Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 23 aug 2009 12:27

Misschien een domme opmerking, maar ik heb nooit begrepen waarom je hartslag zo interessant is.
Tuurlijk zal het ongetwijfeld verband leggen met je conditie en gesteldheid, maar als ik van de fiets afstap wil ik het gevoel hebben dat ik compleet stuk zit.
Voor mijn gevoel maak ik alleen op die manier progressie en kan ik een volgende keer nog wat dieper gaan.
Als je tijdens een rit je hartslag te hoog vind, ga je dan inhouden?

groet.nl/danny
FacebookS3RSSite

robbies
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 jun 2009 19:47

robbies 23 aug 2009 12:32

danny1407 schreef:Misschien een domme opmerking, maar ik heb nooit begrepen waarom je hartslag zo interessant is.
Tuurlijk zal het ongetwijfeld verband leggen met je conditie en gesteldheid, maar als ik van de fiets afstap wil ik het gevoel hebben dat ik compleet stuk zit.
Voor mijn gevoel maak ik alleen op die manier progressie en kan ik een volgende keer nog wat dieper gaan.
Als je tijdens een rit je hartslag te hoog vind, ga je dan inhouden?

groet.nl/danny



Jij traint niet, jij rijdt zo hard mogelijk. Tot een bepaalde snelheid zul je sneller worden, wil je dan nog harder, zul je 'slimmer' moeten gaan trainen. Voor mij heeft een ook een jaar geduurd voordat ik dat doorhad.

Er zijn verschillende trainingen: duurtraining, intervaltraining, weerstandstraining, etc.
Vorig jaar heeft bij het magazine Fiets zo'n boekje gezeten waar dit allemaal in uitgelegd stond. Wie weet kan iemand je hier aan helpen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 23 aug 2009 12:38

danny1407 schreef:Misschien een domme opmerking, maar ik heb nooit begrepen waarom je hartslag zo interessant is.
Tuurlijk zal het ongetwijfeld verband leggen met je conditie en gesteldheid, maar als ik van de fiets afstap wil ik het gevoel hebben dat ik compleet stuk zit.
Voor mijn gevoel maak ik alleen op die manier progressie en kan ik een volgende keer nog wat dieper gaan.
Als je tijdens een rit je hartslag te hoog vind, ga je dan inhouden?

groet.nl/danny



Kijk eens op http://www.zitvlees.nl ,daar staat alles duidelijk beschreven.

Het is dus vooral belangrijk om op te bouwen en basis te leggen om vandaar uit intensiever te trainen. De bedoeling van training is beter worden, maar training vermoeit het lichaam. Je kunt dus enkel resultaat boeken door ook te rusten.
Wie te vaak intensief traint geeft het lichaam niet de kans te herstellen en zo word je dus ook niet beter, integendeel. Vandaar de hartslagmeter...

Ik train er ook altijd mee, en zeker in het voorjaar let ik er enorm op. Nu geef ik al eens vlugger gas zonder naar de meter te kijken.
Gemiddeldes liggen momenteel tussen 30 en 36 km/h over afstanden van 30 tot 150 kms, dat varieert uiteraard.
Ohja, het gaat hier over lussen : dus wind op/af en de werkelijke gemiddeldes, niet de kruissnelheid.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 23 aug 2009 12:43

Je doet het nu lijken alsof ik 1 of ander malloot ben die op de pedalen gaat staan bij vertrek en pas weer gaat zitten als ik mijn rondje gedaan heb.

Ik train wel....als ik het zo mag noemen.
Vooral op souplesse en interval.
Ik wil mezelf de laatste kilometers gewoon leeg rijden, geeft me een voldaan gevoel.
Liefst knal ik er nog een sprint aan vast ook.

Maar ik ben inderdaad wel geintereseerd in het hartslag verhaal.
Wil natuurlijk geen domme fietser zijn!
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2009 12:48

Als je dat doet ben je altijd duurt het altijd een paar dagen voor je weer volledig hersteld bent en dus weer goed kunt trainen. Je kunt op zo'n manier nooit veel trainen, simpelweg omdat het te vermoeiend is. Als je maar 2x per week een keertje gaat fietsen gaat het op zo'n manier prima, maar hoe meer je fietst hoe meer je 't iets slimmer aan moet pakken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 23 aug 2009 12:51

Nee, zo bedoelen we het nu ook weer niet he...Maar soms willen we te veel en te goed doen en gaan we daardoor te intensief fietsen.
Vroeger maakte ik die fout ook altijd en stond ik vermoeid aan de start van de wedstrijden. Soms had ik geen tijd genoeg om te trainen en dan vloog ik plots, door het herstel na de inspanningen.

Een keer goed gas geven op het einde is ook geen drama hoor....ik hou zoals gezegd rekening met de hartslag (in de opbouw meer dan in de zomer) maar ik zal er mijn slaap niet voor laten als ik er eens boven zit .
We trainen normaal om beter/harder te kunnen fietsen, dus soms moeten we dat ook eens doen. De een koerst, de ander rijdt cyclo's en nog een ander rijdt op zijn eentje gewoon eens met de gas open; elk heeft zijn doel. Training staat in functie van dat doel...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 23 aug 2009 13:07

Dus het controleren en je rit laten "bepalen" door je hartslag is gewoon een verstandige manier van trainen?
En dat zal je op den duur ook meer progresie geven?

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar was begonnen met reageren omdat "iedereen" het er over heeft.
Ik ben nogal het type niet zeiken, maar trappen.
Zeker de moeite waard om er wat verder in te duiken!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties zo ver.

Nu maar zoeken naar een topic over hartslag meters etc.

groet.nl/danny
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 23 aug 2009 14:12

simic schreef:
eelcoz schreef:
JC14 schreef:Bovendien heb je langer nadeel van de tegenwind, dan dat je voordeel hebt van de meewind. In de tijd dan toch!


Inderdaad. Een rit van 50 km, met exact 25 km wind mee en 25 km wind tegen, waar je wind tegen bijv. 25 km/u rijdt en wind mee 35 km/u levert dus geen gemiddelde van 30 km/u op. Toch zijn er hele volksstammen die dit wel denken:rolleye:


Er zijn inderdaad hele volkstammen die dat denken. In theorie komt KAN het dus zijn dat je 10 km bergop bijv 20 km/h fiets en daarna 40 km/h afdaalt (ook 10 km natuurlijk) weet iedereen natuurlijk dat het geen 30 km/h gemiddeld is maar meer richting de 20 km/h is. Simpel doordat je er minder lang over doet, als je afdaalt.


Nou ik ben erg benieuwd waarom dat zo is :-) als ik 25 km wind mee rij met 40 en ik rij 25 km terug met 20. Dan heb ik mi namelijk gewoon 30 gem.

Jullie zijn volgens mij in de war met iets anders.
Ik rij een uur wind mee 40 gem
en ik rij een uur wind tegen met 20 gem, dan heb je idd géén 30 gem.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2009 14:28

alstro schreef: Nou ik ben erg benieuwd waarom dat zo is :-) als ik 25 km wind mee rij met 40 en ik rij 25 km terug met 20. Dan heb ik mi namelijk gewoon 30 gem.

Jullie zijn volgens mij in de war met iets anders.
Ik rij een uur wind mee 40 gem
en ik rij een uur wind tegen met 20 gem, dan heb je idd géén 30 gem.


Over 25 km met 40 km/h doe je 0,625 uur (37,5 minuten). Over de terug weg met 20 km/h doe je 1,25 uur (75 minuten). Dus je doet er in totaal 1,875 uur (112,5 minuten) over. In die tijd heb je 50 km afgelegd en is je gemiddelde dus: 50/1,875=26,667 km/h ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 23 aug 2009 14:36

alstro schreef: Jullie zijn volgens mij in de war met iets anders.
Ik rij een uur wind mee 40 gem
en ik rij een uur wind tegen met 20 gem, dan heb je idd géén 30 gem.


Dan heb je dus 2 uur gefietst en 60km afgelegd. Lijkt mij een typisch geval van 30 km/u gemiddeld.
Zelf een beetje in de war?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

supermasj
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 23 aug 2009 19:59

Wouter J schreef:
alstro schreef: Jullie zijn volgens mij in de war met iets anders.
Ik rij een uur wind mee 40 gem
en ik rij een uur wind tegen met 20 gem, dan heb je idd géén 30 gem.


Dan heb je dus 2 uur gefietst en 60km afgelegd. Lijkt mij een typisch geval van 30 km/u gemiddeld.
Zelf een beetje in de war?


Maar je bent dan wel niet thuis volgens mij... 40 km in de ene richting en slechts 20 km in de andere

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 23 aug 2009 20:35

SuperMasj schreef:
Wouter J schreef:
alstro schreef: Jullie zijn volgens mij in de war met iets anders.
Ik rij een uur wind mee 40 gem
en ik rij een uur wind tegen met 20 gem, dan heb je idd géén 30 gem.


Dan heb je dus 2 uur gefietst en 60km afgelegd. Lijkt mij een typisch geval van 30 km/u gemiddeld.
Zelf een beetje in de war?


Maar je bent dan wel niet thuis volgens mij... 40 km in de ene richting en slechts 20 km in de andere


Dat staat er toch ook niet? (dat het een heen-terug actie is vanuit huis)
t Is qua inspanning best lastig; 40km/u gemiddeld te scoren een uur lang vanaf de start, en dan 20km uitrijden...
40km heen en 20km terug in 2uur tijd, maakt toch echt 30 gemiddeld

't is als een kilo lood en een kilo veren :)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Plaats reactie