Om op je eerste deel te reageren: "All out" zal misschien iets overdreven zijn, maar 5 minuten om je lichaam op gang slingeren is geen vreemde gedachte om zo een realistische meting te krijgen. Je FTP is je functional treshold power. Met treshold ligt de nadruk dus ook op wat je in theorie een uur (of langere tijd) vol zou kunnen houden. Daar maken profs ook het verschil. Leuk om te lezen is het artikel van "Tom Dumoulin: De man van 5.9 w/kg bergop". Kort samengevat, Tom trapt in de 3e week van een grote ronde nog steeds zijn FTP, en herhaalt dat trucje 2 maanden later weer en dat 4 jaar op rij.Symen schreef: ↑23 jan 2020 17:58 Ik vindt dat 5 min verhaal van Nuitkor maar vreemd, volgens mij is die inspanning van 5 min (niet all-out) vooral bedoelt als warming-up om je lichaam voor te bereiden op de inspanningen die komen gaan. Als ik 5 min all-out ga dan kan ik zeggen dat ik de komende 30 min niet heel veel waard meer ben en het kotsen me nader staat en me benen op elastiek lijken. niet ideaal voor een 20 min test lijkt me :s.
Dus dan vraag ik me af of dat verhaal van Nuitkor wel klopt.
Ypuh,
Zelf heb ik een vergelijkbaar FTP/omslagpunt en trap ik ongeveer 220w bij 135-140 slagen. Dat kan ik dagen achtereen volhouden. Veel van mijn duurritten zitten daar nog onder (ca. 200w en ~125bpm).
Hoeveel jaar of maanden aan training heb je er over gedaan om 220w te trappen bij die hartslag? ik ben nieuwsgierig naar dat proces.
Ikzelf ben iemand die weer relatief goed is in 20m~ testen, maar kleine kans dat ik dat ook echt een uur of laat staan 5 uur vol ga houden. Vandaar ook de factor x0.95, maar ik denk dat dat nog steeds ruim genomen is. Een type sprinter/tijdrijder zal een hogere FTP scoren dan hij daadwerkelijk in een koers op de mat kan leggen gok ik (is een aanname).
220w klinkt alweer een stuk minder spannend als ik erbij vertel dat ik 80kg weeg en pakweg 85% van mijn tijd doorbreng op die intensiteit. In de afgelopen 4 jaar heb ik 40dkm+ gefietst, daarvoor een stuk minder maar de conditionele basis is goed. Op FTP rijden gaat me opzich ook goed af, maar tempowisselingen daarin zijn funest.