Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2012

eelcoz

eelcoz 27 mar 2012 08:53

Ik ben inderdaad zeer benieuwd hoe het nieuwe parcours uit zal gaan pakken. Het lijkt alleen nog maar om Boonen en Cancellara te gaan, maar het zou mij niets verbazen als we een knotsgek (met dank aan Mart) koersverloop met een verrassende winnaar krijgen.

Wat Boom betreft; mijn opmerking was naar aanleiding van de discussie op Sporza (tussen Wuyts en De Cauwer) over het feit dat Boom had gezegd dat de RVV en P-R zijn koersen zijn, en dat koersen als Gent-Wevelgem of de E3-Prijs geen hoofddoelen zijn (eerlijk gezegd weet ik niet precies meer hoe het geformuleerd werd). Dat vond ik een gekke uitspraak voor iemand als Boom, los van het feit dat hij lichamelijk momenteel misschien niet helemaal in orde is.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 mar 2012 11:34

Eerst zien natuurlijk wat het nieuwe parcours geeft, maar ik heb mijn (zware) bedenkingen bij wat ze ervan gemaakt hebben. Ik heb het in detail bekeken (er zat een gratis kaartje bij de krant, dus ik weet perfect hoe het loopt, heb alle bergjes al meermaals zelf gereden en ben goed bekend met alle wegen in de Vlaamse Ardennen.

Mijn bevindingen:
1. De aanloop is pokkesaai, maar dat was altijd al zeker? Waarom gaan ze niet een eindje langs de kust (of toch een stuk om wat waaiervorming te krijgen)? Nu is het voornamelijk (westen)wind mee, en zullen ze heel snel in Oudenaarde zijn, waar ze na een 100-tal km al een eerste keer doorrijden.
2. De aanloop tot de eerste keer Oude Kwaremont (tussen ongeveer km 110 en 180) is eerst 50km klassieke heuvelzone (met Taaienberg, Eikenberg, Molenberg, Rekelberg, Berendries, Valkenberg), en daarna nog een dikke 20km tegen de (westen) wind zo snel mogelijk van Brakel naar de voet van de Kwaremont, enkel lelijke, saaie betonwegen in die 20km. Waarschijnlijk bedoeld om de VIPS een kans op plaspauze te geven, en in mijn ogen een beetje respectloos ten opzichte van deze klassieke heuvels/kasseien. Die worden eigenlijk gedegradeerd tot aanloop.
3. Na de eerste keer Kwaremont + Pater volgt er een grote lus, met nog de Koppenberg, Steenbeekdries, Kruisberg/Hotond. Dit is niet slecht.
4. De tweede doortocht is een verkleinde versie van de eerste, nu enkel nog Kruisberg/Hotond ter aanvulling van het duo Kwaremont Paterberg. Hier, bij de laatste doortocht op de Hotond, gaat Devolder demarreren, is mijn voorspelling.
5. Al de rest gaat zitten en blijven wachten, want er moet nu nog een keer over Kwaremont/Pater. Ik denk trouwens dat er tot op dit punt nog vrij veel renners gaan samenzitten (gevaarlijk om voorspellingen te doen, maar ik zeg 30-40).
6. De laatste 10 km naar de finish zijn zowat de meest inspiratieloze kms ooit. Nog erger dan na de Bosberg. Het is gewoon vlak, en het is asfalt, en het is wind mee, en er zit nog geen halve bocht in. Beetje zware anticlimax. De beste in de wedstrijd kan hier nog gemakkelijk de koers verliezen tegen de achtervolgende groep. Hadden ze hier enkele haakse bochten in gestoken (zoals bvb doortocht door dorpje langs die steenweg), dan was het al een stuk beter voor de aanvaller.

Mijn conclusie:
- Door de jaren heen is de Ronde geëvolueerd. Van een koers over kleine wegen, naar een koers over grote betonbanen met af en toe een helling. Het spektakel wordt meer en meer geconcentreerd, tot het op een veldrit begint te lijken (misschien volgend jaar na 240km van fiets wisselen om 10 rondjes op de Koppenberg te rijden met de veldritfiets?).
- De organisatoren hebben een hele grote blinde vlek op hun oogbollen: Er liggen gewoon hele leuke wegen tussen Brakel en Ronse, maar men moet persé zo snel mogelijk naar die Kwaremont toe (daarvoor mág het niet gebeuren, want daar staan geen vips!), en men heeft een veredelde prélude gecreëerd met die eerste heuvelzone (een schaamlapje), om uiteindelijk met oogkleppen op, 2 kasseihellingen 3 keer in het parcourste steken.
- Alles wat niet op die drie plaatselijke ronden ligt is voor de renners dus kansloos om iets te proberen, want het ligt te ver en men gaat sparen tot aan de Kwaremont. Men kan protesteren dat de muur van Geraardsbergen er niet inligt, maar eigenlijk ligt een groot stuk van de Vlaamse Ardennen er gewoon ook maar half meer in (en zonder betekenis), want men gaat daar vooral willen sparen.
- Had ik het parcours gemaakt, ik had ze na de Valkenberg een stukje langer door Lierde en Maarkedal gestuurd langs kleinere wegen, en tot slot 1 keer Kwaremont + Pater waarna men via de route richting de Koppenberg en Leupegem in de Minderbroederstraat zou kunnen finishen (in omgekeerde richting, dus wind tegen), en dan hadden ze in de laatste km nog de brug over de Schelde. Beter voor de aanvaller, en ook beter indien een tactisch spannende sprint.
Laatst gewijzigd door de zwarten op 27 mar 2012 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 mar 2012 15:22

Mooie analyse!

Ik voorzie ook dat de renners lang zullen wachten. Als je drie keer de combi Oude Kwaremont / Paterberg moet overwinnen dan kijk je de eerste twee passages liever de kat uit de boom. Ze hebben dat stuk van de koers te zwaar gemaakt omwille van het spektakel. En de eerste serie heuvels zal door de "pauze" in het parcours inderdaad aan betekenis verliezen. Jammer want een stuk als de passage Molenberg / Haaghoek was erg interessant. Er zal uiteraard wel weer een traditioneel groepje vroege vluchters zijn maar de grote mannen gaan hun kruit bewaren tot de laatste beklimming van de Oude Kwaremont en Paterberg. Dat stukje kan dan natuurlijk buitengewoon spectaculair zijn. Maar de hele aanloop er naar toe is een beetje jammer en doet de omgeving ook geen recht. Er is gewoon een veel mooier én interessanter parcours te maken.

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 29 mar 2012 10:44

Nu de ochtendetappe van de Driedaagse van de Panne. Vanmiddag de tijdrit, ben benieuwd of Lieuwe Westra de eindoverwinning kan pakken.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 mar 2012 12:49

arjenv schreef:Nu de ochtendetappe van de Driedaagse van de Panne. Vanmiddag de tijdrit, ben benieuwd of Lieuwe Westra de eindoverwinning kan pakken.
Ik reken daar stiekem wel een beetje op; volgens mij is hij in bloedvorm. Hij moet 6' goedmaken.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 mar 2012 12:54

12!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 mar 2012 13:18

japiecarbon schreef:12!
Je hebt gelijk, 6' was na rit 2. Daar komen de boni's van Kristoff in rit 3a nog bij.
Afbeelding

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 29 mar 2012 13:38

16:11 start Westra. 12 seconden moet hij inderdaad goed maken.

Flieger
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jul 2011 17:03

Flieger 29 mar 2012 14:49

Is dat normaliter mogelijk om 12 seconden te kunnen pakken op zijn concurrenten bij een tijdrit over die afstand? Ik heb geen idee.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 29 mar 2012 15:04

Flieger schreef:Is dat normaliter mogelijk om 12 seconden te kunnen pakken op zijn concurrenten bij een tijdrit over die afstand? Ik heb geen idee.
Hebben zijn concurrenten dan allemaal 12 seconden voorsprong op hem? (retorische vraag) ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

eelcoz

eelcoz 29 mar 2012 16:29

Westra heel snel in de tijdrit! Nu wachten wat Chavanel gaat doen....

Edit: Chavanel is 4 sec. sneller

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 29 mar 2012 16:39

Erg jammer voor Westra. Prima tijdrit, stuit helaas op een fenomenale Chavanel.

Plaats reactie