Garmin Edge 810
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Uhh, dit zijn toch net wel echt de structurele zaken welke op de verschillende fora door ervaren gebruikers als onoverkomelijke problemen worden gemeld. De andere problemen zijn veel meer incidenteel en verkeerd gebruik gerelateerd. Met name de problemen met de laatste 2 hebben er toe geleid dat zelfs mensen hun 810 weer verkochten en terug gingen naar de 800.Improved power sensor setup and calibration.
Improved map and elevation profile drawing speed.
Improved course calculation and navigation.
Improved turn review prompts when routing without maps.
Dat Garmin iets gefixed meld wil trouwens niet zeggen dat het ook echt opgelost is
Ik wacht wel even af hoe dit nu werkt, in 2.6 is de functionaliteit weliswaar niet standaard beschikbaar maar ik kan nog met een workaround werken.
Die "Turn Review when routing without maps" points schrikken me heel erg af, ik wil niet dat software gaat bepalen dat een kromming in een course wel eens een afslag zou kunnen zijn. Met name "Ga hier naar rechts" voor de haarspeld op de Slingerberg heeft de nodige irritatie opgeroepen.
- rielplayer
- Forum-lid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48
als ik standaard courses kan rijden met een 810 ben ik weer in de markt. Ben benieuwd of dat kan met deze fw-update. Zolang dat niet kan blijf ik bij mijn 705.
Andere mogelijkheid is om een serieus te kijken naar de bryton rider60 als die beschikbaar is. Op het eerste oog een interessant alternatief.
Andere mogelijkheid is om een serieus te kijken naar de bryton rider60 als die beschikbaar is. Op het eerste oog een interessant alternatief.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waarom koop je dan niet gewoon een 800? Wat heeft die 810 nu als unique selling point tov 800?
Ik sla de 810 voorlopig lekker over. De 800 is behoorlijk uitontwikkelt in tegenstelling tot de 705. Bij de 705 waren een heleboel functie niet geimplementeerd die voor de hardware absoluut geen probleem waren.
Ik sla de 810 voorlopig lekker over. De 800 is behoorlijk uitontwikkelt in tegenstelling tot de 705. Bij de 705 waren een heleboel functie niet geimplementeerd die voor de hardware absoluut geen probleem waren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Als de 810 functioneel hetzelfde, bug vrij, zou kunnen als de 800 dan is het naar mijn mening de +/- 70 euro verschil waard. Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Wat heeft de 810 dan in potentie meer?
Zinvol en werkt nu al goed
- Live track
- Courses op het apparaat zetten (zonder pc, onderweg)
- Activiteiten direct uploaden naar Gamin Connect en Strava ( zonder pc onderweg)
- GPS vind veel sneller zijn initiële positie
Zinvol maar werkt nog niet helemal zo als het moet
- Snel fietsprofiel wijzigen inclusief bijbehorende sensors ( HR sensor wordt niet meegenomen in Fietsprofiel, voor mij onhandig omdat ik soms met Powercal en soms met Powertap wijzig waardoor ik een andere HR band gebruik)
- Activiteit profiel met bijbehorende scherm configuratie (werkt goed behalve als je courses rijdt want dan zet hij er altijd schermen bij of je het nu wilt of niet)
- Activiteit profiel met bijbehorende navigatie en Map settings. (De settings worden inmiddels in 2.6 overgenomen bij het activiteitprofiel maar de settings werken nog niet zoals gewenst. In vorige Firmware versies werden de settings van alle profielen overschreven door een laatste wijziging in een profiel, dat is nu wel gefixed)
Minder zinvol:
- Live Weerbericht
- Iets efficiente scherm gebruik (velden zijn groter doordat menu onder in beeld weg is en pop-up versie is geworden)
Dat gezegd: op dit moment is de 800 de betere keuze
Als je met de workaround overweg kunt (GPS uit voordat je course start en daarna weer aan) dan kun je nu toch al bijna hetzelfde met de 810 als met de 800. Het enige wat echt niet lukt is meerdere Strava segmenten in een enkele rit tegen virtual partners rijden. (Dat kan wel maar dan moet je tussendoor afstappen en 5 minuten liggen klooien)
Wat mis ik en heeft de 800 ook niet.. het veld: "vertical to next" waarmee ik kon zien hoeveel meter ik nog moest klimmen tot de top van een col.
Zinvol en werkt nu al goed
- Live track
- Courses op het apparaat zetten (zonder pc, onderweg)
- Activiteiten direct uploaden naar Gamin Connect en Strava ( zonder pc onderweg)
- GPS vind veel sneller zijn initiële positie
Zinvol maar werkt nog niet helemal zo als het moet
- Snel fietsprofiel wijzigen inclusief bijbehorende sensors ( HR sensor wordt niet meegenomen in Fietsprofiel, voor mij onhandig omdat ik soms met Powercal en soms met Powertap wijzig waardoor ik een andere HR band gebruik)
- Activiteit profiel met bijbehorende scherm configuratie (werkt goed behalve als je courses rijdt want dan zet hij er altijd schermen bij of je het nu wilt of niet)
- Activiteit profiel met bijbehorende navigatie en Map settings. (De settings worden inmiddels in 2.6 overgenomen bij het activiteitprofiel maar de settings werken nog niet zoals gewenst. In vorige Firmware versies werden de settings van alle profielen overschreven door een laatste wijziging in een profiel, dat is nu wel gefixed)
Minder zinvol:
- Live Weerbericht
- Iets efficiente scherm gebruik (velden zijn groter doordat menu onder in beeld weg is en pop-up versie is geworden)
Dat gezegd: op dit moment is de 800 de betere keuze
Als je met de workaround overweg kunt (GPS uit voordat je course start en daarna weer aan) dan kun je nu toch al bijna hetzelfde met de 810 als met de 800. Het enige wat echt niet lukt is meerdere Strava segmenten in een enkele rit tegen virtual partners rijden. (Dat kan wel maar dan moet je tussendoor afstappen en 5 minuten liggen klooien)
Wat mis ik en heeft de 800 ook niet.. het veld: "vertical to next" waarmee ik kon zien hoeveel meter ik nog moest klimmen tot de top van een col.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik heb me zelf maar weer tot proefkonijn gebombardeerd en toch Firmware 2.7 ge-installeert. Ik heb vervolgens geprobeerd courses te rijden zoals dat altijd op alle andere Edges mogelijk was. (dus zonder hinderlijke afslagbegeleiding over wegen waar je niet wilt zijn)
In versie 2.5 waren er 2 work arounds om dit te realiseren. Je kon een non routable kaart gebruiken en vervolgens na de start van elke course je navigatie settings van "fietsen" wijzigen naar "directe route". Of je kon de GPS uitzetten, dan je course starten en daarna de GPS weer aanzetten.
IN versie 2.6 kon je alleen nog maar de 2e optie gebruiken.
Nu lijkt het erop dat je zonder workaround courses kunt rijden maar letop: er zijn 2 manieren om een course te starten en maar bij 1 van die methodes werkt het. Bij de andere methode heb je dezelfde problemen als bij versie 2.5
Wanneer werkt het: (ik heb dit alleen maar met een OFM kaart getest)
- zorg ervoor dat in je activiteiten profiel de navigatie methode op "directe route" staat.
- Selecteer dit activiteiten profiel in je home scherm maar druk niet op de "RIT" toets.
- Druk op het folder icoon links onder en selecteer en start je koers vanuit dit menu.
Je kunt dan gewoon je koers rijden (voor zover ik heb kunnen testen om mijn stadsfiets)
Als je wel op de RIT toets drukt dan kom je in de normale schermen en van daaruit kun je met het pop-up menu en vergrootglas ook een koers starten. Maar als je deze methode gebruikt dan worden de navigatie settings van je actieve activiteiten profiel tergu gezet naar "Fietsen"en krijg je vanzelf weer alle afslag shit in beeld.
Er zit ook nog een kleine bug in wat maar eenmalig voorkomt. Bij het installeren wordt alle data in Statuut weergegeven ook al heb je Metrisch geselecteerd. Je moet dan in de settings Statuut selecteren en daarna terug Metrisch selecteren om het te fixen. Dit hoef je maar 1 keer te doen, daarna blijft hij goed staan.
Eerste indruk is dat Firmware 2.7 beter is dan 2.5 en 2.6.
In versie 2.5 waren er 2 work arounds om dit te realiseren. Je kon een non routable kaart gebruiken en vervolgens na de start van elke course je navigatie settings van "fietsen" wijzigen naar "directe route". Of je kon de GPS uitzetten, dan je course starten en daarna de GPS weer aanzetten.
IN versie 2.6 kon je alleen nog maar de 2e optie gebruiken.
Nu lijkt het erop dat je zonder workaround courses kunt rijden maar letop: er zijn 2 manieren om een course te starten en maar bij 1 van die methodes werkt het. Bij de andere methode heb je dezelfde problemen als bij versie 2.5
Wanneer werkt het: (ik heb dit alleen maar met een OFM kaart getest)
- zorg ervoor dat in je activiteiten profiel de navigatie methode op "directe route" staat.
- Selecteer dit activiteiten profiel in je home scherm maar druk niet op de "RIT" toets.
- Druk op het folder icoon links onder en selecteer en start je koers vanuit dit menu.
Je kunt dan gewoon je koers rijden (voor zover ik heb kunnen testen om mijn stadsfiets)
Als je wel op de RIT toets drukt dan kom je in de normale schermen en van daaruit kun je met het pop-up menu en vergrootglas ook een koers starten. Maar als je deze methode gebruikt dan worden de navigatie settings van je actieve activiteiten profiel tergu gezet naar "Fietsen"en krijg je vanzelf weer alle afslag shit in beeld.
Er zit ook nog een kleine bug in wat maar eenmalig voorkomt. Bij het installeren wordt alle data in Statuut weergegeven ook al heb je Metrisch geselecteerd. Je moet dan in de settings Statuut selecteren en daarna terug Metrisch selecteren om het te fixen. Dit hoef je maar 1 keer te doen, daarna blijft hij goed staan.
Eerste indruk is dat Firmware 2.7 beter is dan 2.5 en 2.6.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Na 9 uur met livetrack stond die van mij nog boven de 50%, lijkt me dat er iets niet klopt als je maar 5 uur haalt. Garmin Bellen!
Schermverlichting aan waarschijnlijk.