Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 25 jun 2018 08:30
Bianchi Oltre xr3 is er gewoon met schietschijven.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Waarom denk je dat? gevoel? Marketing van de materiaalsponsoren? toprenners fietsen harder als ze andere remmen krijgen?
Wielrenners zijn toch sinds mensenheugenis beta testers? Frames die van ellende uit elkaar vallen, krakende bottom brackets, onderbemeten lagers op de gekste plaatsen, velgen die veel te slap zijn, allemaal werd het omarmd in het kader van lichter, aerodynamischer en sneller. Het rare is dat schijfremmen voornamelijke een comfort optie zijn en juist zwaarder en minder aerodynamisch zijn. De enige reden dat het zo aanslaat is dat een meerderheid ervan overtuigd is geraakt dat het "de nieuwe standaard" is.sharkman113 schreef: ↑25 jun 2018 09:41 Puur marketing, als je winstmarge met minimaal 20% op een nieuwe fiets omhoog gaat snap ik de marketing afdeling wel. Beetje jammer dat de producenten ondanks voldoende voorbereidingstijd met halfbakken producten op de markt komen (aangepaste mtb delen voldoen simpelweg niet goed genoeg voor gebruik op de weg). Twee generaties groepen verder en het zal wel opgelost zijn....
Hoeveel rijden daar nu mee?daniel1975 schreef: ↑25 jun 2018 18:27 12sp is ook zwaarder dan 11 sp maar daar hoor je ook geen mens over....
Nou dat betwijfel ik, op mijn fiets met velgremmen hoef ik ook weinig kracht uit te oefenen om een noodstop te maken. Het is meer de reactie snelheid die hier (bij jou) in het spel is.!velopierre schreef: ↑25 jun 2018 20:32 Ik was ook sceptisch over schijfremmen maar sinds ik een tegen een plotseling gevallen fietser ben gebotst denk ik er anders over. Ik had niet voldoende tijd meer om een goede noodstop te maken terwijl mijn handen wel op de schifters zaten. Hydraulische schijfremmen hadden hierbij zeker geholpen omdat je dan weinig kracht hoeft uit te oefenen.
Ik heb met velgremmen een noodstop kunnen maken om een plotseling gevallen fietser te ontwijken. Ik door mijn reflex voldoende tijd om een noodstop te maken en mezelf halfdwars op de weg te zetten en uit te klikken. Mijn handen zaten bovenop de shifters.velopierre schreef: ↑25 jun 2018 20:32 Ik was ook sceptisch over schijfremmen maar sinds ik een tegen een plotseling gevallen fietser ben gebotst denk ik er anders over. Ik had niet voldoende tijd meer om een goede noodstop te maken terwijl mijn handen wel op de schifters zaten. Hydraulische schijfremmen hadden hierbij zeker geholpen omdat je dan weinig kracht hoeft uit te oefenen.