Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 11 feb 2016 09:51

Jans schreef:
NuitKor schreef:Ik kijk naast mijn hf naar mijn vermogen en zie dat ik vorig jaar (na 4 weken vakantie en zware voedselvergiftiging) mijn duurritten met een gemiddeld vermogen van 100w deed. Nu trap ik 125-135w avg met dezelfde hartslag. Dus 25-35w rendement in de lage zones.
Ik heb geen idee wat je hier mee wil zeggen. Als je 4 weken niets op de fiets gedaan hebt en ook nog flink ziek geweest ben, zegt dat vermogen van toen helemaal niets. Op die manier kom je makkelijk aan een rendement van duurtrainingen. Gelukkig heb je wel vermeld dat er toen een bijzondere situatie was.
Het is idd wat appels met peren vergelijken, maar om een ander voorbeeld te stellen. Vorig jaar begin van het jaar een inspanningstest gedaan..mijn hartslag vloog gelijk omhoog bij begin van de test en via de ademgasanalyse was duidelijk zichtbaar dat de koolhydraatverbranding snel de overhand nam. (ook bevestigd door de arts die de test afnam)

Daarna op advies van Alan veel rustige duur gedaan met een lagere hartslag dan normaal..een paar maanden later weer getest en nu bleef ik zichtbaar langer op in de aerobe zone zitten terwijl het vermogen toenam. Wederom dezelfde arts was zichtbaar onder de indruk van de progressie in het aerobe gebied. Bijkomende voordeel, mijn FTP was niet eens gezakt, alleen mijn max vermogen (10w gezakt ofzo) maar dat is niet belangrijk.

monique70
Forum-lid

monique70 12 feb 2016 09:06

Verschillen in zones:
Papendal gaf me mee
H< 122
D1 122-138
D2 138-155
D3 155-163
163 tot max
In het boek 'ik wielrenner' lees ik
H< 116
D1 116-131
D2 131-147
D3 147-163
163 tot max
Zit toch veel verschil in de diverse zones die gehanteerd worden. Dus misschien is het allemaal niet zo'n exacte wetenschap al die zones. Alan zou denk ik de 2e zones aanraden, maar bij het rijtje van Papendal fiets ik nu makkelijker in de juiste zone. Of zou het allemaal niet zoveel uitmaken, zolang je maar veel wisselt tussen de trainingen? En niet zoals ik deed, alleen maar veel in D2/D3 rijden.

En om terug te komen op mijn 1e bericht. Het lage tempo vind ik niet erg en iedereen mag me inhalen. Alleen is het erg wennen om met lage weerstand te rijden, omdat met een beetje weerstand (wat ik gewend ben) mijn hartslag snel omhoog schiet. Het voelt alsof ik niks doe. Ik zie wel veel meer onderweg, dat is ook wel weer leuk. En regelmatig gewoon lekker fietsen zonder metertjes: heerlijk.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 feb 2016 09:24

Ik doe bewust deze rustige duurtrainingen wel eens bewust in het donker met een goede lamp. Mijn perceptie van snelheid is dan namelijk heel anders. Als ik dan 25km/h fiets heb ik niet het gevoel stil te staan :)

ted038
Forum-lid

ted038 12 feb 2016 12:48

ted038 schreef:...... dus de wat rustiger trainingen doe ik gewoon op een MTB ... [knip] vooral begin voorjaar als de conditie nog erg laag is, en dan lekker uurtje of 2 / 3 wegtrappen in D1 dus ( en soms toch stukje D2 in smokkelen ;) )
Ondanks "wijze" eerdere gedane post ben ik toch beetje zelf de fout ingegaan ..... ;)

Gisteren mijn eerste fietstocht van het jaar gedaan ( en na een week zwaar verkouden geweest te zijn) , en/maar gelijk op de racefiets voor 75 km. En alhoewel ik vooral de eerste helft heel erg op D1 , of in ieder geval hartslag < 140 , gelet te hebben, "moest" ik dat wel loslaten in 2de deel om mezelf toch beetje warm te fietsen en voor donker weer binnen te zijn (tot zover de smoesjes) en om het tempo nog beetje op peil te houden .....
https://www.strava.com/activities/491124991/analysis

Had erg weinig gegeten ( en doe sowieso al koolhydraatvrij dieet) dus echt handig was t wellicht niet ;) maar na de aanwezige glycogeen reserves ( "suiker"soort in lever aangemaakt uit eiwit ipv genuttigde koolhydraten ) gebruikt te hebben, ging ik dus de "hongerklop"-status in ( Misschien niet helemaal wetenschappelijk-juist vertaald, maar voor t idee ;) )

Al met al wel heel lekker gefietst :) ( en dat is ook belangrijk ;) )

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 12 feb 2016 13:02

Ik had vorige week precies zo;n rondje. In het begin ging het nog wel, maar toen bleek ik me toch niet warm genoeg gekleed te hebben. Toch ietsje te weinig gegeten en het werd koud, ging regenen en moest mezelf warm houden.:) Het was best een fijn fietstochtje maar dat laatste stuk was net even "too much".

Ik vraag me dan ook oprecht af hoe mensen dat flikken, in de winter uren lang in D1 rondrijden zonder van ellende van hun fiets te vallen. Je krijgt het toch ook gewoon koud? Of hebben jullie dat allemaal niet?
Veni. Vidi. Fietsie.

ted038
Forum-lid

ted038 12 feb 2016 13:11

monique70 schreef:Verschillen in zones:
Papendal gaf me mee
H< 122
D1 122-138
D2 138-155
D3 155-163
163 tot max
In het boek 'ik wielrenner' lees ik
H< 116
D1 116-131
D2 131-147
D3 147-163
163 tot max
Zit toch veel verschil in de diverse zones die gehanteerd worden. Dus misschien is het allemaal niet zo'n exacte wetenschap al die zones.
"Papendal" geeft een voor op dat moment juiste persoonlijke test, dat zou ik altijd serieuzer nemen dan iets algemeens uit een boek.

Neem aan dat het een doorrekening van een formule in dat boek is obv persoonlijke gegevens, maar dan nog .... ( Zonder papendal zal het boek weer beter zijn dan "zelf gokken" ( wat eigenlijk mijn methode is , gebruik formule van Karvonen (schema op basis van piek en rusthartslag, dus je hoeft niet je eigen omslagpunt te (laten) bepalen) , maar voor mij precies zat ;) )

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 feb 2016 13:50

TumTumTum schreef:Ik had vorige week precies zo;n rondje. In het begin ging het nog wel, maar toen bleek ik me toch niet warm genoeg gekleed te hebben. Toch ietsje te weinig gegeten en het werd koud, ging regenen en moest mezelf warm houden.:) Het was best een fijn fietstochtje maar dat laatste stuk was net even "too much".

Ik vraag me dan ook oprecht af hoe mensen dat flikken, in de winter uren lang in D1 rondrijden zonder van ellende van hun fiets te vallen. Je krijgt het toch ook gewoon koud? Of hebben jullie dat allemaal niet?
Ik kleed mij voor pure D1 ritjes wat warmer. Sowieso is goede kleding wel belangrijk. Gelukkkig hebben wij de beschikking over een uitgebreid kledingpakket, zodat dat geen probleem is. Moet ik bijvoorbeeld ook wat treshold blokken doen, dan doe ik een bodywarmer aan die ik bij de intensieve blokken open rits.

wdfl
Forum-lid

wdfl 12 feb 2016 19:03

Vandaag ook weer es moeite gedaan om 130 als gemiddelde te houden.
Zelfs met 3 beklimmingen (oude kwaremont, paterberg en tiegemberg)

https://www.strava.com/activities/491777090
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 12 feb 2016 19:19

En mooie uitdaging is dan om tijdens de klim de hartslag laag te houden.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 12 feb 2016 20:59

Ik begrijp het echt niet meer !
Als ik dit topic doorlees, krijg ik de indruk dat het hoofddoel van jullie trainingen is om zo traag mogelijk met een zo laag mogelijke hartslag te rijden.
D1 trainingen zijn zeker noodzakelijk in een goede trainingsaanpak maar als je daarnaast niks anders doet moet je geen grote verbeteringen verwachten. Nu lijkt het wel alsof het verplicht is om van januari tot april continu in D1 te blijven

D1 trainingen worden op een relatieve kleine versnelling afgewerkt. Als je dat dus altijd doet ga je op den duur zeker niet meer wat groter (of dezelfde versnelling bergop of wind tegen) kunnen rijden. Als je daarentegen naast je D1 training ook nog krachtuithouding zou doen, dan zal dit wellicht tot gevolg hebben dat je in D1 weer net iets groter kan trappen en bijgevolg je snelheid toeneemt bij dezelfde intensiteit.

Zo is het ook met D2 en D3 training. Deze training zorgt ervoor dat je langer en hogere vermogens kunt volhouden. Ik veronderstel dat wanneer je vermogen in D3 stijgt, dit ook een positieve invloed heeft op de lagere zones.

Mijn theorie is dat er een wisselwerking gebeurt tussen de verschillende soorten training..
D1 zorgt voor een goede vetverbranding en je maakt een goede basis voor de zwaardere trainingen, maar dan moeten die laatste ook wel gedaan worden natuurlijk, anders blijf je ter plaatse trappelen.

Het is ook zeker niet zo dat je alleen maar vetten verbrand (onderaan) in D1 en één hartslag hoger alleen nog koolhydraten. Je verbrand ook nog vet in D2, al zal het relatief minder zijn dan in D1. Koolhydraten zullen een grotere rol spelen naarmate de intensiteit toeneemt. Het is dus allemaal niet zo zwart/wit en strak afgelijnd als we zouden willen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 feb 2016 22:46

dwangarbeider schreef:Ik begrijp het echt niet meer !
Als ik dit topic doorlees, krijg ik de indruk dat het hoofddoel van jullie trainingen is om zo traag mogelijk met een zo laag mogelijke hartslag te rijden.
D1 trainingen zijn zeker noodzakelijk in een goede trainingsaanpak maar als je daarnaast niks anders doet moet je geen grote verbeteringen verwachten. Nu lijkt het wel alsof het verplicht is om van januari tot april continu in D1 te blijven

D1 trainingen worden op een relatieve kleine versnelling afgewerkt. Als je dat dus altijd doet ga je op den duur zeker niet meer wat groter (of dezelfde versnelling bergop of wind tegen) kunnen rijden. Als je daarentegen naast je D1 training ook nog krachtuithouding zou doen, dan zal dit wellicht tot gevolg hebben dat je in D1 weer net iets groter kan trappen en bijgevolg je snelheid toeneemt bij dezelfde intensiteit.

Zo is het ook met D2 en D3 training. Deze training zorgt ervoor dat je langer en hogere vermogens kunt volhouden. Ik veronderstel dat wanneer je vermogen in D3 stijgt, dit ook een positieve invloed heeft op de lagere zones.

Mijn theorie is dat er een wisselwerking gebeurt tussen de verschillende soorten training..
D1 zorgt voor een goede vetverbranding en je maakt een goede basis voor de zwaardere trainingen, maar dan moeten die laatste ook wel gedaan worden natuurlijk, anders blijf je ter plaatse trappelen.

Het is ook zeker niet zo dat je alleen maar vetten verbrand (onderaan) in D1 en één hartslag hoger alleen nog koolhydraten. Je verbrand ook nog vet in D2, al zal het relatief minder zijn dan in D1. Koolhydraten zullen een grotere rol spelen naarmate de intensiteit toeneemt. Het is dus allemaal niet zo zwart/wit en strak afgelijnd als we zouden willen.
We hebben het hier over D1 maar dat wil niet zeggen, dat we er niets anders naast doen he, althans ik niet.

Zoals gister doe ik een dit van 3u met 2x 15min stevige duur. Ook doe ik blokken op tempo of treshold blokken. Het overgrote deel is idd D1, maar de andere zones worden ook zeker gepakt. De trainingskoersen zijn nu weer begonnen, dus dan pak ik ook weer 1x per week een uur intensief.

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 13 feb 2016 10:02

dwangarbeider schreef:Ik begrijp het echt niet meer !
Dit topic gaat over de rustige duurtrainingen. Dus ja, in dit topic is het doel D1... En zoals je leest twijfelen een aantal er over of veel duurtraining in D1 de juiste manier is, anderen zijn er van overtuigt.
Maar dat wil niet zeggen dat je alleen maar D1 traint! Variatie is inderdaad het sleutelwoord. Niet alleen in het voorjaar, maar het hele jaar door.

Plaats reactie