Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 jun 2016 19:49

Mijn nieuwe Allroader:
Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's en het hele verhaal staan op de website: http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 20 jun 2016 20:18

Dat bracket is zo mooi afgewerkt! U hebt er bijna een kunst van gemaakt.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 jun 2016 09:07

Fietsen?altijd schreef:Dat bracket is zo mooi afgewerkt! U hebt er bijna een kunst van gemaakt.
Dank u! Dat is het mooie van de fillet-brazing techniek die ik gebruik voor de bouw van mijn frames. Vraagt ook de nodige tijd, ervaring en 'elbowgrease' om het zo te krijgen (vijlen en schuren). Zeker de fillets rond het brackethuis zijn vrij lastig.
Afbeelding

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 21 jun 2016 10:53

Garantie is garantie. Mn alu Cannondale frame scheurde na 8 jaar en kreeg gewoon een nieuwe. (Cannondale geeft levenslange garantie op frame)
ooit allemaal op een Scalpel

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 21 jun 2016 11:00

bartv schreef:Mijn nieuwe Allroader
Wat een plaatje! :shock: En wat een mooie donkere tint blauw. Een geslaagde 2e allroader, hoor.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 jun 2016 20:43

Ja, blauw met blauw is populair op 't moment ...

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 21 jun 2016 20:49

Blauw ís ook een mooie kleur.
En, ik vroeg mij al af waar #18 was gebleven. :mrgreen:
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 22 jun 2016 14:31

Stijfheid en buisvorm. Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Concorde Toscana : Afbeelding De buizen zijn (?) van het type Columbus Thron. De onderbuis heeft een druppel-vormig profiel. Ondanks dat alles aan de fiets schreeuwt dat het een middenklasser is geweest ben ik enorm verrast over de grote stijfheid. Omdat Columbus Thron op de diverse fora wordt getypeerd als middenklasse pijpen neem ik aan dat de stijfheid wordt verdiend door de vorm van de omderpijp. Kloppen deze aannames? (Ik ben op zoek naar een stijf stalen frame.) Zijn er pijpvormen optimaal als het om stijfheid gaat? Wil je die afwijkende vorm in onder- of bovenbuis? Of in beide?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 22 jun 2016 15:27

sloeren schreef:Stijfheid en buisvorm. Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Concorde Toscana :... De buizen zijn (?) van het type Columbus Thron. De onderbuis heeft een druppel-vormig profiel. Ondanks dat alles aan de fiets schreeuwt dat het een middenklasser is geweest ben ik enorm verrast over de grote stijfheid. Omdat Columbus Thron op de diverse fora wordt getypeerd als middenklasse pijpen neem ik aan dat de stijfheid wordt verdiend door de vorm van de omderpijp. Kloppen deze aannames? (Ik ben op zoek naar een stijf stalen frame.) Zijn er pijpvormen optimaal als het om stijfheid gaat? Wil je die afwijkende vorm in onder- of bovenbuis? Of in beide?
Wellicht dat je hier iets wijzer van wordt: http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16897
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jun 2016 19:34

Ik zou Thron eerder typeren als lagere middenklasse. Het is een gewoon Cr Mo staal met redelijk lange butts. Zeker icm de Megatube onderbuis zal het zeer stijf zijn.

Mijn Jan Janssen is van Brain gemaakt, een stapje boven Thron. Brain is Cyclex staal en schijnt iets kortere butts te hebben en heeft ook de Megatube. Deze doet qua stijfheid nauwelijks onder voor alle carbon en aluminium frames die ik heb gehad en gereden. Ik merk het in ieder geval niet terwijl ik bij de meeste stalen frames toch merk dat ze minder stijf zijn.

Vandaag nog een rondje gedaan en zeker op slechte wegen en kasseien (Thorn en Kerkstraat Kessenich) rijdt het heerlijk in vergelijking met de mijn vorige carbon fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 22 jun 2016 22:43

chrissiewizzie schreef:Koesteren en van genieten!
Hmmm, tja. Voor z'n huidige doel doettie het maar het frame is cosmetisch op. Eigelijk ben ik op zoek naar iets met een kortere bovenbuis maar met ongeveer dezelfde stuur- en zitbuis. De zitbuishoek van deze is wel ongeveer OK maar het mag van mij wel wat fruitiger sturen: is dan een kortere wielbasis voldoende? Kan ik dan beter iets met een geringere naloop zoeken? En kan ik die dan beter uit de balhoofdhoek of uit de vorksprong halen?

Kan ik zoiets vinden in de (ouwe-)fietsen-markt?
't Moet staal zijn..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16897
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jun 2016 23:12

Je moet een vork met meer sprong hebben. De naloop wordt dan kleiner en de fiets gaat nerveuzer sturen. De wielbasis wordt dan wel langer. Op zich ook wel beter anders krijg je misschien teveel toe overlap.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie