Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

edwin01
Forum-lid

edwin01 03 feb 2010 18:35

Nieuweling schreef:
Edwin01 schreef:
Nieuweling schreef:Waar kan je trouwens vinden wat je allemaal niet mag gebruiken? Kwestie van geen medicijnen te nemen waar iets verkeerd in zit.

Op de website van de KNWU kun je de dopinglijst vinden.

en is die dopinglijst hetzelfde voor vlaanderen?

Denk ik wel, de lijst komt volgens mij van de UCI. Kijk anders even bij de Belgische Wielerbond.

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 03 feb 2010 18:56

Oke, ik heb doorgeklikt tot bij een dopinglijst van het wada, die zal dan ook wel gelden in Belgie.

Met al die verschillende soorten stoffen dat je niet mag nemen is het wel moeilijk om juist de concrete stoffen te vinden die niet mogen.

filihaan
Forum-lid

filihaan 09 feb 2010 15:19

Nieuweling schreef:Oke, ik heb doorgeklikt tot bij een dopinglijst van het wada, die zal dan ook wel gelden in Belgie.

Met al die verschillende soorten stoffen dat je niet mag nemen is het wel moeilijk om juist de concrete stoffen te vinden die niet mogen.

Die moeilijkheid heb ik ook ervaren. Waar ík al een geruime tijd naar
op zoek ben is een heldere lijst van geneesmiddelen die verboden zijn.
Weet iemand waar ik zo'n lijst kan vinden?
http://twitter.com/Filihaan" onclick="window.open(this.href);return false;

newd
Forum-lid

Gebruikersavatar newd 09 feb 2010 15:24

@Filihaan: een lijst met wat niet mag weet ik zo snel niet, maar bij de dopingautoriteit kunnen ze je vast verder helpen. Dit is bijvoorbeeld een lijst met medicijnen die WEL mogen www.dopingautoriteit.nl

filihaan
Forum-lid

filihaan 09 feb 2010 15:27

newD schreef:@Filihaan: een lijst met wat niet mag weet ik zo snel niet, maar bij de dopingautoriteit kunnen ze je vast verder helpen. Dit is bijvoorbeeld een lijst met medicijnen die WEL mogen www.dopingautoriteit.nl

Fantastisch, net wat ik nodig had!
Bedankt!
http://twitter.com/Filihaan" onclick="window.open(this.href);return false;

liehoed
Forum-lid

liehoed 09 feb 2010 21:36

Mijn vermoedens zijn bevestigd. Ik heb een cursus gevolgd bij een bekende bewegingswetenschapper die veel met topsport te maken heeft ivm met trainen van sporters. Ik noem geen namen omdat ik niet weet of ik zijn naam mag noemen maar hij bevestigd een gedachte die ik al had, dat (elke) topsporter doping gebruikt. Hij legde mij uit dat (alle) topsporters doping gebruiken om de katabole effecten tegen te gaan door het nemen van anabole producten. Deze gebruik van anabole word toegestaan omdat dit op medische indicatie word gebruikt. Hoe ze dit doen is als volgt:
Door langdurige intensieve training neemt de hoeveelheid katabole hormonen in het bloed toe en anabole hormonen nemen af. Als je op dat moment je bloed laat onderzoeken zal naar voren komen dat je een disbalans hebt en het gebruik van anabolen geindiceerd is en nodig is voor het gezond houden van het lichaam. Hierdoor kun je dus op legale wijze anabole gebruiken.

Wielrenners gebruiken anabolen omdat ze anders geen spierweefsel overhouden als je kijkt naar de intensiteit en omvang van hun trainingen. De waarden die ook vastgesteld zijn door mensen die het gebruiken op medische indicatie zijn vele malen hoger dan wat normaal is.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 feb 2010 21:51

liehoed schreef:Mijn vermoedens zijn bevestigd. Ik heb een cursus gevolgd bij een bekende bewegingswetenschapper die veel met topsport te maken heeft ivm met trainen van sporters. Ik noem geen namen omdat ik niet weet of ik zijn naam mag noemen maar hij bevestigd een gedachte die ik al had, dat (elke) topsporter doping gebruikt. Hij legde mij uit dat (alle) topsporters doping gebruiken om de katabole effecten tegen te gaan door het nemen van anabole producten. Deze gebruik van anabole word toegestaan omdat dit op medische indicatie word gebruikt. Hoe ze dit doen is als volgt:
Door langdurige intensieve training neemt de hoeveelheid katabole hormonen in het bloed toe en anabole hormonen nemen af. Als je op dat moment je bloed laat onderzoeken zal naar voren komen dat je een disbalans hebt en het gebruik van anabolen geindiceerd is en nodig is voor het gezond houden van het lichaam. Hierdoor kun je dus op legale wijze anabole gebruiken.

Wielrenners gebruiken anabolen omdat ze anders geen spierweefsel overhouden als je kijkt naar de intensiteit en omvang van hun trainingen. De waarden die ook vastgesteld zijn door mensen die het gebruiken op medische indicatie zijn vele malen hoger dan wat normaal is.

Hoi,

Nounounou. Er zitten hier ook een paar Bewegingswetenschappers op dit Forum en ik denk dat degene met wie jij hebt gesproken nu niet echt representatief is voor wat betreft er echt gebruikt wordt door topsporters.
Adrie van Diemen en Jessica Gal zaten in mijn jaar tijdens opleiding. Vraag het hen eens! Beiden begeleiden sporters. Jessica is Sportarts en Adrie heeft diverse topwielrenners begeleid.

Dan zijn er velen dus wel slim dat ze toch om controles heenkomen.
Denk je nou echt dat een Topsporter aan een niet arts (of wie dan ook) gaat vertellen dat hij dit of dat gebruikt?

Wellicht dat ik iets mis (kan altijd) maar ik heb nog nooit van 'legale wijze anabole gebruiken' gehoord om een disbalans te herstellen als gevolg van training. Dat cortisonen b.v. als onstekingsremmer wordt gegegeven is wat anders maar legaal Anabolen gebruiken omdat je je lichaam te veel sloopt......

Volgens mij heet het laatste nu net doping :D

Hoe weet jou bron dat iedereen gebruikt?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

liehoed
Forum-lid

liehoed 09 feb 2010 22:03

Ten eerste mijn bron heeft veel onderzoek daarnaar gedaan waaronder interviews met verschillende top trainers. ( voornamelijk buitenland en niet wielrennen. ) Ten tweede het gebruik van bepaalde medicatie zijn niet toegestaan mits je het op dokters recept gebruikt. Dit is het zelfde met andere stoffen.

Ook wil ik toevoegen dat cortisone een katabool is en dat is nou een stof die in grotere maten vrij komt bij overmatige inspanning.

Wat ik wel moet zeggen dat elke en alle tussen haakjes staat.

wouterj
Forum-lid

wouterj 09 feb 2010 23:12

intervieuws doen met toptrainers, die dan even doodleuk vertellen welke doping strategie ze hanteren? Die zullen dan niet lang toptrainer zijn denk ik. Misschien in de oude DDR tijd?
Als je een link hebt naar zo'n onderzoek zie ik het graag.

Er zal geen enkele arts zijn die testosteron of groeihormoon voorschrijft omdat de cortisol waarde te hoog is, en er is geen doping autoriteit die dat zou pikken.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 10 feb 2010 00:04

liehoed schreef:Ten eerste mijn bron heeft veel onderzoek daarnaar gedaan waaronder interviews met verschillende top trainers. ( voornamelijk buitenland en niet wielrennen. ) Ten tweede het gebruik van bepaalde medicatie zijn niet toegestaan mits je het op dokters recept gebruikt. Dit is het zelfde met andere stoffen.

Ook wil ik toevoegen dat cortisone een katabool is en dat is nou een stof die in grotere maten vrij komt bij overmatige inspanning.

Wat ik wel moet zeggen dat elke en alle tussen haakjes staat.

Hoi,

Op het eerste punt heeft Wouter J al gereageerd. Niets toe te voegen. Die TopTrainers klappen allemaal uit de school? Amehoela. Juist niet en zeker niet aan een Bewegingswetenschapper. Wat zouden ze daar mee opschieten?

Verder zeg je in je initiele post dat: 'Door langdurige intensieve training neemt de hoeveelheid katabole hormonen in het bloed toe en anabole hormonen nemen af. Als je op dat moment je bloed laat onderzoeken zal naar voren komen dat je een disbalans hebt en het gebruik van anabolen geindiceerd is en nodig is voor het gezond houden van het lichaam. Hierdoor kun je dus op legale wijze anabole gebruiken.'

Nee dus.Dit wordt vaak zo voorgesteld door voorstanders van het vrijgeven van 'doping' maar jij krijgt echt geen medisch attest als je hormoonbalans niet meer in evenwicht is door training. Dan zou b.v. Landis de TdF alsnog gewonnen hebben aangezien hij alleen maar zijn hormoontekorten aanvulde.

Dezelfde lijn volgend zou dan EPO ook moeten kunnen toch? Hematocriet/Hemoglobine daalt....EPO mag. Probeer het eens zou ik zeggen. Nog nooit gehoord dat een sporter (laten we even aannemen dat het een Wielrenner/ster is) met een EPO attest mag koersen op deze gronden. Ik heb het dan niet over Armstrong die EPO toegedient kreeg ism zijn chemo. Maar ook Armstrong heeft nooit met die kankergerelateerde EPO een TdF gereden.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2010 10:01

Bekijk het eens anders: rijden ze niet allemaal met een EPO-variant waarbij de de hematocrietwaarde precies op 49.9 proberen te houden?
Less is bore

edwin01
Forum-lid

edwin01 10 feb 2010 10:09

Lijkt wel een beetje op die verhalen die hoe-heet-hij-ook-alweer hier altijd rondstrooide... Oh ja, pantani.......

Plaats reactie