Pagina 164 van 269

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 14:29
door Willier
Ja dat begrijp ik, ik heb alleen niet zo heel veel verstand van de maatvoeringen van racefietsen.Wil gewoon geen "miskoop" doen. Ik was altijd in veronderstelling dat als je de lengte van je benen wist, je zadel er op afstelde en fietsen maar. Nu blijkt dat je romp,lengte van je armen, en de geometrie van je fiets ook een grote rol spelen.

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 14:49
door JPAR
Doordat de balhoofdbuis van de XL langer is kom je meer rechtop te zitten. Jij geeft aan dat je rugproblemen hebt en daarom rechtop wil zitten. Dat kan een reden zijn om hiervoor te kiezen. Vraag me af hoe diep je op een L zou zitten?

Passen ze nog meer aan de fiets aan? Bijv. stuurpen, zadel enz?

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 15:08
door Willier
Dat was inderdaad een van de redenen om een XL te kiezen, het verschil in lengte tussen de balhoofdbuis van de Xl en L. Was iets meer dan 3 cm in het voordeel van de XL wel te verstaan. Ik merkte echte het verschil. De zadel en stuur zijn aangepast aan mijn waarden, zodat ik een wat meer " rechtop" zit tijdens het fietsen. Weet jij toevallig wat het maximaal aantal spacers mag zijn tussen het stuur en balhoofd ? . Ik begreep van de fm dat naarmate je er meer tussen doet het een negatief effect heeft op het stuurgedrag van de fiets ?

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 15:16
door JPAR
De XL is bijna overal 3 cm langer in. De bovenbuis scheelt iets minder dan 3 cm. Volgens mij ligt de grens voor spacers tussen 3 en 5 cm. Afhankelijk van model en merk. Als je voor de XL gaat zal je een kortere stuurpen nodig hebben. Er zijn hier op het forum een aantal personen die er veel meer verstand van hebben dan ik. Persoonlijk denk ik dat de XL te groot gaat worden, maar misschien kan iemand anders zich hier even mee bemoeien?

Ernie C. kun je me aanvullen?

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 17:37
door Monza36
ikzelf heb voor hetzelfde euvel gestaan.. een L of een XL... een L is een klassieke 56 en een XL een klassieke 58.. Ik heb bewust voor een XL gekozen vanwege eerdere rugklachten. De drop is hierin van belang (hoe die wil je zitten)... hoe dieper je zit hoe meer druk dit geeft op je rug.. het fietst niet meer comfortabel en zodra dat gevoel optreedt, raakt de zin om te fietsen ook weg.

Het beste is wel om ze beide op jouw maat te laten afstellen en dan te gaan fietsen... het eerste gevoel wat je dan hebt, is van doorslag en je moet nadien niet meer te veel gaan analyseren.. wat als... de zit moet goed aanvoelen..
Ik heb wel alle spacers weg laten halen en heb geen spijt van mijn beslissing. Het comfort kan je nog meer vergroten door bredere banden op te zetten...

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 18:10
door Willier
Ja , heb alleen op de XL gefietst en voor mijn gevoel voelde dat goed, er moet nog een kortere stuurpen op (-1CM) en volgens mij moet het dan wel goed zijn. Maar het is inderdaad zo dat je gaat vergelijken, op forums zoals deze en op andere internet forums, wat je weer aan he twijfellen brengt. Mijn fietsenmakker daarentegen is er heilig van overtuigd dat deze maat de juiste is... afgaande op mijn verzoek voor een wat rechtere zit op de fiets. En we praten over centimeters he.... moelijk ! Zal toch eens vragen of ik een keer op de L mag fietsen in mijn maatvoering.

Monza,
Wat zij je algeme ervaringen nu met de Willier in deze maatvoering ? , Ik wil er ook mee gaan klimmen , nog niet in het hooggebergte maar in de Ardennen, Eiffel etc..

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 18:52
door Monza36
@Wilier,
Ik zou als wedstrijd frame een 56 moeten hebben... alleen dan heb je een echt diepe zit... en echt wedstrijden rijden doe ik al niet meer... mijn vorige was een 57,5 met een diepe zit en nu een XL.. ommenabij een 58..
ik heb zelf een Cento1 Air en deze bevalt uitstekend... er zitten mavic cosmic wielen in (50mm) maar heb voor de winter en het 'klimmen' lage wielen genomen...latex binnen banden.. Qua klimmen isde fiets strak en stijf genoeg zonder een zwieperige achtervork. stabiele fiets zonder nerveus gedrag..

Aan de andere kant is het wel een klankkast.. er zit per slot van rekening een stevige bracketpot en een grote onderbuis... ieder steentje hoor je goed...
De GTR is een buitengewoon comfortabele fiets.. ken meerdere mensen die een gtr hebben.. de meeste 180-185 (allen een XL).

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 19:04
door Willier
Bedankt voor je beschrijving, ik weet dat het voor een ieder persoonlijk is maar je bevestigd ongeveer mijn gevoel over de fiets, en ja het klankkast effect werd me duidelijk toen ik een stukje klinkerweg tegen kwam . Fijne avond nog.

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 19:16
door Monza36
Fijne avond en veel plezier met de GTR... welke maat dan ook...

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 19:22
door JPAR
Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om beide op maat te proberen. Dan kun je goed vergelijken. Beide maten passen.

Wat betreft de klankkast. Ik heb krimpband om mijn kabels aan de binnenkant en het probleem is opgelost. Geluid van steentjes enz kun je natuurlijk niet voorkomen. :lol:

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 19:44
door Monza36

Re: Wilier topic

Geplaatst: 11 jan 2014 20:18
door Willier
Krimpband ? Heb je dat zelf gedaan.! Mijn fiets moet nog opgebouwd worden,kan de fm hier hier eventueel wat aan doen , bijv tijdens het trekken van de kabels een soort van foil om de kabels ?