Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jul 2014 19:46

@Daniel1975: Alhoewel het voor mij geen issue is begrijp ik best dat anderen, waaronder jij, dit een tekortkoming vinden.

Maar om daar nu om de halve pagina over te beginnen zeuren.

Overtuig iedereen om over deze "optie" een mail naar garmin te sturen. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk.

En ik heb enkele dagen geleden al onderstaande tekst via mail gestuurd..
Zowel naar
support@garmin.com
BEsupport@garmin.be
Aan Garmin,

Even een open vraag: luisteren jullie naar de gebruikers van jullie toestellen?
Op alle Garmin Edge1000 fora wereldwijd wordt dezelfde vraag gesteld.

Namelijk: "How to disable turn-by-turn directions?"

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn om deze optie in te bakken in een of ander keuzemenu.
Ik heb 499 Euro betaald voor een Garmin Edge 1000 ter vervanging van mijn Edge 800 die 28 maand oud is.

Jullie terugkoppeling naar consumenten wereldwijd wordt telkens als minimaal tot zelfs onbestaande bestempeld.

Aub, geef deze vraag door aan het hoofd van jullie softwareafdeling, waarschijnlijk is deze beste man zelfs niet op de hoogte van deze verzuchting en kan hij (of 1 van zijn mensen) dit op enkele uren in orde krijgen.

Want op de Garmin Edge 800 (een toestel dat al enkele jaren op de markt is, en dus volledig doorontwikkelde software heeft) kon dit wel.

Een track inladen en dan gewoon een "lijntje" volgen op het scherm.

Aub, doe hier iets mee.

Grts,

Lc Smet
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 14 jul 2014 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 14 jul 2014 20:20

Lcsmet schreef:
LightPhoenix schreef:
Stuntman Mike schreef:Hmmm ik stond op het punt er een op te gaan halen bij de fm, maar nu ik dit lees word ik toch iets minder enthousiast.

Wat ik verder erg jammer vind is dat de Edge 1000 niet zo mooi geplaatst zit als de 810. De 810 zit echt mooi voor de stuurpen uit op dezelfde hoogte, de 1000 zweeft een beetje voor en boven de stuurpen uit...

Wie is het aller scherpst met een 810 bundel? :) Bij Hopmans waren ze 399euro alleen die verkoopt alleen de 1000 nog maar...
Ik heb hem bij de volgende website gekocht voor 389,95. Heerlijke teller.
http://www.bakkerracingproducts.nl/garm ... undel.html
Even opletten: In de link is het wel een bundel voor een 810 zonder wegenkaart/microSD kaart.
Gisteren op een site de Edge 1000 bundel tegengekomen voor 459 Euro en dan heb je het nieuwste toestel.

K-Edge heeft een erg mooie mount "de XL" voor de Garmin 1000 waarbij de gps dan wel mooi gelijk en in lijn met de stuurpen komt te liggen.
Mount kost bij Evans-Cycles met kortingcode all in 28,95 Euro
Zier er idd goed uit...

Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 jul 2014 22:01

Wat is het probleem met de TBT aanwijzingen van de Garmin Edge 810 en 1000. (Van de 1000 heb ik het van horen zeggen, 810, 800, 705 en 305 heb ik allemaal gehad, nu heb ik weer de 800)

1- de functie TBT kun je wel in het menu uitzetten maar dit werkt niet omdat bij de eerste de beste koers die je laad het weer wordt aangezet.

2- je mooie fietsroute wordt verkracht: als je bijvoorbeeld de GPS route van de Mergel Heuvelland 2 daagse op je 810 zet en je wilt die narijden dan gaat dit niet lukken met een 810. Je komt wel in de buurt maar de Edge gaat rondom je gedownloade route zelf zoeken waar er afslagen zijn en als er op de route dan weggetjes liggen die perfect voor fietsers zijn maar onbekend voor de Garmin dan wordt zonder te vragen prompt je route aangepast en rij je om dat mooie klimmetje heen over een of andere drukke weg.

3 als je dan toevallig toch weet, "nee ik moet niet rechtdoor want ik moet hier rechts richting Keuteberg" dan begint hij te herbereken en stoppen alle schermen en hij loopt regelmatig vast.

4 de TBT meldingen van de edge 810 bedekken de rest van het scherm, je kunt heel veel schermen met heel veel gegevens configureren maar zodra er een tbt komt (en die komen minimaal 2 keer voor elke bocht, elke keer rechtdoor op een kruising en elke afslag) dan zie je daar helemaal niets meer van.

5 De Tbt meldingen in beeld kloppen vaak niet. Er kan bijvoorbeeld een Y splitsing in beeld staan terwijl die er in werkelijkheid niet is. Er komt bijvoorbeeld "sla rechtsaf" in beeld terwijl je in een klim zit met haarspeld bochten, en er gaat net ook een weggetje rechtsaf (wat je dan niet moet hebben)

6 als je in een route course points hebt gezet, bij voorbeeld bevoorrading en beklimmingen tijdens een cyclo dan zijn die door de TBT functie verdwenen.

7 als je wilt rijden tegen een virtual partner (vooraf gereden rit, cyclo op tijd, tijd verbeteren op Strava segment) dan werkt niet niet meer door de TBT.

8 als je terug wilt naar de schermen die je eigenlijk had geconfigureerd dan moet je telkens op het scherm tikken, naar mijn mening niet bepaald veilig.

Er zijn workarounds, die zijn hier al vaak genoemd maar die zijn onnodig omslachtig en lossen maar een gedeelte van de tekortkomingen op. Daarnaast is de 810 erg buggy en schijnt het bij de 1000 nog erger te zijn en dit betreft met name de functies welke zijn toegevoegd. Daarbij optellend dat een hoop oude functies zijn verdwenen kun je niet anders concluderen dat je netto gewoon minder kan met duurdere toestellen. De sporadische keren dat ik live tracking wil gebruiken los ik nu op met Endomondo en alleen het draadloos uploaden van activiteiten mis ik een beetje. Maar ook dat laatste werkte vaak niet. De activiteitprofielen, waarvoor ik oorspronkelijk de 810 kocht werken totaal niet zoals bedoeld en in de handleiding beschreven.

Iedereen moet maar kopen wat ze zelf willen maar op dit moment kan in de praktijk de 800 alles (behalve draadloos uploaden) beter dan de 810 en behalve de Garmin segmenten ook alles beter dan de 1000. En de 800 is daarbij een stuk goedkoper.

Waarom voegt Garmin de oude Course functionaliteit niet toe aan de nieuwe toestellen? Ik denk dat het wel heel moeilijk voor hun is. Deze functionaliteit zit op alle edges voor de 810 maar zit ook (zonder snelheids info) op bijna alle outdoor Garmins die je de laatste 15 jaar had kunnen kopen en mailtjes naar Garmin met de vraag om het te fixen, bellen met Garmin support Nederland, Engeland of bellen met het ontwikkel centrum in kansas City leveren helemaal niets op behalve het antwoord dat ze niet van plan zijn om dit te fixen. In de handleiding en de menu structuur is duidelijk te lezen dat ze het wel van plan waren.

Al met al vind ik het jammer dat het zo moet gaan, ik heb voorheen altijd de nieuwste Edge willen hebben en ook gekocht. En wat ze aan functionaliteit willen toevoegen spreekt me ook aan, probleem is dat ze het niet waar kunnen maken en ook nog eens vertrouwde, voor mij, essentiële functionaliteit weghalen.
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 15 jul 2014 08:40

Eindelijk een goede uitleg over het probleem.
Bedankt hiervoor.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jul 2014 13:03

@lcsmet: benieuwd of je ooit antwoord gaat krijgen...
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jul 2014 15:52

daniel1975 schreef:@lcsmet: benieuwd of je ooit antwoord gaat krijgen...
Jawel hoor
Geachte,

Danku voor uw e-mail.

Bedankt voor deze melding, deze wordt doorgegeven aan de betrokkene diensten.

Help ons onze diensten te verbeteren: Tevredenheidsenquete
Direct geantwoord dat hij mij op de hoogte moet houden van wat "de betrokken diensten" er nu mee aanvangen :)

Ook de tevredenheidsenquete ingevuld.
Als iedereen dat doet komt er uiteindelijk misschien toch nog beweging in.
I know myself like no one else
Nothing to defend

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 09:17

Misschien heb ik mij nog niet goed ingelezen, maar is dat TBT niet te omzeilen door een niet-routeerbare kaart te nemen?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 jul 2014 09:21

De Jager schreef:Misschien heb ik mij nog niet goed ingelezen, maar is dat TBT niet te omzeilen door een niet-routeerbare kaart te nemen?
Bij mijn vorige post vanaf: "Er zijn workarounds....."
Wat jij noemt is een gedeelte van een workaround, je moet dan nog steeds een aantal extra handelingen doen om uiteindelijk een gedeelte van de functionaliteit te krijgen maar de TBT's zijn weg.
Afbeelding

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 09:33

ericpeters schreef:
De Jager schreef:Misschien heb ik mij nog niet goed ingelezen, maar is dat TBT niet te omzeilen door een niet-routeerbare kaart te nemen?
Bij mijn vorige post vanaf: "Er zijn workarounds....."
Wat jij noemt is een gedeelte van een workaround, je moet dan nog steeds een aantal extra handelingen doen om uiteindelijk een gedeelte van de functionaliteit te krijgen maar de TBT's zijn weg.
Voor het kiezen tussen wel en niet TBT moet je een handeling doen. Dat geldt ook voor het kiezen van welke kaart je gebruik wilt maken (is toch ook alleen kwestie van aan/uitvinken?)
IK zie het probleem niet. Tenzij er meer handelingen nodig zijn natuurlijk.

Halt
Forum-lid

Halt 17 jul 2014 09:52

Zijn we al zo afgestompt dat we het normaal vinden dat je een niet routeerbare kaart moet downloaden en installeren om de oude functionaliteit van het uitzettten van TBT te kunnen nabootsen. Ik vind dit wel een probleem, ook al is er een omslachtige workaround.

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 17 jul 2014 10:16

Halt schreef:Zijn we al zo afgestompt dat we het normaal vinden dat je een niet routeerbare kaart moet downloaden en installeren om de oude functionaliteit van het uitzettten van TBT te kunnen nabootsen. Ik vind dit wel een probleem, ook al is er een omslachtige workaround.
Uiteraard was het logischer geweest als je TBT had kunnen uitschakelen, maar de workaround omslachtig?
1 x alle kaarten ook niet-routeerbaar downloaden en je hoeft alleen maar te kiezen welke kaart je wilt gebruiken. Dat is toch evenveel werk als telkens kiezen of je wel of geen TBT wilt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2014 11:35

Ik begrijp dat mensen hun nieuwe speeltje niet af willen vallen, maar het zuigt gewoon.
Het is toch belachelijk dat je het een kleine moeite moet vinden om een andere kaart te downloaden en nog wat aanvullende handelingen moet doen (elke keer!!) om de tbt kwijt te zijn?
Je kunt kort of lang lullen, maar gewoon een systeeminstelling TBT on/off is veruit het eenvoudigst en een kleine moeite. Maar ja, dan moet Garmin naar zijn klanten luisteren, en dat lukt niet.... Zie ook de problemen met hun Fenix horloge (waar ik wel zelf serieus naar heb gekeken). Ik pak de Suunto Ambit2 wel; kan vrijwel hetzelfde en is VEEL stabieler en betrouwbaarder met hun updates.
Less is bore

Plaats reactie