Pagina 17 van 40

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 25 jan 2021 10:32
door marsman
Philippos schreef: 24 jan 2021 22:57 Wat mhr-zip noemt klopt redelijk qua marge. Het enige waar ze over mogen klagen is dat ze niet genoeg voorraad kunnen inkopen om te verkopen, want de zaken gaan nu als een malle. Een beetje ondernemer gaat nu juist zijn buffers flink spekken voor de tijden die zullen komen.
https://economie.rabobank.com/publicati ... onaniveau/

Dit jaar is niet best, maar als (en dan doel ik op een dikke ALS) we rond de zomer die prikken gezet hebben, ziet het er voor de komende jaren gewoon weer ok uit. Ik geloof die cijfers nog niet zo maar, maar ik denk niet dat prijzen en levertijden anders gaan worden.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 25 jan 2021 11:36
door DeletedUser02
marsman schreef: 25 jan 2021 10:32 https://economie.rabobank.com/publicati ... onaniveau/

Dit jaar is niet best, maar als (en dan doel ik op een dikke ALS) we rond de zomer die prikken gezet hebben, ziet het er voor de komende jaren gewoon weer ok uit. Ik geloof die cijfers nog niet zo maar, maar ik denk niet dat prijzen en levertijden anders gaan worden.
De laatste 10 voorspellingen over de economie die ik van de Rabobank (of welke andere bank dan ook) voorbij heb zien komen, konden ze 3 maanden later alweer intrekken/tegenspreken. Ik denk dat het realistischer is om te zeggen dat ze op dit moment geen enkel idee hebben.

Corona zou de huizenmarkt platleggen, maar dat is niet gebeurd. De economie zou in de zomer weer aantrekken, maar er werd geen rekening gehouden met een 2e en 3e golf (of mutatie), de aandelenmarkt zou instorten maar is een soort safe haven geworden voor geld en alle kleine ondernemers zouden het lastig krijgen, maar de fietsbranche draait hun beste jaar ooit.

Ik wil de corona discussie absoluut niet weer opstarten -sorry dat ik het woord genoemd heb- maar verwacht dat de klap voor onze economie nog komt. Anderzijds zal er ook voldoende geld overblijven om onze geliefde hobby voort te zetten. Verder denk ik ook dat die vraag wel blijft, het lastigste aan wielrennen is de stap om te beginnen. Velen zullen hun fiets weer te koop zetten, maar ook een (groter dan anders) deel zal dit als nieuwe hobby (her)ontdekt hebben. Dat zich dat dan moet uiten in duurder geworden cassettes en kettingen vind ik dan wel weer geinig.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 25 jan 2021 13:21
door hayes
M'n SUP is weer uitgesteld naar eind februari. :dislike:
Niet onverwacht. En er zijn ergere dingen.
Maar toch. :|

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 26 jan 2021 14:19
door Moros
Ik stond op het punt om een Basso Venta online te bestellen op de Basse website.
Tot ik op het allerlaatst zag dat hij nu niet meer in maart geleverd zal worden, maar in juni.

Heb tot dusverre de bestelling nog niet afgerond en zal wellicht even de reis naar Limbricht of Oosterhout maken alvorens ik een besluit neem (met het risico dat het nog later gaat worden dan juni).

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 27 jan 2021 10:39
door m.beek
De levertijd voor mijn trek procaliber 9.6 is helaas ook pas over 7 maanden. Gelukkig kan ik nog goed gebruik maken van mijn andere fiets in de tussentijd.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 00:53
door chrisgr
In april brengt BMC blijkbaar al de modellen 2022 uit.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 08:37
door daniel1975
ypuh schreef: 25 jan 2021 11:36 Dat zich dat dan moet uiten in duurder geworden cassettes en kettingen vind ik dan wel weer geinig.
Ik vind er weinig geinig aan eigenlijk. Fietsen werd al een steeds duurdere hobby en nu rijst het helemaal de pan uit.
Op dit moment zijn complete groepen niet te vinden, maar ik voorzie straks ook nog wel serieuze problemen met het leveren van de gangbare cassettes.
Ik ga in elk geval een reserve setje op voorraad leggen.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 09:00
door mhr-zip
daniel1975 schreef: 28 jan 2021 08:37
ypuh schreef: 25 jan 2021 11:36 Dat zich dat dan moet uiten in duurder geworden cassettes en kettingen vind ik dan wel weer geinig.
Ik vind er weinig geinig aan eigenlijk. Fietsen werd al een steeds duurdere hobby en nu rijst het helemaal de pan uit.
Op dit moment zijn complete groepen niet te vinden, maar ik voorzie straks ook nog wel serieuze problemen met het leveren van de gangbare cassettes.
Ik ga in elk geval een reserve setje op voorraad leggen.
Ik heb het ook op voorraad liggen. 10% extra op een ketting en cassette overleef ik wel (als het bij die onderdelen blijft).

Als er nu veel vrouwen op de fiets stappen wordt "ons imago" misschien ook nog een beetje positief bijgestuurd.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 09:03
door mhr-zip
chrisgr schreef: 28 jan 2021 00:53 In april brengt BMC blijkbaar al de modellen 2022 uit.
Normaal is Trek baas boven baas :lol:

En als ik hem dan kan betalen met de kerstbonus van 2023, is alles weer in balans :lol:

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 10:28
door TL@
Nu legt iedereen (consument en LBS) een stock aan waardoor de tekorten alleen maar groter worden (self fulfilling prophecy)

Ze zullen het wel eens in orde krijgen zeker, met die leveringsproblemen.

Ik houd gewoon de stock aan zoals anders, 1 cassette (+ de cassettes die geïnstalleerd zijn op mijn verschillende wielsets, die allemaal nog gewoon goed zijn) en 4 kettingen (om het hele jaar mee door te komen)
Remblokken heb ik nog genoeg en bij bandjes zijn er niet zo'n leveringsproblemen.

Het plan was om dit jaar een andere gravelfiets te kopen (omdat het kan, niet omdat het nodig is) maar de eerste keuze (Giant Revolt) zal pas tegen het einde van het jaar leverbaar zijn. Ik bestel nu echt niets wat niet op voorraad is. Zal dat plan dan maar een jaartje vooruit schuiven (de huidige doet z'n werk nog goed)

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 12:15
door specializedmerida
mhr-zip schreef: 24 jan 2021 22:17
NoChain schreef: 24 jan 2021 20:08 Uiteraard dat ze nu hun graantje meepikken. Maar of een fiets nu 3000 euro of 3100 euro kost, dat maakt de FM niet gek veel uit aangezien hun inkoopprijs ook gewoon mee stijgt, dan spreek je over een handvol euro's meer winst. De grote winsten zijn gewoon voor de merken. Ik geloof best dat zij momenteel ook meer betalen in China voor hun onderdelen of voor de vervoerkosten, maar ze zullen zeker niet in hun nadeel tellen.
Volgens mij is de marge circa 40/50% op een fiets, dus ik denk dat ze er allebei aan verdienen.
Marge zit tussen de 30 en 38 procent, ligt een beetje aan de aantallen die je doet per jaar.
Op de overstock zit soms wel meer marge maar dat is nu bij geen leverancier meer te vinden, sommige merken doen ook nog scratch&dent voor weinig de deur uit.

Re: Leveringstermijnen nieuwe racefietsen

Geplaatst: 28 jan 2021 14:13
door mhr-zip
specializedmerida schreef: 28 jan 2021 12:15
mhr-zip schreef: 24 jan 2021 22:17
NoChain schreef: 24 jan 2021 20:08 Uiteraard dat ze nu hun graantje meepikken. Maar of een fiets nu 3000 euro of 3100 euro kost, dat maakt de FM niet gek veel uit aangezien hun inkoopprijs ook gewoon mee stijgt, dan spreek je over een handvol euro's meer winst. De grote winsten zijn gewoon voor de merken. Ik geloof best dat zij momenteel ook meer betalen in China voor hun onderdelen of voor de vervoerkosten, maar ze zullen zeker niet in hun nadeel tellen.
Volgens mij is de marge circa 40/50% op een fiets, dus ik denk dat ze er allebei aan verdienen.
Marge zit tussen de 30 en 38 procent, ligt een beetje aan de aantallen die je doet per jaar.
Op de overstock zit soms wel meer marge maar dat is nu bij geen leverancier meer te vinden, sommige merken doen ook nog scratch&dent voor weinig de deur uit.
Het zal per fietsenmerk en fietsenmaker verschillen. Maar ik ken een voormalig eigenaar van een grote fietsenzaak en wat ik weet is dat hij vaak meer kreeg.

Maar wat ik weet van een vroegere werkgever, hoe meer omzet hoe meer korting (of bonus bij bepaalde behaalde omzet). Als "kruidenier" is het op dit moment lastig te winnen van de grote jongens. Ik denk dat de fietsenbranche een grote "opschoning" te wachten staat, net als de supermarkten met de kruideniers gedaan hebben.