Pagina 17 van 97
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 11 dec 2016 13:49
door havana
Power Avg 3s
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 11 dec 2016 14:17
door DDX
En op je overzicht scherm np power.
Al kan je het laatste natuurlijk achteraf zien in goldencheetah/strava.
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 12:20
door nijkie
verm 10sec verm 30sec.
hartslag stijgingspercentage
cadans versn combo
hs%max verm.%ftp
verm np tijd
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:01
door beren040
Ik zie op scherm qua vermogen:
power avg 3sec
NP
Je geleverd vermogen kan enorm variƫren en zeker, is mijn ervaring, in het begin wordt je daar helemaal gek van
Daarom kijk ik ook altijd naar mijn NP
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:10
door 53x11
Wat is "NP" (en vooral: hoe wordt het berekend)?
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:22
door kawouter
NP is normalized power en niet meer dan een low-pass filter op de time-series data.
https://www.mathworks.com/matlabcentral ... ized-power
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:29
door nijkie
Uit "trainen op vermogen"
De Normalized Power wordt berekend door steeds een rollend gemiddeld vermogen te nemen van de laatste 30 seconden en dit te vermenigvuldigen met de 4de macht. Vervolgens wordt van deze getallen een gemiddeld vermogen berekend en van dit getal de 4de machtswortel genomen. Het is een ingewikkelde formule, maar gelukkig wordt de Normalized Power door de meeste fietscomputers en analyse software berekend.
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:34
door Zorro
53x11 schreef:Wat is "NP" (en vooral: hoe wordt het berekend)?
Je zat zelf al eerder in een ander topic waar je de vraag stelde en deze ook beantwoord werd
FTP vermogen, testing en vermogens analyse
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 13:59
door havana
Vrij opvallend dat een bewegingswetenschapper en bezitter van een PM dit zelf niet weet...
NOFI
Anyway NP is het best te beschrijven m.b.t. een voorbeeld.
Stel je rijdt 30 minuten 100 watt en dan 30 minuten 200 wat. Je gemiddeld vermogen is 150 watt. Je NP corrigeert echter voor het feit dat het tweede deel van de training fysiologisch aanzienlijk zwaarder was en dus meer "waard is". NP poogt dit te verdisconteren in een cijfer. In dit voorbeeld zal je NP dus hoger liggen dan 150 watt.
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 15:00
door 53x11
Ah, duidelijk, NP is dus ontwikkeld voor mensen die graag een hoger getal op hun klokje willen zien staan!
@KaWouter: Linken naar mathworks is altijd +1 natuurlijk. Al viel het me wel tegen dat er niet meteen een m-file om te downloaden bij zat
. Uitdaging: gebruik niet meer dan 1 regel code
@Zorro: Wow! Jouw geheugen is een stuk beter dan het mijne. Dat wist ik dus echt niet meer
EDIT ik zie nu dat de uitleg voor NP in dat topic niet helemaal correct is trouwens. Tenminste: niet gelijk aan de uitleg van de link van KaWouter
@Havana: Ik pas zo min mogelijk kennis toe op mezelf. Probleem met Allen/Coggan is dat de wetenschappelijke evidentie voor hun constructen vaak ontbreekt, DAAROM kende ik het niet natuurlijk
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 15:29
door kawouter
@53x11 ik ben eigenlijk niet accuraat in mijn uitleg, maar een low-pass/rolling average filter is volgens mij waar het (uiteindelijk) op neerkomt. Spikes eruit en middelen maar. (Ik ben eigenlijk een beetje klaar met mathworks - te duur en slecht in compileren. Daarom mezelf maar op Python gestort de laatste maanden.)
Re: Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaring
Geplaatst: 12 dec 2016 15:45
door amclassic-fan
Die 4e macht doet uiteindelijk het werk, rolling average filter zorgt er voor dat korte explosieve belastingen je NP niet omhoog stuwen. Hard weg rijden bij een stoplicht doet dus niet zoveel voor je NP. Grebbeberg volgas op vlammen werkt wel.
Overigens vind ik in het vlakke Nederland gemiddeld vermogen ook zeker geen verkeerde parameter, zegt in een duurtraining mij meer dan NP.