Kwestie van smaak, maar oneven zorgt voor meer zgn. 'skid-patches', oftewel, plekken waar je band slijt tijdens het skidden. Meer plekken == minder slijtage op 1 plek == langere levensduur van je band. In de praktijk valt dat wel mee, bijna niemand skid zo strak dat je altijd op een punt skid, vaak neem je je halve band mee. En je band een stukje verleggen als ie op een punt te ver is doorgesleten, verlengt de levensduur ook.halveliter schreef:Daar ben ik weer. Inmiddels een nieuwe bracket geinstalleerd, waardoor mijn chainline helemaal recht loopt. Maar weer heb ik een paar vraagjes:
1. Maakt het uit hoeveel tands cog ik heb met mijn chainring? Mijn cog is 17T en chainring 48T. Moeten die niet beiden een even of oneven getal zijn?
2. Je ketting moet toch zo strak mogelijk? Normaal knip je een ketting door de ketting over je cog en chainring the leggen en dan één schakel meer te rekenen? Of reken je nu niet de extra schakel, zodat je chain helemaal strak ligt?
Alvast dank!
Als je een frame hebt met horizontale dropouts (baanframe) of semi-horizontale dropouts, stel je de kettingspanning door je achterwiel naar voren of achteren te schuiven. Dus zet je achterwiel in je frame, zo dacht mogelijk richting je bottombracket, maak de ketting op maat, en trek hem strak door je achterwiel van je bracket af te schuiven.