[quote="spin"]Ik heb sinds een maandje een edge 705 in mijn bezit en hij bevalt me uitermate goed, al kost het wel flink wat uurtjes studie om hem te leren gebruiken.
Ik heb in elk geval geconstateerd dat als je vooraf een route wilt uitzetten de 'route' modus waardeloos is, om de eerder genoemde reden dat hij constant aan het berekenen slaat.
Ik las op een andere site (weet niet meer welke) dat de beste methode hiervoor is om een track te maken/downloaden, dus een .gpx bestand; tcx kan je naar gpx converteren op bijv.
www.gpsies.com. Gpx bestanden kun je alleen openen en editen in mapsource, niet in training center, waarin je courses en history files opent. Ik meen dat je bij een track wel genavigeerd wordt - hoewel mijn laatste test hiervan in de soep liep, ben er nog niet achter wat ik verkeerd deed.
Om niet de verkeerde kant op gestuurd te worden zou het volgens die site het beste te zijn om van je track geen gesloten cirkel te maken, maar een gaatje te laten tussen begin en eind. Dit begin en eind kun je dan weer markeren met een waypoint (ook makkelijk als je er eerst met de auto naartoe moet, dan kun je je naar het 'start'-waypoint laten navigeren).
Maar goed, ik geloof dus dat ik het track-principe ongeveer begrijp, maar wat me niet helemaal helder is: wat is nou precies het onderscheid tussen
- een course en een track?
- een course point en een trackpoint?
Zit hem dat erin dat je bij een course alleen instructies krijgt op van tevoren gedefineerde plaatsen (puur op locatie, niet op basis van een kaart) en dat je verder alleen de mededeling krijgt dat je 'van koers af' bent? In dat geval lijkt een course me namelijk alleen nuttig voor trainingen op vaste routes, zodat je verschillende ritten op het zelfde parcours kan vergelijken; voor het fietsen van een onbekende route is een track dan veel beter, omdat die je 'echt' kan navigeren. Alleen moet je daar dan dus wel een routeerbare kaart voor hebben (zoals CN).
Is dit correct?
Verder heb ik gemerkt dat je waypoints vooral spaarzaam moet gebruiken, want je kunt er maar een beperkt aantal opslaan. Ze zijn vooral nuttig om plekken te markeren die je op de kaart goed moet kunnen zien (bijv. de start van je route, of waar je je auto hebt achtergelaten).
Overigens is de edge mij prima bevallen als navigatietool voor in de auto (met CN dus), mits je met z'n tweeën bent (en dus de bijrijder het kleine schermpje kan aflezen, want in tegenstelling tot een TomTom kan de edge niet praten). Ideaal voor op vakantie in een vreemd land, CN is best wel gedetailleerd, elk gehucht staat erop. Navigatie voor op de fiets werkt in een land als Italië ook prima omdat je daar toch voornamelijk over autowegen rijdt. In Nederland met al die fietspaden zal het minder ideaal zijn omdat we hier zoveel fietspaden hebben en hij denk ik neigt naar wegen ipv fietspaden. Maar al met al ben ik zeer te spreken over de edge, heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
[/quote]
als je een gpx route hebt (gesloten rondje), kun je dan op elk punt in de route beginnen?