Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Thomas Dekker

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 23 sep 2008 12:10

Ben absoluut niet altijd positief over Dekker (zie eerdere opmerkingen in dit topic).
Gisteren vond ik Dekker zeker niet arrogant. Eerder onzeker en soms zelf een beetje emotioneel. Dat probeert hij te verbloemen en dat kan wellicht iets arrogant/onverschillig overkomen. Dat had overigens ook te maken met het feit dat hij op de vragen over de relatie met Rabo simpelweg geen antwoord kan geven.

Ik hoop in ieder geval dat Dekker volgend jaar in het wielerpeleton is te bewonderen en dat hij vooral zijn benen laat spreken. Want er is inderdaad niets leuker dan een talentvolle Nederlandse wielrenner te zien fietsen. Daar kunnen geen tien Mesjovs tegen op!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 23 sep 2008 12:12

Ik verwacht dat iemand met een huis in Luca en een apartement van 120m2 (dit moest ie er toch even bij zeggen) in Monaco heel goed weet waar hij het voor doet en waar hij het aan te danken heeft. Zou voor mij voldoende motivatie zijn om er vol voor te gaan, maar ja ik ben dan ook geen topsporter. Verder denk ik dat Dekker heel blij moet zijn met de afspraken met Rabobank, ik denk dat hij veel meer te verbergen heeft dan de Rabobank, nogmaals slecht mijn idee en niet meer dan dat.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 23 sep 2008 12:22

Net de herhaling gezien, en ik sluit me aan bij amateurke. Hij oogt wat onzeker en zelfs wat emotioneel.

En wat betreft de ongemanierdheid, dat zie ik niet zo. Eerder een jonge vent die niet goed raad weet met de situatie. Wees blij dat er niet zo'n door en door mediagetrainde gast zit met lange maar holle antwoorden.

Veel heb ik niet met hem op, maar ik hoop wel voor hem dat hij zijn ambities waar kan maken.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 23 sep 2008 13:05

Thomas Dekker is waarschijnlijk het slachtoffer geworden van het feit dat hij (naar de mening van de Leiding van de Raboploeg) zich niet in een malletje liet drukken. In elke organisatie zijn er altijd inschikkelijke mensen ("meelopers") en wat meer onafhankelijke geesten die van hun hart geen moordkuil maken. Zolang dat laatste niet voortkomt uit puur negativisme moet je daar mee kunnen omgaan en kun je er zelfs voordeel van ondervinden (c.q. je kunt zulke figuren eigenlijk niet missen). Een Amsterdammer is nu eenmaal een ander beestje als een Achterhoeker. Rabo neemt geen risico en gooit alles wat zich onafhankelijk opstelt en niet in het malletje past er uit. Het middenmanagement heeft dit ook door en praat de baas nu wat meer naar de mond dan vroeger als je het mij vraagt. Uiteindelijk gaat het om de macht van het geld waarbij de ASO de lakens uitdeelt omdat ze de toegang tot de grote evenementen bepaalt. De Raboploeg bestaat alleen maar voor de deelname aan de Tour de France. Zij hebben feldwebel Knebel aangesteld om rücksichtlos alles te doen om dat mogelijk te maken. Deze man moet ook weer verder in het leven (en bij de bank), etc. enz. Uiteindelijk is Dekker een klein pionnetje of schroefje dat gemakkelijk kan worden uitgewisseld met een ander schroefje in de Rabo-machine. Dat geldt natuurlijk in versterkte mate voor Boogie. Het is meteen ook een mooi stukje voorbeeldwerking voor de achterblijvers: "doen wat de baas zegt, anders sta je op straat".

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

In ieder geval wordt Thomas nu geconfronteerd met het voor hem waarschijnlijk onverwachte risico dat zijn carriëre in de knop gebroken wordt. Door jeugdige overmoed heeft hij waarschijnlijk niet ingeschat dat Rabo hem zou willen dumpen. Hij heeft nu in één klap een heel stuk levenservaring opgedaan en zit momenteel op de blaren. Dat gun je zo'n jongen natuurlijk niet !!

Hij zit nu even in een dipje net zoals zijn compaan Boogie. Persoonlijk wordt ik wel wat droevig dat het zo moet lopen. Mede daarom hoop ik dat voor deze boys het zonnetje binnenkort weer gaat schijnen.

Wat zou het inderdaad leuk geweest zijn als we een soort nederlands-elftal-gevoel hadden kunnen krijgen bij een Nederlandsche ploeg in de grote evenementen. Dat zou ook een enorme boost hebben gegeven aan de wielersport bij de jeugd (Anton Geesink effect).
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 23 sep 2008 13:18

In enkele posts hierboven wordt gesuggereerd dat de Rabo ploeg een puur Hollandsche ploeg zou moeten zijn met vrijbuiters en aanvallers, liever dan met een stel saaie buitenlandse renners voor een vage klassementsnotering gaan.
Ik vraag me echt af of dat wel een houdbare koers is: zie bijv Skill-Shimano (waar ook nog de nodige buitenlandse renners rijden): deze ploeg komt niet/nauwelijks aan bod in de grote meerdaagse koersen. Het is realiteit dat om te slagen in een grote ronde je klassementsrenners moet hebben. En die heeft Nederland de laatste jaren niet gehad (de toekomst ziet er wat dat betreft zonniger uit). Thomas Dekker had dit graag willen zijn, maar heeft het in een ronde die er echt toe doet niet kunnen bewijzen (en wat daarvan de echte redenen zijn...dat is niet geheel duidelijk; maar kopmanschap eisen terwijl er duidelijk betere klassementsrenners in je eigen ploeg zitten helpt niet echt)

Riis bijv. heeft geen enkele moeite met het oppikken van renners die een licht besmet verleden hebben en dat zou dan in het geval Dekker dus ook niet de belemmering zijn geweest om hem eventueel te willen recruteren. Toch wil Riis hem niet. Thomas Dekker lijkt zichzelf in een moeilijk pakket gemanouvreerd te hebben met zijn gedrag en eisen. Die werden niet meer getolereerd door de directie van de Raboploeg, en het heeft er de schijn van dat de directies van andere ploegen hier ook moeite mee hebben. Dus Thomas: doe een paar stapjes terug, toon wat meer bereidheid om je eisen af te zwakken en bewijs dat al die managers ongelijk hebben!
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

michielvanleer
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 apr 2004 15:49

michielvanleer 23 sep 2008 13:20

Pipootje: goed verhaal, ben het in grote lijn met je eens.
Kom er steeds meer achter dat er iets "misgaat" bij de raboploeg, in het verleden is het toch vaker gebeurd dat het met een bepaalde renner bij de Rabobank niet wilde lukken en deze vervolgens elders wel opstaat. ik hoop oprecht dat hij bij een andere ploeg opbloeit en een lange neus maakt naar zijn oude werkgever.
michiel

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 23 sep 2008 13:27

Tja, ik zat met een gemengd gevoel te kijken. Natuurlijk heeft hij een punt dat veel Nederlanders liever Nederlanders van voren zien dan een (nog uitstralingsloze) Rus. Maar hij had dat zelf kunnen relativeren (minder op zichzelf kunnen betrekken) met de opmerking in de trent: "Ik denk dat men liever een Nederlander tiende ziet worden dan een niet-Nederlander derde."

Het is goed dat je overtuigd bent van je kunnen (sterker nog: dat is noodzakelijk om een goede topsporter te zijn). Maar om je doelen te bereiken moet je kunnen relativeren. En niet onbelangrijk: mensen voor je weten te winnen. Talent is niet genoeg: je hebt anderen nodig. En dan blijf ik van mening dat TD op alle talent genoeg heeft, en genoeg zelfvertrouwen. Maar verder schiet hij op dit moment zwaar te kort.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 sep 2008 17:00

Ik zie inderdaad graag Nederlanders van voren rijden (Gesink!), wat ik niet zo graag zie is een Nederlander die afstapt als hij tweede staat op 5 seconden en zich realiseert dat hij dat niet goed gaat maken... (Romandie) Ik denk dat hij op dat moment ontzettend veel krediet verspeelt heeft en dat kan hij zichzelf aanrekenen. Verder denk ik dat er sprake is geweest van slechte communicatie van beide kanten (Dekker: ik heb nooit wat gehoord.. Rabo: hij is steeds onbereikbaar...) en dat kunnen beide partijen zich aanrekenen. Tenslotte denk ik dat Rabo zich onvoldoende realiseert dat een bepaalde aanpak voor sommige renners wel werkt en voor anderen totaal niet. Daar moet je dan creatief mee omspringen en iets anders verzinnen, maar daar heb ik Rabo niet echt op kunnen betrappen. Dat kan Rabo zich dan weer aanrekenen. Kortom, waar twee kijven hebben twee schuld...

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 24 sep 2008 00:07

Uiteraard zijn er in dit geval twee partijen die beide niet vrijuit gaan bij de ontstane problemen en discussies. Het probleem is echter dat iedereen niet het hele verhaal weet.

Het kan er bij mij echter nog steeds niet in dat Dekker bij de Rabobank op een zijspoor is beland door alleen de mindere prestaties.... Een groot talent als Dekker laat je niet zomaar lopen..... ondanks dat er andere talenten aan zitten te komen die hem zouden kunnen vervangen (is immers ook maar afwachten), ondanks de problemen die Rabobank heeft gekend met de "besmette" Rasmussen (waar ik trouwens nog steeds niet mee eens ben), ondanks dat bij Rabobank een nieuwe wind waait die teamspirit hoger in het vaandel heeft staan (echte toppers hebben toch vaak eigenwijze karaktereigenschappen!?), ondanks dat er met Dekker wat lastig gecommuniceerd kan worden vanwege zijn eigenwijzigheid.

Dekker heeft aangetoond de aansluiting bij de top te hebben bereikt. Dit gaat de ploeg, de sponsor, mede door de persoonlijkheid van Dekker bakken met geld en publiciteit opleveren... Dus er moet meer aan de hand zijn en daar kunnen wij naar blijven gissen...... helaas!

Moet wel kwijt dat Dekker inderdaad een negatief gevoel bij mij heeft gewekt met zijn optreden in Holland Sport. Meerdere malen een verkeerd geplaatst grapje terwijl ik het gevoel had dat De Jong een positief beeld van hem wilde neerzetten, De Jong is immers een wielerfan! Ook de opmerkingen tijdens de SachsenRundfahrt waren niet collegiaal. Maar daar heeft hij blijkbaar maling aan. Hij denkt het alleen te kunnen opknappen leek het wel. En dan als een verwende jongen bij een juwelierszaak in de etalage kijken en trots vertellen dat hij een Porsche heeft en in Italie EN in Monaco woont (appartement van zeker 120 m2 zoals al eerder vermeld). Zijn gedrag begint toch aardig te lijken op die (in deze discussie eerder genoemde) verwende voetballertjes (die echter wel vaak professioneel gedrag tonen!).

Ik hoop voor Dekker en het Nederlandse wielrennen dat Dekker een goed team kan vinden (en dat hem een situatie zoals waar Rasmussen zich in bevind zal worden voorkomen). Laat hem even in de luwte weer aan zijn vorm werken waardoor zijn prestaties weer zullen zijn zoals dit voorjaar. Daarnaast hoop ik voor Dekker dat hij leering trekt uit deze situatie en dat hij zelf aan de scherpe (negatieve) kantjes van zijn gedrag zal werken om niet nogmaals op een zijspoor te belanden (kan namelijk toch niet van het idee af dat dat een groot probleem is geweest).
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

peter67
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2008 02:52

peter67 26 sep 2008 05:42

Volgens het AD zijn er geruchten dat ie naar Astana gaat, knechten voor mijnheer Armstrong......
Neutronenkorrels? Het is %^%$# gewoon basterdsuiker!

sprintbom
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04

sprintbom 26 sep 2008 09:36

peter67 schreef:Volgens het AD zijn er geruchten dat ie naar Astana gaat, knechten voor mijnheer Armstrong......


en voor Contador!

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 26 sep 2008 10:56

Sprintbom schreef:
peter67 schreef:Volgens het AD zijn er geruchten dat ie naar Astana gaat, knechten voor mijnheer Armstrong......


en voor Contador!


Tja, maar dat wilde hij toch niet? Knechten!
Hij wilde zelf kopman worden en nu zou hij er niet één maar zelfs twee voor hem krijgen.

En bovendien, volgens mij heeft Astana de ploeg wel redelijk compleet.

Plaats reactie