liehoed schreef:Mijn vermoedens zijn bevestigd. Ik heb een cursus gevolgd bij een bekende bewegingswetenschapper die veel met topsport te maken heeft ivm met trainen van sporters. Ik noem geen namen omdat ik niet weet of ik zijn naam mag noemen maar hij bevestigd een gedachte die ik al had, dat (elke) topsporter doping gebruikt. Hij legde mij uit dat (alle) topsporters doping gebruiken om de katabole effecten tegen te gaan door het nemen van anabole producten. Deze gebruik van anabole word toegestaan omdat dit op medische indicatie word gebruikt. Hoe ze dit doen is als volgt:
Door langdurige intensieve training neemt de hoeveelheid katabole hormonen in het bloed toe en anabole hormonen nemen af. Als je op dat moment je bloed laat onderzoeken zal naar voren komen dat je een disbalans hebt en het gebruik van anabolen geindiceerd is en nodig is voor het gezond houden van het lichaam. Hierdoor kun je dus op legale wijze anabole gebruiken.
Wielrenners gebruiken anabolen omdat ze anders geen spierweefsel overhouden als je kijkt naar de intensiteit en omvang van hun trainingen. De waarden die ook vastgesteld zijn door mensen die het gebruiken op medische indicatie zijn vele malen hoger dan wat normaal is.
Hoi,
Nounounou. Er zitten hier ook een paar Bewegingswetenschappers op dit Forum en ik denk dat degene met wie jij hebt gesproken nu niet echt representatief is voor wat betreft er echt gebruikt wordt door topsporters.
Adrie van Diemen en Jessica Gal zaten in mijn jaar tijdens opleiding. Vraag het hen eens! Beiden begeleiden sporters. Jessica is Sportarts en Adrie heeft diverse topwielrenners begeleid.
Dan zijn er velen dus wel slim dat ze toch om controles heenkomen.
Denk je nou echt dat een Topsporter aan een niet arts (of wie dan ook) gaat vertellen dat hij dit of dat gebruikt?
Wellicht dat ik iets mis (kan altijd) maar ik heb nog nooit van 'legale wijze anabole gebruiken' gehoord om een disbalans te herstellen als gevolg van training. Dat cortisonen b.v. als onstekingsremmer wordt gegegeven is wat anders maar legaal Anabolen gebruiken omdat je je lichaam te veel sloopt......
Volgens mij heet het laatste nu net doping
Hoe weet jou bron dat iedereen gebruikt?
Mvg, Zorro