Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 okt 2009 02:26

[quote="Amclassic-fan"]Je maakt nu alleen een grote denkfout Divo. Je gedachtengang kan wel kloppen voor iemand die gewend is aan een Toyota Starlet en op eens in een Hummer gaat rijden. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval, want ik rij al sinds ik 8 of 9 was op mountainbike/crossfiets/racefiets met een helm. Ik ben dus niet anders gewend dan dat ik een helm op m'n kop heb als ik ga trainen.[/quote]

Ik maak geen denkfout, jij begrijpt niet wat ik schrijf. Als jij verschil merkt tussen een rit zonder en met helm is er dus verschil. Dat verschil is op meerdere niveaus in je beleving én in je gedrag terug te vinden. Het is helemaal niet relevant dat je al je hele leven met een helm oprijdt. Zie het maar als een politieagent die als die z'n uniform aan doet en z'n pet opzet en z'n wapen in z'n holster hangt dan gebeurd er ook iets in z'n hersens wat hem een net iets andere houding naar de buitenwereld geeft. Zo gebeurd dat ook met jou als je je fietskleding aan doet je handschoenen en je helm opzet. Alleen heb je dat niet door. Onbewuste gedachtenstromen. Door een keer geen helm op te zetten word je je bewust van een verschil. Je voelt je onveiliger, dus met helm op voel je je veiliger en zul je in bepaalde gevallen met helm op net iets anders reageren dan zonder helm al zul je je daar niet snel bewust van zijn als dit zich voordoet.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 08:48

[quote="-Divo-"]...Ik neem als voorbeeld even Rob die een kat ziet op meters afstand en er dan gewoon overheen rijdt. Zo blijkt ie overigens wel vaker te vallen of bijna ongelukken te hebben athans dat schrijft hij zelf op het forum....[/quote]
Even nog hier op reageren:
Ik reed LANGS de kat af. De kat besloot op het laatste moment toch over te steken. Ik had geen kans om te reageren. Ik had het beest het liefst niet aangereden.
Mijn laatste val was in een bocht die veel gladder was dan ik had kunnen anticiperen.

En ja,.... ik lig de laatste tijd vaak op de grond. Ook tot mijn eigen irritatie. Ik blijf ook liever gewoon op de fiets zitten. Gelukkig valt mijn aantal valpartijen ook wel weer mee. 6 stuks in 12 jaar tijd.

[quote="-Divo- richting AMclassis-fan"]...Ik maak geen denkfout, jij begrijpt niet wat ik schriif[/quote]
Wellicht is het handig om jezelf eens te verplaatsen in de gedachtengang van anderen. Ik zie dat je op dit forum wel vaker "ruzie" hebt met anderen. En als je schermt met onderzoeken is het handig om je bronnen te vermelden.

Het zou namelijk heel misschien wel eens zo kunnen zijn dat er een minimale kans bestaat dat ook anderen wel eens een heel klein beetje gelijk kunnen hebben.
Live fast; die young. mijn blog

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 06 okt 2009 10:41

@rob74: je snapt toch zeker wel dat je dat beest nooit had aangereden als je zonder helm was geweest! Kijk Il Divo's verhaal over autogordels en politieagenten er maar op na, geen speld tussen te krijgen.

;)

amro
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 06 okt 2009 11:18

[quote="-Divo-"]
Er zijn nl onderzoeken die ik eerder gelezen heb maar ik ben nu te lui om ze op te zoeken.[/quote]

De hele discussie met @Divo is wat mij betreft zinloos, ik ben het volledig met de vorige posters eens: als je onderzoeken aanhaalt moet je bronnen vermelden. Zolang je die bronnen niet geeft zijn alle argumenten uit die niet aantoonbare onderzoeken niet valide.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 06 okt 2009 11:19

Ja hoor, ik ken die mensen ook wel: die doen hun achterdeur niet op slot omdat je juist het lot daarmee tart.
Ik geloof graag in de echte wereld.
En over een kat kan je het beste heen rijden.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 06 okt 2009 11:28

[quote="-Divo-"][quote="Amclassic-fan"]Je maakt nu alleen een grote denkfout Divo. Je gedachtengang kan wel kloppen voor iemand die gewend is aan een Toyota Starlet en op eens in een Hummer gaat rijden. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval, want ik rij al sinds ik 8 of 9 was op mountainbike/crossfiets/racefiets met een helm. Ik ben dus niet anders gewend dan dat ik een helm op m'n kop heb als ik ga trainen.[/quote]

Ik maak geen denkfout, jij begrijpt niet wat ik schrijf. Als jij verschil merkt tussen een rit zonder en met helm is er dus verschil. Dat verschil is op meerdere niveaus in je beleving én in je gedrag terug te vinden. Het is helemaal niet relevant dat je al je hele leven met een helm oprijdt. Zie het maar als een politieagent die als die z'n uniform aan doet en z'n pet opzet en z'n wapen in z'n holster hangt dan gebeurd er ook iets in z'n hersens wat hem een net iets andere houding naar de buitenwereld geeft. Zo gebeurd dat ook met jou als je je fietskleding aan doet je handschoenen en je helm opzet. Alleen heb je dat niet door. Onbewuste gedachtenstromen. Door een keer geen helm op te zetten word je je bewust van een verschil. Je voelt je onveiliger, dus met helm op voel je je veiliger en zul je in bepaalde gevallen met helm op net iets anders reageren dan zonder helm al zul je je daar niet snel bewust van zijn als dit zich voordoet.
[/quote]

Goh... ik ben het voor het eerst eens met Divo! Hulde. ;)
Ik heb ooit 1x zonder helm op de fiets gezeten en het enige wat ik toen de hele tijd in gedachte had was 'ik heb geen helm, ik moet niet vallen'. Daarbij let je op ieder steentje wat op de weg ligt.

Met helm heb ik dit niet en let ik niet op ieder steentje wat op de weg ligt. Kortom, ik ben dus minder alert. En daarom heeft Divo in deze gelijk.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 06 okt 2009 11:50

Nou, daar kan ik dan weer een verhaal tegenin brengen. Heb ooit 1x zonder helm gefietst door Rotterdam omdat ik m'n fiets weg wilde brengen naar de FM. Op het Hofplein slaat een fietser plotseling linksaf, ik vol in de remmen. Reed daar helemaal niet hard maar sloeg toch over de kop en kwam op m'n gezicht terecht. Aan de reacties om me heen zag het er niet echt fris uit, maar gelukkig viel het mee en kon even later als een soort Frankenstein-monster de EHBO verlaten :D. Je houdt het niet voor mogelijk, afstand was krap 1km, maar juist op die ene km... (van 15.000/jaar).

Maar goed, het gaat natuurlijk niet om individuele gevallen, maar om gemiddelde kansen over grote aantallen fietsers.

Ik ben intussen ook wel benieuwd geworden naar die onderzoeken van Divo.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 06 okt 2009 11:57

[quote="Moustache"][quote="-Divo-"][quote="Amclassic-fan"]Je maakt nu alleen een grote denkfout Divo. Je gedachtengang kan wel kloppen voor iemand die gewend is aan een Toyota Starlet en op eens in een Hummer gaat rijden. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval, want ik rij al sinds ik 8 of 9 was op mountainbike/crossfiets/racefiets met een helm. Ik ben dus niet anders gewend dan dat ik een helm op m'n kop heb als ik ga trainen.[/quote]

Ik maak geen denkfout, jij begrijpt niet wat ik schrijf. Als jij verschil merkt tussen een rit zonder en met helm is er dus verschil. Dat verschil is op meerdere niveaus in je beleving én in je gedrag terug te vinden. Het is helemaal niet relevant dat je al je hele leven met een helm oprijdt. Zie het maar als een politieagent die als die z'n uniform aan doet en z'n pet opzet en z'n wapen in z'n holster hangt dan gebeurd er ook iets in z'n hersens wat hem een net iets andere houding naar de buitenwereld geeft. Zo gebeurd dat ook met jou als je je fietskleding aan doet je handschoenen en je helm opzet. Alleen heb je dat niet door. Onbewuste gedachtenstromen. Door een keer geen helm op te zetten word je je bewust van een verschil. Je voelt je onveiliger, dus met helm op voel je je veiliger en zul je in bepaalde gevallen met helm op net iets anders reageren dan zonder helm al zul je je daar niet snel bewust van zijn als dit zich voordoet.
[/quote]

Goh... ik ben het voor het eerst eens met Divo! Hulde. ;)
Ik heb ooit 1x zonder helm op de fiets gezeten en het enige wat ik toen de hele tijd in gedachte had was 'ik heb geen helm, ik moet niet vallen'. Daarbij let je op ieder steentje wat op de weg ligt.

Met helm heb ik dit niet en let ik niet op ieder steentje wat op de weg ligt. Kortom, ik ben dus minder alert. En daarom heeft Divo in deze gelijk.
[/quote]

Hulde........dat is dan ook weer wat overdreven :)

Divo's beredenering klopt wel, maar ik lees dit topic als: moet je wel of geen helm dragen?
Dat je eventueel voorzichtiger op de fiets zit zonder helm, wat ik me goed kan voorstellen, lijkt mij geen reden om dan dus maar geen helm meer op te zetten.
Persoonlijk heb ik echt niet het gevoel dat ik de hele wereld aan kan met een helm op m'n ei.
FacebookS3RSSite

lunaton
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:28

lunaton 06 okt 2009 12:08

Je weet dat je zonder helm rijdt en dus ook welke risico's je loopt, daardoor zit je meer op te letten.
Het grote verschil zit m in de routine.
Na verloop van tijd (of een helmloze beginner)let je niet meer op, omdat je dan gewend bent zonder helm te rijden.
Situaties die niet te voorzien zijn,(ook al rij je alert) en leiden tot een val, lopen voor iemand met een helm statistisch gezien beter af.
Dus... helm op kost geen kop

amro
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 06 okt 2009 13:38

[quote="Moustache"]Met helm heb ik dit niet en let ik niet op ieder steentje wat op de weg ligt. Kortom, ik ben dus minder alert. En daarom heeft Divo in deze gelijk.
[/quote]

Divo heeft gelijk wat betreft de gedragsverandering met of zonder helm.
Maar of ik veiliger fiets zonder helm omdat ik me bewuster ben van gevaar? Ik zie ook elk steenje of ander gevaar, maar ga daardoor onzeker rijden wat juist meer fouten en gevaalijkere situaties veroorzaakt.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 06 okt 2009 13:53

Telt uiteindelijk niet , zoals LunaTom suggereert, alleen het effect van je gedrag? M.a.w. wat levert na alle plussen en minnen de veiligste situatie op voor de fietser: wel of geen helm dragen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 13:59

Volgens wordt dus logica over hard fietsen en wel of geen helm verkeerd om beredeneerd.

Ik zet een helm op omdat ik hard ga fietsen.
EN NIET
Ik ga hard fietsen omdat ik een helm op heb
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie