Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

steveman
Forum-lid

steveman 10 okt 2008 20:33

havana schreef:Iedereen heeft z'n eigen methodes. Er zijn een hoop smeermiddelen die goed zijn maar

1) de meeste mensen gebruiken veel te veel
2) ik heb me altjid laten vertellen dat teflon juist vuil aantrekt

teflon trekt idd veel vuil aan
maar het is wel een goed product voor je ketting
je ketting gaat langer mee

mvg

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 10 okt 2008 23:16

steveman schreef:
havana schreef:Iedereen heeft z'n eigen methodes. Er zijn een hoop smeermiddelen die goed zijn maar

1) de meeste mensen gebruiken veel te veel
2) ik heb me altjid laten vertellen dat teflon juist vuil aantrekt

teflon trekt idd veel vuil aan
maar het is wel een goed product voor je ketting
je ketting gaat langer mee

mvg

Hoi,

Nonsens.
Teflon trekt helemaal geen vuil aan alleen komt vuil dat vroeger in de rollers vastgekoekt zat nu mee los door de verlaagde wrijving/verbeterde smering en daardoor lijkt het alsof Teflon vuil aantrekt.
De realiteit is dat het gros van het vuil nu samenklit in de smeerolie en niet overal verspreid op en tussen kransjes, tandbladen en je ketting.
Als er voldoende smering in de kettingrolletjes aanwezig is wrijf je best de ketting goed droog en dan spuit je wat droge teflon op de buitenzijde van de ketting.
De verlaagde wrijving voel je zo met de fiets in de werkstand en ook op de weg voek je het verschil best wel.
Of het echter lang stand houdt betwijfel ik....
Bij de eerste bui is het meerendeel wellicht al weggespoeld.
Toch zal het teflon het slijtage proces vertragen doordat je nauwelijks nog een "polijstpasta-effect" hebt door het grijm in de smering.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 11 okt 2008 01:11

ik ben het helemaal met fdegrove eens, teflon trekt geen vuil aan. dat doet wel bv siliconenolie.
advies blijft: ketting na iedere rit droog wrijven en regelmatig opnieuw smeren met teflon of teflonbevattende smeermiddelen.
essentieel is het droogwrijven, de ketting moet gesmeerd zijn tussen en in de rolletjes, niet aan de buitenkant!
gaat niet, bestaat niet!

bikerbas
Forum-lid

bikerbas 09 dec 2008 23:29

Ik zag dat er een paar keer om gevraagd werd; Ter informatie; Kettingvet is nog wel te krijgen. 't is wat meer werk maar de resultaten zijn echt super!

Kroon Oil is gestopt met de productie van kettingvet. Putoline maakt het nog wel onder de naam Putoline Chain Wax. Zelf haal ik het bij ddparts in Den Dungen. (zoek zelf maar effe op internet)
Het is echt het allerbeste smeermiddel! Je kunt een ketting als je wilt helemaal tot het gaatje op gebruiken.
Hoe werkt 't? Na een zware race/mountainbikerit de ketting, derailleurwieltjes, voorbladen en cassette demonteren. Alles in de benzine gooien (je het mag echt aggressief ontvet worden). Vervolgens alles goed schoon maken met een borstel, eventueel om de stank aan je handen te verminderen meteen de spullen nawassen in een sopje. Vervolgens alles netjes afdrogen en de ketting in een frietpan met kettingvet leggen en daar lekker een tijdje laten koken (op ongeveer 150 graden). Laat 't vet niet te koud worden want dan krijg je het niet meer van de ketting.

Vervolgens de ketting warm uit het vet halen en met 2 doeken helemaal droog wrijven. Eventueel naderhand opspuiten en schoonmaken met siliconen om de hele buitenkant vetvrij te maken. De ketting rolt als een nieuwe!

Enkele tips;
Kettingvet is brandbaar en je partner wordt niet vrolijk als je het in de keuken gebruikt!
En gebruik nooit dieselolie om te ontvetten; dat spul komt naderhand uit de ketting waardoor je allemaal (stinkende) spatters op je fiets krijgt.
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou

yboli
Forum-lid

yboli 11 dec 2008 23:54

Hallo,

Ik smeer m'n ketting altijd met "Cyclon" , zo'n wit/rood spuitbusje bij de f.m,
werkt prima.
Alleen met dit natte weer wordt de fiets en dus ook de ketting wel snel vuil, het wegdek is immers ook nat.
Wil m'n ketting (Shimano CN-6600) demonteren en 'm is goed reinigen met wasbenzine/lampenolie , laten drogen en dan opnieuw smeren.
Weet dat ie er op dezelfde manier (buiging) weer op moet, anders gaat ie kraken.
Heb wel al een nieuwe liggen, maar het is nog niet nodig, want de fiets schakelt gewoon goed en er zijn geen rare geluiden te horen.
Bewaar ook de "oude" voor de lengte van de nieuwe.
Heeft iemand misschien nog tips voor het demonteren/monteren van de ketting?

vrgr,

yboli

marcobos
Forum-lid

marcobos 12 dec 2008 18:09

Ik gebruik sinds kort squirt lube. Dat is echt perfect spul. Het grote voordeel is dat het ketting droog blijft waardoor er geen vuil wordt aangetrokken.

m_huizinga
Forum-lid

m_huizinga 14 dec 2008 00:58

Ik heb een folder gekregen van KMC, dit bedrijf komt erg professioneel over, en er staat een handleiding in voor kettingsmeren en schoonmaken. Ik citeer:

Schoonmaken:
- Reinig uw ketting na elke rit; zeker na natte en modderige omstandigheden;
- Gebruik een droge doek om de ketting (en onderdelen!) te reinigen;
- Vergeet de cassette, kettingwielen en derailleurwieltjes niet.
- Gebruik een (tanden)borstel om zand of modder te verwijderen; indien nodig met wat lauw zeepwater
- Gebruik NOOIT op zuur of alki gebaseerde reinigingsmiddelen (zoals roest verwijderaars), kettingbruik kan het gevolg zijn.
- Gebruik NOOIT een zogenaamde kettingwasmachine i.c.m. oplosmiddel. Dit is DE manier om de ketting direct te ruineren
- Gebruik geen oplosmiddelen om het oplossen van smeermiddelen uit de lagering van de ketting te voorkomen.

Smeren:
- Smeer de ketting elke keer na reiniging
- Zorg dat de ketting droog is voordat u smeert
- Gebruik smeermiddel wat in het begin diep in de lagering kan dringen en na korte tijd plakkerig of droog wordt. Op deze manier kunt u de delen van de ketting bereiken die het meest gevoelig zijn voor slijtage. U kunt zelf testen of u het geschikte smeermiddel gebruikt door een beetje in de palm van uw te spuiten: eerst voelt het aan als water (penetratie), na een tijdje moet het plakkerig of 'droog'aanvoelen (langdurige smering)
- Gebruik na het smeren een droge doek om overtollig smeermiddel van de buitenzijde van de ketting te vegen, dit vermindert het aantrekken van vuil en stof;
- Maak gebruik van een snel penetrerend smeermiddel, Teflon of Siliconen zijn niet noodzakelijk, zolang het smeermiddel na het aanbrengen maar een hoge viscositeit bereikt;
- smeermiddel alleen aanbrengen op kritieke plekken (rollers) en niet op de plaatjes.
- ook derailleurwieltjes smeren.

m_huizinga
Forum-lid

m_huizinga 14 dec 2008 01:01

yboli schreef:Hallo,

Ik smeer m'n ketting altijd met "Cyclon" , zo'n wit/rood spuitbusje bij de f.m,
werkt prima.
Alleen met dit natte weer wordt de fiets en dus ook de ketting wel snel vuil, het wegdek is immers ook nat.
Wil m'n ketting (Shimano CN-6600) demonteren en 'm is goed reinigen met wasbenzine/lampenolie , laten drogen en dan opnieuw smeren.
Weet dat ie er op dezelfde manier (buiging) weer op moet, anders gaat ie kraken.
Heb wel al een nieuwe liggen, maar het is nog niet nodig, want de fiets schakelt gewoon goed en er zijn geen rare geluiden te horen.
Bewaar ook de "oude" voor de lengte van de nieuwe.
Heeft iemand misschien nog tips voor het demonteren/monteren van de ketting?

vrgr,

yboli

Voor het reinigen van je cassette is het handig om petroleum te gebruiken. Dit vervliegt niet en ontvet zeer goed. Het is niet zo schadelijk voor je gezondheid als wasbenzine. Trek wel handschoenen aan.

Andere manier om schoon te maken: pak de afwasborstel en houdt m op de cassette. Flink ronddraaien maar en na een minuut is je cassette schoon.

concorde
Forum-lid

concorde 14 dec 2008 17:17

m_huizinga schreef:Ik heb een folder gekregen van KMC, dit bedrijf komt erg professioneel over, en er staat een handleiding in voor kettingsmeren en schoonmaken. Ik citeer:

Schoonmaken:
- Reinig uw ketting na elke rit; zeker na natte en modderige omstandigheden;
- Gebruik een droge doek om de ketting (en onderdelen!) te reinigen;
- Vergeet de cassette, kettingwielen en derailleurwieltjes niet.
- Gebruik een (tanden)borstel om zand of modder te verwijderen; indien nodig met wat lauw zeepwater
- Gebruik NOOIT op zuur of alki gebaseerde reinigingsmiddelen (zoals roest verwijderaars), kettingbruik kan het gevolg zijn.
- Gebruik NOOIT een zogenaamde kettingwasmachine i.c.m. oplosmiddel. Dit is DE manier om de ketting direct te ruineren
- Gebruik geen oplosmiddelen om het oplossen van smeermiddelen uit de lagering van de ketting te voorkomen.

Smeren:
- Smeer de ketting elke keer na reiniging
- Zorg dat de ketting droog is voordat u smeert
- Gebruik smeermiddel wat in het begin diep in de lagering kan dringen en na korte tijd plakkerig of droog wordt. Op deze manier kunt u de delen van de ketting bereiken die het meest gevoelig zijn voor slijtage. U kunt zelf testen of u het geschikte smeermiddel gebruikt door een beetje in de palm van uw te spuiten: eerst voelt het aan als water (penetratie), na een tijdje moet het plakkerig of 'droog'aanvoelen (langdurige smering)
- Gebruik na het smeren een droge doek om overtollig smeermiddel van de buitenzijde van de ketting te vegen, dit vermindert het aantrekken van vuil en stof;
- Maak gebruik van een snel penetrerend smeermiddel, Teflon of Siliconen zijn niet noodzakelijk, zolang het smeermiddel na het aanbrengen maar een hoge viscositeit bereikt;
- smeermiddel alleen aanbrengen op kritieke plekken (rollers) en niet op de plaatjes.
- ook derailleurwieltjes smeren.

Kun je me mischien vertellen waarom geen kettingwasmachine te gebruiken. met mtb en krijg ik de ketting soms helemaal niet goed schoon met borstels etc. Voor de racer heb ik een kettingwasmachine niet nodig.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 21 apr 2009 00:18

Tijdens het droog en schoon wrijven van de ketting merkt ik dat er vuil (zwart) afkomt van de derailleur wieltjes. Als ik een doek langs de derailleur wieltjes houd dan blijft er zwart afkomen. Je zou bijna zeggen dat ze zwart afgeven, waar komt dat zwart vandaan?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rubenp
Forum-lid

rubenp 21 apr 2009 13:21

Concorde schreef: Kun je me mischien vertellen waarom geen kettingwasmachine te gebruiken. met mtb en krijg ik de ketting soms helemaal niet goed schoon met borstels etc. Voor de racer heb ik een kettingwasmachine niet nodig.

Er staat "geen kettingwasmachine in combinatie met oplosmiddelen."

Een kettingwasmachine zou anders het vet van binnen in de ketting kunnen wegwassen.

bruco
Forum-lid

bruco 21 apr 2009 13:36

marcobos schreef:squirt lube

:)

Voor mij Oil of Rohloff.

Plaats reactie