Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Nou, dan zit ik er toch naast, ik denk je wel een heel klein beetje te kennen ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40233
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het heeft te maken met zeer specifieke omstandigheden: de slijpende werking van het zandtype wat je op de heuvelrug vind in de regio Amerongen icm zeiknatte ondergrond (veel vrij water) zijn dodelijk. Je kunt beter twee weken lang de meest mooie lange afdalingen in de alpen doen op droge ondergrond, dan gebeurt er niks.
Op de racer: in de regen in Limburg spoelt er veel zand-löss-zooi op de weg en ook daar icm vrij water slijpt dat zo je velgremblokjes weg.
Heb die rit van de 150km letterlijk ruim 120 in de regen gereden.
(Toen was ik nog bikkel )
Op de racer: in de regen in Limburg spoelt er veel zand-löss-zooi op de weg en ook daar icm vrij water slijpt dat zo je velgremblokjes weg.
Heb die rit van de 150km letterlijk ruim 120 in de regen gereden.
(Toen was ik nog bikkel )
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 mar 2016 16:58
Open brief van Ventoso, renner die blessure opliep van disk bij val tijdens Paris-Roubaix (afgelopen zondag):
http://velonews.competitor.com/2016/04/ ... scs_402394
.. blijkbaar twee!! renners waren met disk in aanraking gekomen en snij blessure opgelopen.
http://velonews.competitor.com/2016/04/ ... scs_402394
.. blijkbaar twee!! renners waren met disk in aanraking gekomen en snij blessure opgelopen.
http://m.wielerupdate.nl/wielernieuws/35585/
En in het Nederlands...
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk
En in het Nederlands...
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40233
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Benieuwd wat dit op gaat leveren.... Zal waarschijnlijk wordrn doodgezwegrn, want sponsorbelangen gaan voor....
Less is bore
Wat is het sponsorbelang dan? Fabrikanten kunnen zowel fietsen met schijfremmen als velgremmen maken. Alleen de meesten kiezen er zelf voor om hun die hard wedstrijdfietsen nog niet met schijfremmen aan te bieden.
En wat betreft de producenten van schijfremmen, die maken stuk voor stuk ook velgremmen. Dus ook daar zie ik niet direct een sponsorbelang. Daarnaast, merken als Campagnolo en Shimano - die ook wielen maken - zijn eerder gebaat bij het in stand houden van velgremmen. Immers, na een x aantal kilometer moet je nieuwe wielen kopen, omdat ze opgeremd zijn. Velgen voor schijfremmen kunnen een leven lang meegaan. Eens in de zoveel jaar je schijf vervangen levert ze minder op dan eens in de zoveel jaar nieuwe wielen kopen.
En wat betreft de producenten van schijfremmen, die maken stuk voor stuk ook velgremmen. Dus ook daar zie ik niet direct een sponsorbelang. Daarnaast, merken als Campagnolo en Shimano - die ook wielen maken - zijn eerder gebaat bij het in stand houden van velgremmen. Immers, na een x aantal kilometer moet je nieuwe wielen kopen, omdat ze opgeremd zijn. Velgen voor schijfremmen kunnen een leven lang meegaan. Eens in de zoveel jaar je schijf vervangen levert ze minder op dan eens in de zoveel jaar nieuwe wielen kopen.
Schijfremmen, velgremmen, hydraulisch of mechanisch. Zoals het nu is, is het goed.
Je kan zelf kiezen met welk systeem je wil rijden. (niet zoals press/direct fit BB die ons wel door de strot geramd worden)
Zelf ben ik voorstander van hydraulische schijfremmen voor mijn soort gebruik (dagelijks woon/werk).
Blokken gaan lang mee (+10.000km, en dit door alle weer en over alle wegtypes), je velgen verslijten niet, de remmen werken goed, weinig onderhoud en mogelijkheid om met bredere banden te rijden, en dan ook nog eens plaats hebben voor spatborden.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Voor mij de belangrijkste is het piepen bij nat weer, en natuurlijk de prijs....
Je kan zelf kiezen met welk systeem je wil rijden. (niet zoals press/direct fit BB die ons wel door de strot geramd worden)
Zelf ben ik voorstander van hydraulische schijfremmen voor mijn soort gebruik (dagelijks woon/werk).
Blokken gaan lang mee (+10.000km, en dit door alle weer en over alle wegtypes), je velgen verslijten niet, de remmen werken goed, weinig onderhoud en mogelijkheid om met bredere banden te rijden, en dan ook nog eens plaats hebben voor spatborden.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Voor mij de belangrijkste is het piepen bij nat weer, en natuurlijk de prijs....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
exact niet te onderschatten. ik heb ook wel eens een set gold old hs33 blokken weggeremt in 100km in een natte voerstreek. Terwijl dezelfde blokken na drie weken alpen amper versleten waren.daniel1975 schreef:Het heeft te maken met zeer specifieke omstandigheden: de slijpende werking van het zandtype wat je op de heuvelrug vind in de regio Amerongen icm zeiknatte ondergrond (veel vrij water) zijn dodelijk. Je kunt beter twee weken lang de meest mooie lange afdalingen in de alpen doen op droge ondergrond, dan gebeurt er niks.
Op de racer: in de regen in Limburg spoelt er veel zand-löss-zooi op de weg en ook daar icm vrij water slijpt dat zo je velgremblokjes weg.
Heb die rit van de 150km letterlijk ruim 120 in de regen gereden.
(Toen was ik nog bikkel )
@bikerke, nu nog duurder, bij de mtb kan je daar amler van spreken setje xt remmen kost 200 euro. Greep, caliper en leiding (zonder schijven). Is niet veel meer dan een setje ulegra velgremmen.
amclassic-fan schreef:
Met velg remmen kan je met een setje remblokken zo'n beetje oneindig doen als je enkel met mooi weer in de polder rijdt terwijl je in een natte dag in Zuid-Limburg zo door een setje heen bent.
Een aardige anekdote:
Ik heb een sort-of klassieker met mijn oude Campagnolo Record remmen erop waarmee ik in de jaren '70 en '80 heb gekoerst.
Op die remmen zitten nog steeds dezelfde blokken die in 1981 of daaromtrent zijn aangeschaft
en het is amper te zien dat het geen nieuwe zijn...en ze remmen ook nog steeds goed.
Deze remmen zijn wel in nat weer gebruikt maar weinig in afdalingen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mijn domane disc was 400€ duurder dan dezelfde domane met velgremmen.wasbeer2006 schreef:
@bikerke, nu nog duurder, bij de mtb kan je daar amler van spreken setje xt remmen kost 200 euro. Greep, caliper en leiding (zonder schijven). Is niet veel meer dan een setje ulegra velgremmen.
Voor mij is 400€ veel geld.....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op dit moment heeft praktisch iedereen velg remmen. Als fabrikanten de profs zo ver krijgen dat die allemaal met schijfremmen gaan rijden dan gaat de consument vanzelf volgen. Voor die fietsen kan je een hogere prijs vragen want het is nieuwer en hipper. En bovenal kan je iedereen de indruk geven dat er veel innovatie is en je nu echt een nieuwe fiets nodig hebt, omdat je anders achterloopt.
Pieter Weening rijdt blijkbaar met gewone remklauwen. De verslaggever wees er vandaag op in de Brabantse pijl. In een oud twitterbericht van José Been blijkt dat hij in februari in Oman ook gewoon met klauwen reed.
Bovendien twittert José nu dat de UCI het gebruikt van schijremmen waarschijnlijk opschort.
Bovendien twittert José nu dat de UCI het gebruikt van schijremmen waarschijnlijk opschort.