik laat de ketting draaien en houd het busje er ondersteboven op. Met een beetje knijpen komt er op elke schakel wat Squirt te zitten. Eens ik helemaal rond ben, blijf ik de trappers nog even draaien tot alles goed verdeeld zit. Dan een tijdje laten drogen tot de Squirt verdwenen lijkt en klaar.
Hoe vaak moet het er op? Ik bekijk dat gewoon. Je merkt wel wanneer het tijd is.

Nog een belangrijke opmerking: ik heb er nog niet mee in de regen gefietst.
Wat volgens de fabrikant wel belangrijk is: de Squirt moet goed gedroogd zijn zodat de regen hem er niet uit wast.
Ik smeer de ketting altijd in de avond voor ik ga rijden.

Ik ben tot hiertoe echt 100% tevreden met het spul.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 30 mei 2011 18:28

Ik heb nu een jaartje met dat kaarsvet op de ketting rondgefietst en de ervaringen zijn met droog weer goed echter bij de eerste regenbui begint de ketting te tjilpen en is de smerende werking snel weg, ook is de ketting na goed drogen met een poetsdoek een dag later geroest.
Ook heb ik tijdens het fietsen een keer een spontaan vastzittende schakel van de ketting gehad maar of squirt hier de oorzaak van was weet ik niet.
Ben nu maar weer overgestapt op de ouderwetse kettingolie van Shimano, enige nadeel is hiervan dat de ketting weer heel snel zwart wordt.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 30 mei 2011 21:46

trujillo schreef: @havana: Ik laat de ketting draaien en houd het busje er ondersteboven op. Met een beetje knijpen komt er op elke schakel wat Squirt te zitten. Eens ik helemaal rond ben, blijf ik de trappers nog even draaien tot alles goed verdeeld zit. Dan een tijdje laten drogen tot de Squirt verdwenen lijkt en klaar.


Doe het op bijna dezelfde wijze, alleen laat ik het meer druppelen dan dat ik echt knijp.
Voor elke rit een rondje ketting draaien volstaat dan. (ja voor elke rit)
Net een nieuwe ketting gemonteerd, maar met de vorige ketting bijna 5000km rond gereden zonder klagen.
En waarschijnlijk zal ik iets te veel gebruiken, 5000km voor 10 euro smeermiddel valt wbt kosten best mee. Ik heb het iig voor over en het scheelt me een hoop poestwerk ;-)

O ja in de regen (niet een buitje maar echt zware regen) vind ik het minder goed werken, maar daarom gebruik ik tijdens regenritten mijn "winter/regenfiets" D: . bij die fiets is de ketting voorzien van gewone ketting olie. (shimano om precies te zijn)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 mei 2011 21:56

Heb het spul ook maar kan enkel concluderen dat het "een" smeermiddel is en niet "het" ultieme smeermiddel. Droog werk het prima maar dan doet zo'n beetje alles het goed waarbij ik met een goed schoongemaakte ketting en Rohloff eigenlijk betere resultaten krijg. In de regen werkt het zeer matig, gewone olie gesealed met vernevelde was werk dan gewoon beter...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 31 mei 2011 03:06

Hoi,

Vaak heb ik de indruk dat sommigen gewoon geewn flauw benul hebben van wat de noden aan smering van een ketting zijn.
De opbouw van een was barriere houdt dan wel de ingressie van vuil tegen maar het belet terzelfdertijd ook een goede smering van het inwendige (de rollagers) van de ketting tegen.

Of en ketting nu mooi netjes blijft aan de buitenzijde is van geen belang. Het is wat in de ketting omgaat wat van belang is.
Met een waslaag tegen de rollagers aangeklit lopen die absloutt niet meer vlot en dat is een bron van wrijving en en wrijving kost energie en bij uitbreiding veroorzaakt het gebruikschade.

Niet het luie middel kiezen maar werken voor je sport en je zal merken dat die extra inspanning ook je liefde voor je sport vergroot.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 31 mei 2011 21:41

fdegrove schreef: Niet het luie middel kiezen maar werken voor je sport en je zal merken dat die extra inspanning ook je liefde voor je sport vergroot.






Gaap... Doe mij nog zo'n dooddoener.

Ik gebruik het spulletje nu ruim een maand en tot nog toe bevalt het me uitstekend!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 01 jun 2011 00:20

Het was dan ook bijna altijd droog......oftewel: even afwachten of het ook in de regen goed bevalt.
Velgenfluisteraar

Florezido

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 jun 2011 02:07

Hoi,
spook schreef:
fdegrove schreef: Niet het luie middel kiezen maar werken voor je sport en je zal merken dat die extra inspanning ook je liefde voor je sport vergroot.


Gaap... Doe mij nog zo'n dooddoener.

Ik gebruik het spulletje nu ruim een maand en tot nog toe bevalt het me uitstekend!


Zo'n dooddoener zal het wel niet zijn, denk ik.
Conclusies gaan trekken na een maand gebruik, da's pas een dooddoener.

Overigens mag er wel eens nagedacht worden over de functie van was bij de smering van een ketting.
Let wel, ik spreek voornamelijk vanuit het oogpunt van het gebruik bij de koersfiets. Baan (Piste voor de Belgen)- en/of onraod gebruik, niet offroad.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 01 jun 2011 02:17

Probeer Boeshield eens zou ik zeggen, ben daar zelf erg enthousiast over (nee ik heb geen aandelen).

Werkt gewoon in alle omstandigheden.

Ik begrijp nooit zo goed waarom een ketting moet blinken? Het is veel belangrijker dat hij goed geolied is. Een schone ketting (let vooral op de vuilophoping bij de derailleurwieltjes) is overigens wat anders dan een blinkende ketting.
Laat de schakels gewoon goed gesmeerd/geolied en haal het vuil aan de buitenzijde weg.

Ik zie nu dat ik het eens ben met fdegrove..ook wel eens leuk :-)

Ciao
"Try not. Do or do not......there is no try"

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 01 jun 2011 12:15

Waarom een ketting moet blinken? Omdat het oog ook wat wil (wat staat mooier op die mooie basso van je...) en niemand zit te wachten op vieze handen.
Ik gebruik het ook al een tijdje en merk dat ik eht wel echt voor elke rit moet gebruiken voor een goed resultaat. Mijn ketting rijdt echter dan ook als een zonnetje en je hoort werkelijk niets meer in tegenstelling tot vorige middelen. In de regen werkt het echter niet maar ik fiets vrijwel nooit in de regen dus dat boeit me niet :)

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 01 jun 2011 13:31

Ik vindt het belangrijker dat hij goed draait en op de juiste manier gesmeerd is, het is tenslotte een fiets....en daar moet je op fietsen. Je kunt je ketting ook wel schoonhouden zonder dit spul trouwens, gewoon een kwestie van bijhouden.

Ik fiets ook in de regen dus kan ik niets met dat spul.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Plaats reactie