Gravel-racers
Thanks! Dat lijkt mij een hele mooie oplossing en 45mm is breed genoeg.
De montage van het voorspatbord boven in de vork is een beetje apart bij de Arkose maar met een goed passend spatbord ziet het er wel heel netjes uit.
De montage van het voorspatbord boven in de vork is een beetje apart bij de Arkose maar met een goed passend spatbord ziet het er wel heel netjes uit.
Campagnolo Ultra Dork
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Als je een Slate achtig ding wil.
Zoek een Bad Boy en een 26-er Lefty. Zoek wel een frame waar een Lefty in past. Bad Boys met een starre vork kunnen een te lang balhoofd hebben. Dan de veerweg van de Lefty reduceren tot 50 of 80 mm.
In zo'n Bad Boy frame kunnen wat bredere banden (al is het zaak dat je geen 26" of 26" met met 700c wielen Bad Boy hebt) en de 26" Lefty heeft minder inbouwhoogte, zo help je de geometrie niet om zeep.
Zoek een Bad Boy en een 26-er Lefty. Zoek wel een frame waar een Lefty in past. Bad Boys met een starre vork kunnen een te lang balhoofd hebben. Dan de veerweg van de Lefty reduceren tot 50 of 80 mm.
In zo'n Bad Boy frame kunnen wat bredere banden (al is het zaak dat je geen 26" of 26" met met 700c wielen Bad Boy hebt) en de 26" Lefty heeft minder inbouwhoogte, zo help je de geometrie niet om zeep.
Heb ook nog spatbordjes liggen, maar die zijn helaas ook te smal. Waren bedoeld voor een winter al racer. (Crud Road Racer MK2)Ernie C. schreef:Thanks! Dat lijkt mij een hele mooie oplossing en 45mm is breed genoeg.
De montage van het voorspatbord boven in de vork is een beetje apart bij de Arkose maar met een goed passend spatbord ziet het er wel heel netjes uit.
Dus ben benieuwd hoe deze optie gaat staan. Laat maar weten als je wilt, als je het doet uiteraard
opperhoofd schreef:Als je een Slate achtig ding wil.
Zoek een Bad Boy en een 26-er Lefty. Zoek wel een frame waar een Lefty in past. Bad Boys met een starre vork kunnen een te lang balhoofd hebben. Dan de veerweg van de Lefty reduceren tot 50 of 80 mm.
In zo'n Bad Boy frame kunnen wat bredere banden (al is het zaak dat je geen 26" of 26" met met 700c wielen Bad Boy hebt) en de 26" Lefty heeft minder inbouwhoogte, zo help je de geometrie niet om zeep.
Dat is deze met een racestuur?
http://www.cannondale.com/nam_en/2016/b ... /bad-boy-1
ik heb zelf een cyclocrosser van ridleyOmdat de Slate te duur is, denk ik hardop aan de volgende mogelijkheden:
1) Aanschaf racefiets tweedehands met disc remmen en daar zelf een Lefty voorvork op monteren (inc. een geschikt voorwiel). is iedere fiets hier geschikt voor?;
2) Aanschaf van een MTB Cannondale lefty (F29/FSI) en daar een racestuur op zetten (inc. nieuwe kabels, voorderailleur, stuur en remgrepen (+- 250 euro). De maat is dan nog wel een issue omdat je houding met een racestuur natuurlijk wel veranderd (langere zit).
Als ik tweedehands goed rond kijk moet dit wellicht (in het totaal) onder de 1,5K/2K aan euro's kunnen. Is dit wellicht te simpel gedacht en moet ik nog met andere zaken rekening houden? Heeft iemand ervaring hier mee of is er een link naar een bestaand onderwerp waar meer info is terug te vinden?
en ga er me op de weg en in het bos
wat ik nu een beperking vind is dat het frame maar max 40 mm banden aan kan
als je een frame heb die vettere banden aan kan haal je ook een hoop grip en demping uit
ik woon zelf bij zee en zit nu ook met een schuin oog naar een strandracer te kijken
zie daar toch ook wel een voordeel
een mix voor op de weg en in het bos en op het strand
alleen banden wisselen
ik zou zeggen verbreed je blikveld eens ook naar zulke fietsen
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Heb het al in een paar topics geprobeerd, maar is me nog niet echt gelukt om reacties te krijgen, dan hier maar eens proberen, hier zijn tenminste als 17 pagina's met posts over gravelracers.
Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen met gravelracers.
Mijn situatie, dagelijks (hele jaar door) woon werk 45 km (totaal) met een keer per week een stukje om (tot max 100 totaal. Dit doe ik al jaren op een carbon racer. Voordelen bij staal en aluminium kwamen er in de winter steevast bloemkolen op het frame van de pekelcorrosie, de snelheid van een racer ligt een stuk hoger dan bij een MTB en de zit is gelijk aan mijn weekendracer. Nadelen, ik rijd door bossen over verharde paden en die zijn vies, en zeker niet vlak, alternatief zijn dorpen met veel redelijk slecht liggende klinkers. Afgelopen jaar 16 keer lek bij Woon werk en in 1 1/2 jaar twee setjes velgen door geremd.
Mijn oplossing een gravelracer (Specialized Diverge Carbon), tenminste een paar testritten op mijn woon werk route en over de gravel/harde zandpaden hier in de buurt hebben me overtuigd.
Zijn er mensen hier die al wat ervaring hebben met een vergelijkbare fiets (bijv Ridley X-trail carbon), voor soortgelijk gebruik. Echt crossen doe ik op de MTB en wedstrijden en specifieke trainingen blijf ik op de racer doen. Maar is een gravelracer nu de betere keus tov een cyclecross fiets voor Woon werk ritjes tussen 3/4 en 3 uur over verharde bospaden en klinkers?
Ik ben dus niet zo zeer op zoek naar merken of types, maar vooral op zoek naar ervaringen met de twee types fietsen voor de aangegeven toepassing. Leuk als hier mensen zijn die hun ervaringen willen delen.
Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen met gravelracers.
Mijn situatie, dagelijks (hele jaar door) woon werk 45 km (totaal) met een keer per week een stukje om (tot max 100 totaal. Dit doe ik al jaren op een carbon racer. Voordelen bij staal en aluminium kwamen er in de winter steevast bloemkolen op het frame van de pekelcorrosie, de snelheid van een racer ligt een stuk hoger dan bij een MTB en de zit is gelijk aan mijn weekendracer. Nadelen, ik rijd door bossen over verharde paden en die zijn vies, en zeker niet vlak, alternatief zijn dorpen met veel redelijk slecht liggende klinkers. Afgelopen jaar 16 keer lek bij Woon werk en in 1 1/2 jaar twee setjes velgen door geremd.
Mijn oplossing een gravelracer (Specialized Diverge Carbon), tenminste een paar testritten op mijn woon werk route en over de gravel/harde zandpaden hier in de buurt hebben me overtuigd.
Zijn er mensen hier die al wat ervaring hebben met een vergelijkbare fiets (bijv Ridley X-trail carbon), voor soortgelijk gebruik. Echt crossen doe ik op de MTB en wedstrijden en specifieke trainingen blijf ik op de racer doen. Maar is een gravelracer nu de betere keus tov een cyclecross fiets voor Woon werk ritjes tussen 3/4 en 3 uur over verharde bospaden en klinkers?
Ik ben dus niet zo zeer op zoek naar merken of types, maar vooral op zoek naar ervaringen met de twee types fietsen voor de aangegeven toepassing. Leuk als hier mensen zijn die hun ervaringen willen delen.
Ach, ik zeg ook maar wat
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
De vorige discussies stokten omdat je uit was op bevestiging van de Specialized Diverge. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Zoals ik schrijf denk ik inderdaad dat de Diverge de beste oplossing is, zeker na twee dagen testen, maar ik heb nog wat tijd en wellicht dat er mensen uit eigen ervaring nog wat kunnen toevoegen aan een vergelijk tussen een gravelracer en een cyclocrosser voor het genoemde gebruik. Nogmaals ik ben niet op zoek naar een lijstje met merken en types, maar naar de ervaringen van mensen die een van de twee types fietsen gebruiken voor woon werk en wat meer.
In het eerste topic werden vooral alternatieve merken genoemd, dat was niet wat ik zoek en zonder het negatief te willen doen klinken, google en een tiental race/mtb specialisten binnen 20 km van mijn woon/werk plaatsen geven me een redelijk totaal beeld van wat er te koop is. Het tweede topic heeft eigenlijk helemaal geen reacties opgeleverd. Maar misschien stel ik wel de verkeerde vragen, of zijn er gewoon nog weinig ervaringen met deze inzet van de genoemde types fietsen.
In het eerste topic werden vooral alternatieve merken genoemd, dat was niet wat ik zoek en zonder het negatief te willen doen klinken, google en een tiental race/mtb specialisten binnen 20 km van mijn woon/werk plaatsen geven me een redelijk totaal beeld van wat er te koop is. Het tweede topic heeft eigenlijk helemaal geen reacties opgeleverd. Maar misschien stel ik wel de verkeerde vragen, of zijn er gewoon nog weinig ervaringen met deze inzet van de genoemde types fietsen.
Ach, ik zeg ook maar wat
Weet niet of ik je vraag goed begrijp en ik kan ook de gevraagde typen niet vergelijken, maar hierbij mijn redenen waarom ik een gravel racer heb gekocht.
Ik gebruik de gravel racer (Arkose 2) voornamelijk voor de winter ritten buiten, omdat ik mijn carbon racer (Canyon Ultimate) wil behouden voor de lente en zomer ritten.
De zit van Arkose vind ik fijner dan te recht op of te kort zoals op een echte crosser. Ook te breed zoals een MTB vind ik persoonlijk niks en ik ga toch niet zo snel enkel maar de bossen in ermee.
Ook voor woonwerk wil ik de Arkose (in de slechtere maanden) gaan gebruiken, maar vooralsnog is dat 65 km enkele reis en dat is nog even aanzien hoe dat zal gaan straks en of ik dat ingepland krijg met werk & thuis. Qua stalling wil ook niet teveel risico nemen, dus heb ook bewust een "goedkopere" fiets gekocht ervoor.
Vaak kun je op de gravel typen fietsen makkelijker spatborden en eventueel een drager kwijt voor als er wat meer mee moet. Dat ontbreekt meestal ook namelijk op een crosser.
Waarom een gravel racer verder, vooral dus inderdaad het makkelijk(er) over kunnen gaan van bospaden, gravel stukken naar verhard. Grootste puzzel is nog de bandjes naar wat mijn (beperkte) ervaringen nu zijn hiervoor.
Ik gebruik de gravel racer (Arkose 2) voornamelijk voor de winter ritten buiten, omdat ik mijn carbon racer (Canyon Ultimate) wil behouden voor de lente en zomer ritten.
De zit van Arkose vind ik fijner dan te recht op of te kort zoals op een echte crosser. Ook te breed zoals een MTB vind ik persoonlijk niks en ik ga toch niet zo snel enkel maar de bossen in ermee.
Ook voor woonwerk wil ik de Arkose (in de slechtere maanden) gaan gebruiken, maar vooralsnog is dat 65 km enkele reis en dat is nog even aanzien hoe dat zal gaan straks en of ik dat ingepland krijg met werk & thuis. Qua stalling wil ook niet teveel risico nemen, dus heb ook bewust een "goedkopere" fiets gekocht ervoor.
Vaak kun je op de gravel typen fietsen makkelijker spatborden en eventueel een drager kwijt voor als er wat meer mee moet. Dat ontbreekt meestal ook namelijk op een crosser.
Waarom een gravel racer verder, vooral dus inderdaad het makkelijk(er) over kunnen gaan van bospaden, gravel stukken naar verhard. Grootste puzzel is nog de bandjes naar wat mijn (beperkte) ervaringen nu zijn hiervoor.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Soap, bedankt, dit is precies wat ik bedoel, je beweeg redenen en ervaring om voor een gravelracer te gaan. Je maakt ook nog even duidelijk waarom je in een bepaalde prijsklasse bent gaan kijken en waar je nog niet helemaal uit bent (bandjes). Bedankt en dit is echt precies wat ik graag als reacties wou zien. Ongeacht of er dan voor een gravelracer of cyclocrosser is gekozen, als de afwegingen maar duidelijk zijn.
Qua bandjes was ik blijf verrast door de Roubaix 28/30 die op de testfiets zaten, erg soepel en licht lopend. Ook veel vertrouwen bij het sturen. Als ik jou was zou ik zeker ook eens met de druk spelen. De roubaix zouden 6-6.5 bar moeten hebben en ik heb met 4 en 5 gereden en dit beviel beide beter dan de aangegeven spanning.
Qua bandjes was ik blijf verrast door de Roubaix 28/30 die op de testfiets zaten, erg soepel en licht lopend. Ook veel vertrouwen bij het sturen. Als ik jou was zou ik zeker ook eens met de druk spelen. De roubaix zouden 6-6.5 bar moeten hebben en ik heb met 4 en 5 gereden en dit beviel beide beter dan de aangegeven spanning.
Ach, ik zeg ook maar wat