Ervaring met staal
Mijn nieuwe Allroader:
Meer foto's en het hele verhaal staan op de website: http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf
Meer foto's en het hele verhaal staan op de website: http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Dat bracket is zo mooi afgewerkt! U hebt er bijna een kunst van gemaakt.
Maak joe woar
Dank u! Dat is het mooie van de fillet-brazing techniek die ik gebruik voor de bouw van mijn frames. Vraagt ook de nodige tijd, ervaring en 'elbowgrease' om het zo te krijgen (vijlen en schuren). Zeker de fillets rond het brackethuis zijn vrij lastig.Fietsen?altijd schreef:Dat bracket is zo mooi afgewerkt! U hebt er bijna een kunst van gemaakt.
Ja, blauw met blauw is populair op 't moment ...
Stijfheid en buisvorm. Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Concorde Toscana : De buizen zijn (?) van het type Columbus Thron. De onderbuis heeft een druppel-vormig profiel. Ondanks dat alles aan de fiets schreeuwt dat het een middenklasser is geweest ben ik enorm verrast over de grote stijfheid. Omdat Columbus Thron op de diverse fora wordt getypeerd als middenklasse pijpen neem ik aan dat de stijfheid wordt verdiend door de vorm van de omderpijp. Kloppen deze aannames? (Ik ben op zoek naar een stijf stalen frame.) Zijn er pijpvormen optimaal als het om stijfheid gaat? Wil je die afwijkende vorm in onder- of bovenbuis? Of in beide?
Wellicht dat je hier iets wijzer van wordt: http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizensloeren schreef:Stijfheid en buisvorm. Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Concorde Toscana :... De buizen zijn (?) van het type Columbus Thron. De onderbuis heeft een druppel-vormig profiel. Ondanks dat alles aan de fiets schreeuwt dat het een middenklasser is geweest ben ik enorm verrast over de grote stijfheid. Omdat Columbus Thron op de diverse fora wordt getypeerd als middenklasse pijpen neem ik aan dat de stijfheid wordt verdiend door de vorm van de omderpijp. Kloppen deze aannames? (Ik ben op zoek naar een stijf stalen frame.) Zijn er pijpvormen optimaal als het om stijfheid gaat? Wil je die afwijkende vorm in onder- of bovenbuis? Of in beide?
Ik zou Thron eerder typeren als lagere middenklasse. Het is een gewoon Cr Mo staal met redelijk lange butts. Zeker icm de Megatube onderbuis zal het zeer stijf zijn.
Mijn Jan Janssen is van Brain gemaakt, een stapje boven Thron. Brain is Cyclex staal en schijnt iets kortere butts te hebben en heeft ook de Megatube. Deze doet qua stijfheid nauwelijks onder voor alle carbon en aluminium frames die ik heb gehad en gereden. Ik merk het in ieder geval niet terwijl ik bij de meeste stalen frames toch merk dat ze minder stijf zijn.
Vandaag nog een rondje gedaan en zeker op slechte wegen en kasseien (Thorn en Kerkstraat Kessenich) rijdt het heerlijk in vergelijking met de mijn vorige carbon fiets.
Mijn Jan Janssen is van Brain gemaakt, een stapje boven Thron. Brain is Cyclex staal en schijnt iets kortere butts te hebben en heeft ook de Megatube. Deze doet qua stijfheid nauwelijks onder voor alle carbon en aluminium frames die ik heb gehad en gereden. Ik merk het in ieder geval niet terwijl ik bij de meeste stalen frames toch merk dat ze minder stijf zijn.
Vandaag nog een rondje gedaan en zeker op slechte wegen en kasseien (Thorn en Kerkstraat Kessenich) rijdt het heerlijk in vergelijking met de mijn vorige carbon fiets.
Campagnolo Ultra Dork
Hmmm, tja. Voor z'n huidige doel doettie het maar het frame is cosmetisch op. Eigelijk ben ik op zoek naar iets met een kortere bovenbuis maar met ongeveer dezelfde stuur- en zitbuis. De zitbuishoek van deze is wel ongeveer OK maar het mag van mij wel wat fruitiger sturen: is dan een kortere wielbasis voldoende? Kan ik dan beter iets met een geringere naloop zoeken? En kan ik die dan beter uit de balhoofdhoek of uit de vorksprong halen?chrissiewizzie schreef:Koesteren en van genieten!
Kan ik zoiets vinden in de (ouwe-)fietsen-markt?
't Moet staal zijn..
Je moet een vork met meer sprong hebben. De naloop wordt dan kleiner en de fiets gaat nerveuzer sturen. De wielbasis wordt dan wel langer. Op zich ook wel beter anders krijg je misschien teveel toe overlap.
Campagnolo Ultra Dork