ericpeters
14 jul 2014 22:01
Wat is het probleem met de TBT aanwijzingen van de Garmin Edge 810 en 1000. (Van de 1000 heb ik het van horen zeggen, 810, 800, 705 en 305 heb ik allemaal gehad, nu heb ik weer de 800)
1- de functie TBT kun je wel in het menu uitzetten maar dit werkt niet omdat bij de eerste de beste koers die je laad het weer wordt aangezet.
2- je mooie fietsroute wordt verkracht: als je bijvoorbeeld de GPS route van de Mergel Heuvelland 2 daagse op je 810 zet en je wilt die narijden dan gaat dit niet lukken met een 810. Je komt wel in de buurt maar de Edge gaat rondom je gedownloade route zelf zoeken waar er afslagen zijn en als er op de route dan weggetjes liggen die perfect voor fietsers zijn maar onbekend voor de Garmin dan wordt zonder te vragen prompt je route aangepast en rij je om dat mooie klimmetje heen over een of andere drukke weg.
3 als je dan toevallig toch weet, "nee ik moet niet rechtdoor want ik moet hier rechts richting Keuteberg" dan begint hij te herbereken en stoppen alle schermen en hij loopt regelmatig vast.
4 de TBT meldingen van de edge 810 bedekken de rest van het scherm, je kunt heel veel schermen met heel veel gegevens configureren maar zodra er een tbt komt (en die komen minimaal 2 keer voor elke bocht, elke keer rechtdoor op een kruising en elke afslag) dan zie je daar helemaal niets meer van.
5 De Tbt meldingen in beeld kloppen vaak niet. Er kan bijvoorbeeld een Y splitsing in beeld staan terwijl die er in werkelijkheid niet is. Er komt bijvoorbeeld "sla rechtsaf" in beeld terwijl je in een klim zit met haarspeld bochten, en er gaat net ook een weggetje rechtsaf (wat je dan niet moet hebben)
6 als je in een route course points hebt gezet, bij voorbeeld bevoorrading en beklimmingen tijdens een cyclo dan zijn die door de TBT functie verdwenen.
7 als je wilt rijden tegen een virtual partner (vooraf gereden rit, cyclo op tijd, tijd verbeteren op Strava segment) dan werkt niet niet meer door de TBT.
8 als je terug wilt naar de schermen die je eigenlijk had geconfigureerd dan moet je telkens op het scherm tikken, naar mijn mening niet bepaald veilig.
Er zijn workarounds, die zijn hier al vaak genoemd maar die zijn onnodig omslachtig en lossen maar een gedeelte van de tekortkomingen op. Daarnaast is de 810 erg buggy en schijnt het bij de 1000 nog erger te zijn en dit betreft met name de functies welke zijn toegevoegd. Daarbij optellend dat een hoop oude functies zijn verdwenen kun je niet anders concluderen dat je netto gewoon minder kan met duurdere toestellen. De sporadische keren dat ik live tracking wil gebruiken los ik nu op met Endomondo en alleen het draadloos uploaden van activiteiten mis ik een beetje. Maar ook dat laatste werkte vaak niet. De activiteitprofielen, waarvoor ik oorspronkelijk de 810 kocht werken totaal niet zoals bedoeld en in de handleiding beschreven.
Iedereen moet maar kopen wat ze zelf willen maar op dit moment kan in de praktijk de 800 alles (behalve draadloos uploaden) beter dan de 810 en behalve de Garmin segmenten ook alles beter dan de 1000. En de 800 is daarbij een stuk goedkoper.
Waarom voegt Garmin de oude Course functionaliteit niet toe aan de nieuwe toestellen? Ik denk dat het wel heel moeilijk voor hun is. Deze functionaliteit zit op alle edges voor de 810 maar zit ook (zonder snelheids info) op bijna alle outdoor Garmins die je de laatste 15 jaar had kunnen kopen en mailtjes naar Garmin met de vraag om het te fixen, bellen met Garmin support Nederland, Engeland of bellen met het ontwikkel centrum in kansas City leveren helemaal niets op behalve het antwoord dat ze niet van plan zijn om dit te fixen. In de handleiding en de menu structuur is duidelijk te lezen dat ze het wel van plan waren.
Al met al vind ik het jammer dat het zo moet gaan, ik heb voorheen altijd de nieuwste Edge willen hebben en ook gekocht. En wat ze aan functionaliteit willen toevoegen spreekt me ook aan, probleem is dat ze het niet waar kunnen maken en ook nog eens vertrouwde, voor mij, essentiële functionaliteit weghalen.