Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Het is toch wel een beetje jammer die segment verzadiging. Een paar jaar geleden kon ik me nog helemaal de pleuris rijden om mijn eigen pr's te verbeteren en zelfs soms een top 10 te rijden. Maar al mijn Pr's zijn inmiddels met fikse rugwind gereden en hier in limburg rijden zoveel cracks rond dat een top 10 alleen haalbaar als er een poort in het segment zit waar alleen ik de sleutel van heb.
En het is dan jammer omdat ik daardoor vanzelf iets harder trainde en nu dus niet meer.
EP
En het is dan jammer omdat ik daardoor vanzelf iets harder trainde en nu dus niet meer.
EP
Top10 noteringen zijn nog prima haalbaar hoor, vandaag ook nog top10 gehaald met slechts windkracht4 mee. (en niet eens hele segment gunstig)
En afgelopen weekend in Limburg ook nog gelukt.
Vooral lange segmenten zijn soms nog best leuke uitdaging om dan ff lekker diep te gaan.
Al is het maar om met jezelf te vergelijken.
En afgelopen weekend in Limburg ook nog gelukt.
Vooral lange segmenten zijn soms nog best leuke uitdaging om dan ff lekker diep te gaan.
Al is het maar om met jezelf te vergelijken.
Tsja, wat is eigen kracht? Blijf ik toch moeilijk vinden. Wat als hij in een groepje met nog 2 kameraden jouw KOM verbetert? Mag dat dan wel in jouw definitie? Misschien blijft hij dan ook wel de eerste 90% van het segment in het wiel hangen om daarna met een sprintje de KOM te pakken. Dat verschilt eigenlijk niet van een brommerrit.RVV schreef:Ik kreeg een melding van Strava dat ik een KOM kwijt was.. kan gebeuren.. maar toch benieuwd aan wie en welk ritje.
Zag ik een rit staan van 160 km met een gemiddelde snelheid van 39,3 km/h.. desbetreffende persoon is een getalenteerde wielrenner uit Kollum. Zeker respect voor zijn race prestaties.. maar het was overduidelijk een achter de brommer ritje.. al vaker op deze manier een paar "hard bevochten" KOM's aan hem kwijt geraakt.
Dus even een snedige reactie geplaats;
Hij reageerde daarop met een soort van excuus.. en hij heeft zijn rit op privé gezet. Wel weer netjes van hem.Waarom zet je zo'n "achter brommer" rit niet gewoon op privé? KOM's moet je op eigen kracht pakken. Uit de wind op het achterwiel van een brommer is geen eigen kracht. Beetje slapjes om met al die KOM's niet echt prof waardig.. sorry
En als dat wel mag, mag het dan ook in een groepje van 4? Of 5? Of een heel peloton? Waar ligt dan de grens? Gesink, Kruiswijk etc zetten alle etappes ook op strava. Gelden die KOMS dan ook niet? Ik vind het nl. wel mooi dat zij ze op Strava zetten.
Ik zie het zo; als je direct of indirect gebruik maakt van een gemotoriseerd voertuig en dit willens en wetens wegzet als een publieke rit (die meetelt voor de rankings) dan is dat de grens. Bovendien pakken die "achter de brommerrijders" ook af en toe de brommerrijder vast om even de benen de rust te geven..maar de brommer houd dan wel gewoon de snelheid vast. Dit heb ik regelmatig gezien. Allemaal prima, ik heb geen mening over trainingsmethoden, ieder zijn manier. Maar als je zo traint zet dan achteraf gewoon het ritje op privé of zet het weg als training ipv fietsrit.Zwasja schreef:Tsja, wat is eigen kracht? Blijf ik toch moeilijk vinden. Wat als hij in een groepje met nog 2 kameraden jouw KOM verbetert? Mag dat dan wel in jouw definitie? Misschien blijft hij dan ook wel de eerste 90% van het segment in het wiel hangen om daarna met een sprintje de KOM te pakken. Dat verschilt eigenlijk niet van een brommerrit.RVV schreef:Ik kreeg een melding van Strava dat ik een KOM kwijt was.. kan gebeuren.. maar toch benieuwd aan wie en welk ritje.
Zag ik een rit staan van 160 km met een gemiddelde snelheid van 39,3 km/h.. desbetreffende persoon is een getalenteerde wielrenner uit Kollum. Zeker respect voor zijn race prestaties.. maar het was overduidelijk een achter de brommer ritje.. al vaker op deze manier een paar "hard bevochten" KOM's aan hem kwijt geraakt.
Dus even een snedige reactie geplaats;
Hij reageerde daarop met een soort van excuus.. en hij heeft zijn rit op privé gezet. Wel weer netjes van hem.Waarom zet je zo'n "achter brommer" rit niet gewoon op privé? KOM's moet je op eigen kracht pakken. Uit de wind op het achterwiel van een brommer is geen eigen kracht. Beetje slapjes om met al die KOM's niet echt prof waardig.. sorry
En als dat wel mag, mag het dan ook in een groepje van 4? Of 5? Of een heel peloton? Waar ligt dan de grens? Gesink, Kruiswijk etc zetten alle etappes ook op strava. Gelden die KOMS dan ook niet? Ik vind het nl. wel mooi dat zij ze op Strava zetten.
- Italia_david
- Forum-lid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
- Locatie: Harderwijk
dus groep ritjes waar je 33/34 gem rijdt zijn dan wel ok...
#passioneceleste #ridebianchi
Ik zie niet veel verschil tussen een KOM die je in groep neemt, of achter de brommer. Ok, in groep moet de kop van de groep nog altijd zelf alle vermogen wegtrappen om die snelheid te halen, maar je kan met aflossingen natuurlijk ook harder dan wanneer je dit alleen zou moeten rijden.
Ik trek me dat niet aan, zal nooit veel KOMs hebben in dit veel bereden gebied. 'k Had er eentje op een heel lang segment langs het kanaal, die in het najaar is verbroken door Corné van Kessel. Die wil ik wel terug, daar wordt dit jaar de TT bike voor ingeschakeld. Mag dat?
'k Kijk tegenwoordig meer naar de tijden per leeftijd, en dan vooral op de Ardense klimmetjes kom ik er helemaal niet zo slecht uit. En verder: it's just a (fun) game en een motivator om af en toe eens diep te gaan.
Ik trek me dat niet aan, zal nooit veel KOMs hebben in dit veel bereden gebied. 'k Had er eentje op een heel lang segment langs het kanaal, die in het najaar is verbroken door Corné van Kessel. Die wil ik wel terug, daar wordt dit jaar de TT bike voor ingeschakeld. Mag dat?
'k Kijk tegenwoordig meer naar de tijden per leeftijd, en dan vooral op de Ardense klimmetjes kom ik er helemaal niet zo slecht uit. En verder: it's just a (fun) game en een motivator om af en toe eens diep te gaan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Punt is dat je zoveel waarde aan segmenten en KOMmetjes legt als dat je zelf wilt.
Plekken zat waar de records staan met scherpe wind mee, in groepjes gereden etc. Wil je KOM hunten, kan je beter aan de epo gaan en in het buitenland op zoek .
Als je dan vindt dat een prestatie "eerlijk", dus "vergelijkbaar" moet zijn, voor het een plaats in de ranking mag krijgen. Dan weet je op voorhand dat dat niet lukt. Er is verschil in wind, weer, vorm, getrainedheid, groepsgrote, overige verkeer dat mee helpt cq je in de weg zit....
Je kunt lastig stellen dat je bij windkracht > 5 mee, maar moet stoppen met registreren. En groepsgrote ook niet. Sterker nog, fietsen is (/kan) een ontzettend sociale bezigheid zijn, en Strava is natuurlijk vanuit zichzelf een social medium apparaat. Dus rijden in groepen kan je niks van een grens op afdingen.
Een segment pakken omdat je toevallig een stuk zog achter een auto of brommer had, is ook niet te controleren en hoort bij de variatie van het verkeer. Evenzo dat je echte recordpogingen vaak zult moeten afbreken omwille van je eigen veiligheid (in het westen des lands in ieder geval wel). Maar een hele rit achter een brommer.. ja daar mag je best wat van zeggen, dat is georganiseerd gebruik maken van een motor, het luwte voordeel is dan geen gemeenschappelijke fysieke effort zoals in een peloton. Evenzo zul je wat zeggen over de registraties van mensen die hun garmin vergeten of "vergeten" uit te doen als ze in de auto stappen.
Plekken zat waar de records staan met scherpe wind mee, in groepjes gereden etc. Wil je KOM hunten, kan je beter aan de epo gaan en in het buitenland op zoek .
Als je dan vindt dat een prestatie "eerlijk", dus "vergelijkbaar" moet zijn, voor het een plaats in de ranking mag krijgen. Dan weet je op voorhand dat dat niet lukt. Er is verschil in wind, weer, vorm, getrainedheid, groepsgrote, overige verkeer dat mee helpt cq je in de weg zit....
Je kunt lastig stellen dat je bij windkracht > 5 mee, maar moet stoppen met registreren. En groepsgrote ook niet. Sterker nog, fietsen is (/kan) een ontzettend sociale bezigheid zijn, en Strava is natuurlijk vanuit zichzelf een social medium apparaat. Dus rijden in groepen kan je niks van een grens op afdingen.
Een segment pakken omdat je toevallig een stuk zog achter een auto of brommer had, is ook niet te controleren en hoort bij de variatie van het verkeer. Evenzo dat je echte recordpogingen vaak zult moeten afbreken omwille van je eigen veiligheid (in het westen des lands in ieder geval wel). Maar een hele rit achter een brommer.. ja daar mag je best wat van zeggen, dat is georganiseerd gebruik maken van een motor, het luwte voordeel is dan geen gemeenschappelijke fysieke effort zoals in een peloton. Evenzo zul je wat zeggen over de registraties van mensen die hun garmin vergeten of "vergeten" uit te doen als ze in de auto stappen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat dus;MarkVeenstra schreef:en Strava is natuurlijk vanuit zichzelf een social medium
Het interesseert me echt geen fluit meer of of ik al dan niet een KOM ergens heb of kwijtraak;
gebruik Strava eigenlijk alleen om wat cijfertjes van mijn eigen ritjes bij te houden en om te zien wat mijn vrienden uitspoken
Een beetje van allemaal mag toch ook wel?
Een KOM op een segment met <50 rijders interesseert me bijna niets. Op een top tien op een segment met >10000 renners was ik apetrots. Op weer andere segmenten is het me vooral om de vergelijking met mezelf of met de mensen die ik volg te doen. In alle gevallen een leuk spelletje zolang iedereen in de ranking zich aan de (ongeschreven) regels houdt. Die kunnen best krom zijn trouwens. Ik heb een KOM met een snelheid van 48 km/u over 20 km (koersje) die gewoon telt IMHO. Had ik datzelfde stuk achter de brommer gereden, dan had me dat wellicht meer moeite gekost, maar dan had ik die op strava niet mee laten tellen.
Naast het rankingsspel vind ik het ook gewoon leuk om te zien wat anderen doen (zowel profs als fietsvriendjes). Daarnaast is strava een soort van dagboek, waarin het leuk terugbladeren is om herinneringen op te halen aan mooie ritten (zeker als je af en toe foto's maakt).
Een KOM op een segment met <50 rijders interesseert me bijna niets. Op een top tien op een segment met >10000 renners was ik apetrots. Op weer andere segmenten is het me vooral om de vergelijking met mezelf of met de mensen die ik volg te doen. In alle gevallen een leuk spelletje zolang iedereen in de ranking zich aan de (ongeschreven) regels houdt. Die kunnen best krom zijn trouwens. Ik heb een KOM met een snelheid van 48 km/u over 20 km (koersje) die gewoon telt IMHO. Had ik datzelfde stuk achter de brommer gereden, dan had me dat wellicht meer moeite gekost, maar dan had ik die op strava niet mee laten tellen.
Naast het rankingsspel vind ik het ook gewoon leuk om te zien wat anderen doen (zowel profs als fietsvriendjes). Daarnaast is strava een soort van dagboek, waarin het leuk terugbladeren is om herinneringen op te halen aan mooie ritten (zeker als je af en toe foto's maakt).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?