Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
@mackersv2.0: Over de spaak spanning heb ik weinig kunnen ontdekken. Dat van de kruizen dat vond ik al terug lezend wel weer maar er staat zoveel informatie in dat boek dat het e.e.a. me wel eens ontgaat.
Ben blij met je uitleg en advies en zeker de module voor welk spaakpatroon is er een die ik nog niet was tegen gekomen.
Hoe sta je tegenover een radiaal gespaakt voorwiel?
Ben blij met je uitleg en advies en zeker de module voor welk spaakpatroon is er een die ik nog niet was tegen gekomen.
Hoe sta je tegenover een radiaal gespaakt voorwiel?
...
Eens met Mackers, achter 2x kruisen beide kanten
Radiaal spaken is niet meer dan een gimmick, ik doe het nooit, maar ik neem minimaal 24 voor.
Bij 20 voor zou ik wel radiaal spaken want 1x kruisen heeft geen zin. (de enige reden zou zijn dat de fabrikant van de naaf radiaal uitdrukkelijk afraadt)
800N is zat voor een radiaal voorwiel en de kans op een kapotte naaf wordt dan beperkt.
Ik heb een 24 gaats Miche voornaaf die voorheen radiaal was gespaakt met 2 mm spaken en een enorm hoge spanning en toch bleeft tie heel, dus 20 spaaks radiaal verdraagt ie ook wel.
Radiaal spaken is niet meer dan een gimmick, ik doe het nooit, maar ik neem minimaal 24 voor.
Bij 20 voor zou ik wel radiaal spaken want 1x kruisen heeft geen zin. (de enige reden zou zijn dat de fabrikant van de naaf radiaal uitdrukkelijk afraadt)
800N is zat voor een radiaal voorwiel en de kans op een kapotte naaf wordt dan beperkt.
Ik heb een 24 gaats Miche voornaaf die voorheen radiaal was gespaakt met 2 mm spaken en een enorm hoge spanning en toch bleeft tie heel, dus 20 spaaks radiaal verdraagt ie ook wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Beste mensen dank voor jullie hulp. Weer een aantal puzzelstukjes die hiermee zijn opgelost.
In het boek van Brandt, die ik nu ook aan het door nemen ben, kwam ik de module door 9 wel tegen en ook meer over spaakspanningen. Deze gaat nog wat dieper op de materie in.
In het boek van Brandt, die ik nu ook aan het door nemen ben, kwam ik de module door 9 wel tegen en ook meer over spaakspanningen. Deze gaat nog wat dieper op de materie in.
...
Mooi topic. Ik wil zelf ook mijn eigen wielen gaan bouwen en mij eerst inlezen en goed materiaal kopen. Waar zou ik goed een kleine cursus kunnen volgen om te kunnen beginnen? Zijn er wielbouwers die een lesje aanbieden tegen vergoeding?
-
- Forum-lid
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Ernie Frieke (Bikeboosting) geeft ook cursussen. Staat ook op de bikemotion. Volgens mij kun je daar ook gezellig samen een wieltje spaken.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Die vraagt een idioot bedrag, prof dr Frieke. Bovendien is het een uiterst apart ventje met een redelijke gebruiksaanwijzing.
Ik loop tegen een probleem aan en wel het volgende;
ben bezig om de juiste spaak lengte te berekenen en als ik de 12 mm nippel gebruik en draai deze op de spaak totdat 2 draadwindingen nog net zichtbaar zijn dan zit deze tot aan de inkeping 3 mm terug.
Nu worden er bij de velgen Squorx van 15 mm geleverd (+ washers. Volgens de tech.specs van DTSwiss zit deze al verrekend in de ERD. Kan ik er wel op vertrouwen dat die ERD maat juist is?) en doe ik daar hetzelfde dan ligt deze tot eind 7 mm terug?
Verder heb je bij de Squorx niet de referentie van die inkeping.
Om de goede lengte te bereken draai je bij de standaard nippel de spaak tot aan de inkeping en doet dan het kunstje met aan iedere kant van de velg een spaak (200mm) in te steken en dan meten
Hoe ga dan te werk om de juiste spaak maat vast te stellen met gebruik van de Squorx?
ben bezig om de juiste spaak lengte te berekenen en als ik de 12 mm nippel gebruik en draai deze op de spaak totdat 2 draadwindingen nog net zichtbaar zijn dan zit deze tot aan de inkeping 3 mm terug.
Nu worden er bij de velgen Squorx van 15 mm geleverd (+ washers. Volgens de tech.specs van DTSwiss zit deze al verrekend in de ERD. Kan ik er wel op vertrouwen dat die ERD maat juist is?) en doe ik daar hetzelfde dan ligt deze tot eind 7 mm terug?
Verder heb je bij de Squorx niet de referentie van die inkeping.
Om de goede lengte te bereken draai je bij de standaard nippel de spaak tot aan de inkeping en doet dan het kunstje met aan iedere kant van de velg een spaak (200mm) in te steken en dan meten
Hoe ga dan te werk om de juiste spaak maat vast te stellen met gebruik van de Squorx?
...