Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 nov 2013 14:09

Blijkt toch weer dat humor iets heel persoonlijks is, want het aantal keren dat ik om een Speld artikel moest glimlachen is nog steeds minimaal. Dan staan er hier in het topic sterkere grappen.
Less is bore

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 nov 2013 14:41

Gelukkig zijn er dus tal van mogelijkheden om ons te kunnen uiten. Sommige zelf echt vreselijk lelijk. Andere gewoon een beetje creatief.

Je kunt namelijk stellen dat het lelijk taal gebruik is om te zeggen. "ik zal dit met Hans communiceren". Beter was natuurlijk: "ik zal dit Hans bespreken" of "Ik zal dit ook tegen Hans zeggen". In alle drie de gevallen wordt min of meer hetzelfde bedoeld maar het gebruik van bepaalde woorden geeft een net iets andere betekenis aan de zin.

Ik heb laatst nog eens het boek 1984 gelezen. Een beklemmend relaas van een totalitaire staat waarin elke vorm van virtuositeit of creativiteit de kop in wordt gedrukt. Zelfs taal is daar onderhavig aan. In de nieuwe taal staan veel minder woorden dan voorgeen. Het woord goed bestaat nog wel. Fout niet meer. Fout is ongoed. Lekker simpel. Ook alle andere woorden die begripen als goed en fout omschrijven bestaan niet meer. Dingen zijn goed of ongoed; niets meer. De wereld die wordt geschetst is heel erg eng.

Godzijdank kunenn we dus de stomste taal flaters maken. Sommige zijn leuk of mooi, andere gewoon spuuglelijk.
Live fast; die young. mijn blog

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 nov 2013 15:13

Het is natuurlijk prima dat managers met elkaar in managersjargon spreken. Het lijkt mij echter wel gezond dat "normale" mensen laten merken dat zij zich aan dat soort taalgebruik ergeren, dit hoeft zeker niet te leiden tot en fascistische staat. Het is ook wel prettig om er voor te waken dat straks niet de bouwvakkers die je nieuwe wc-pot komen plaatsen eerst een twee uur durend werkoverleg gaan voeren waarna ze tot de conclusie komen het probleem met een hands on mentaliteit aan te gaan pakken.

Hetzelfde geld uiteraard voor het geval van reclamebord wat ik aanhaalde, hierbij gaat het dan om een reclamebureau (en het management van Kruidvat) dat probeert met een soort van semi-straattaal jonge mensen te lokken. Het resultaat is gewoon tenenkrommend voor zowel de straattaal sprekende jongere al de "normale" lezer.
Campagnolo Ultra Dork

kees0251
Forum-lid

kees0251 10 nov 2013 18:37

Erik schreef:
Overigens ben ik het wel met Sloeren eens: taalkunde is een descriptieve wetenschap, al wordt dat in Nederland door het continu hervormen van de spelling wel ernstig ontkent.
Moed sein: ontkenD
Cheap light strong, choose two

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 10 nov 2013 18:46

kees0251 schreef:
Moed sein: ontkenD
Jij ook al Brutus. Het is: 'Moedt sein ontkendt' :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

papsnoetn01
Forum-lid

papsnoetn01 10 nov 2013 21:03

rob74 schreef:...

Ik heb laatst nog eens het boek 1984 gelezen. Een beklemmend relaas van een totalitaire staat waarin elke vorm van virtuositeit of creativiteit de kop in wordt gedrukt. Zelfs taal is daar onderhavig aan. In de nieuwe taal staan veel minder woorden dan voorgeen. Het woord goed bestaat nog wel. Fout niet meer. Fout is ongoed. Lekker simpel. Ook alle andere woorden die begripen als goed en fout omschrijven bestaan niet meer. Dingen zijn goed of ongoed; niets meer. De wereld die wordt geschetst is heel erg eng.

Godzijdank kunenn we dus de stomste taal flaters maken. Sommige zijn leuk of mooi, andere gewoon spuuglelijk.
= onderhevig! Je post tenslotte in het grote taaltopic nietwaar? Het is trouwens frappant te moeten constateren dat George Orwell al een redelijk vastomlijnd idee had van hoe onze maatschappij er zou gaan uitzien in de niet zo nabije toekomst en ons daarbij te realiseren dat hij alleen het jaartal maar fout had... Immers, met alle berichten over afluisterschandalen van de laatste tijd -waarin verschillende overheden een kwalijke rol spelen- is het door hem geschetste toekomstbeeld toch redelijk dichtbij gekomen. En dan wil ik nog niet eens speculeren over de zaken waar we (nog) geen weet van hebben :cry:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 nov 2013 08:31

Ernie C. schreef: Hetzelfde geld uiteraard voor het geval van reclamebord wat ik aanhaalde, hierbij gaat het dan om een reclamebureau (en het management van Kruidvat) dat probeert met een soort van semi-straattaal jonge mensen te lokken. Het resultaat is gewoon tenenkrommend voor zowel de straattaal sprekende jongere al de "normale" lezer.
geldT ;)

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 11 nov 2013 09:25

En dat op maandagmorgen :mrgreen:
Het Nationaal Dictee niveau zullen we hier niet halen voorspel ik...Maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik erger me het meest aan de spel- en stijlfouten van instanties en mensen waarvan je zou mogen verwachten dat ze het abn niveau aan kunnen. Als je een miljoenenpubliek hebt bijvoorbeeld.

Op teletekst stond laatst de zin: "Er worden een aantal buien verwacht".
Dus...
older Budweiser

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 nov 2013 09:54

Volgens Onze Taal niet per se fout.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/aantal

Beetje pedante discussie IMHO.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 11 nov 2013 10:09

Maar je kunt het mis hebben...
older Budweiser

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 11 nov 2013 20:31

ABN!

Ik geef les op een basisschool groep 8, en ik kan uit ervaring zeggen dat sommige mensen (bij mij nog kinderen) gewoon erg veel moeite hebben met taal.
Ik juich het toe als mensen, ondanks hun problemen met spelling, ideeën schriftelijk openbaar durven te maken.

Het afkraken van spelling, met name via een informeel medium als dit forum, is eigenlijk een vorm van "pesten". Ik zou het in mijn klas in ieder geval niet tolereren.

En, we maken allemaal spelfouten!!!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 nov 2013 21:22

robbebopper schreef:ABN!

Ik geef les op een basisschool groep 8, en ik kan uit ervaring zeggen dat sommige mensen (bij mij nog kinderen) gewoon erg veel moeite hebben met taal.
Ik juich het toe als mensen, ondanks hun problemen met spelling, ideeën schriftelijk openbaar durven te maken.

Het afkraken van spelling, met name via een informeel medium als dit forum, is eigenlijk een vorm van "pesten". Ik zou het in mijn klas in ieder geval niet tolereren.

En, we maken allemaal spelfouten!!!
Daar ben ik het 100% mee eens. Kijk dat er op een dt foutje van mij wordt gewezen in het grote taaltopic vind ik allemaal best. Maar als ik soms lees dat een post met bovenmatig veel spelfouten als stuitend en tenenkrommend wordt ervaren of dat er allemaal flauwe grappen over iemands spelfouten gemaakt worden, dat vind ik echt niet kunnen.

Dat is voor mij net zoiets als iemand in een rolstoel uitlachen omdat hij ergens niet bij kan en dan gewoon doorlopen. laaggeletterdheid is een serieuze handicap en zeker niet om te lachen! (Maar soms wel lachwekkend :oops: )
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie