Pagina 164 van 685

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 07:01
door alien
RVV schreef: 22 sep 2017 23:41[…] jij bent blijkbaar superperfect […]
Dat heb ik nergens beweerd en doet bovendien niet ter zake
Ik fiets slechts 30000 kilometers per jaar van tijdrijden tot ultra MTB marathons.
Dat is ook al niet relevant.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 08:07
door NicoNB
RVV schreef: 22 sep 2017 23:41 ...Maargoed jij bent blijkbaar superperfect en zoiets zal jou hopelijk nooit overkomen.....
Het gebrek aan inlevingsvermogen, relativeringsvermogen, voorstellingsvermogen en realiteitszin, daar heeft het Universum voor dit type mens nog wel eens aantal interessante leermomenten voor opgelijnd staan.

Modbreak Kortzichtige tekst maar weer verwijderd.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 08:39
door MarkVeenstra
Karl66 schreef: 22 sep 2017 21:15 Je hebt tenslotte een stuk minder massa en daardoor ook een stuk minder remweg. Zelfs met een fixie.
Onwaar, een auto heeft 4 hele brede banden, en dikke remmen.. Met de zware motor duwend op de voorwielen.
De fiets heeft dunnen bandjes en maar 2 stuks.
De auto staat veel sneller stil dan de fiets.

Idem motor versus auto... Dat verliest de motor door gebrek aan rubber contact met weg en gebrek aan druk op de wielen. Tov de auto.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 09:03
door NicoNB
Staat een mooi kort stukje op de wiki, remweg

Eerder was er al voorbij gekomen dat een fietser maximaal 1/2 g haalt, pak m beet 4,5 - 5 m/s2.
Dat is onder optimale condities, een dunne film vocht op gladde klinkers of keitjes, een regenbuitje na een periode van droogte op stadsasfalt en er blijft weinig over van je remvermogen.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 11:36
door Karl66
Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.

RVV, ouwe snelheidsduivel, je snapt zelf toch ook wel dat je bij elke uitrit die je passeert je moet stoppen, naar links en rechts kijken, naar links kijken, als er geen verkeer aankomt oversteken en halverwege de oprit nog een keer naar rechts kijken. Want als je dat niet doet, dan is het een geen ongeluk maar een aanrijding :D

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 11:40
door timo2.0
NicoNB schreef: 23 sep 2017 08:07Verwijderd
Tsja

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 11:43
door alien
Lijkt me logisch dat iedereen met een mening die Nico onwelgevallig is, kneiterhard door het universum gestraft zal worden. Terecht ook, hoor.

En mij een mogelijk levensbedreigend ongeval toewensen is natuurlijk ook peanuts, in vergelijking met het in twijfel trekken van RVV's meningen omtrent verkeersongevallen.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 12:45
door MarkVeenstra
Karl66 schreef: 23 sep 2017 11:36 Auto's hebben blijkbaar een remvertraging van 10 m/s2 en een massa die ongeveer 10 x zo groot is als een fietser. Doe het rekensommetje maar en dan zie je dat de fietser echt wel sneller stilstaat.
De massa, aantal en type remmen, en contactoppervlak met de weg, zitten allemaal in de remvertraging inbegrepen. De remvertraging is simpelweg het uiteindelijke resultaat.
Dan hoef je daarna niet nogmaals iets met massa te doen.
Als jij een ander rekensommetje hebt, ben ik wel benieuwd.

Het is net als met schijfremmen op een racefiets... Je kunt wel harder remmen, maar het gevolg is dat je meer mogelijkheid hebt om je wielen te laten blokkeren. Aangezien massa systeem en grip met wegdek (bandjes) niet veranderd is tov velgremmen.
Een dikke snelle racewagen heeft grote dikke remschijven om harder te kunnen remmen. Daarom liggen daar dan ook brede, en liefst gladde, banden om... Anders heb je niks aan die dikke remkracht.

Nu naar een gewone auto, tov fiets, de auto heeft veel meer remvermogen... Veel meer contact oppervlak, geen (of zeer beperkt) risico om om te vallen... En de massa goed op de voorkant liggen. > resultaat, vertraging van ca 10m/s^2. (bron die wiki link). Dus bij 36 km/u, is 10m/s, staat die auto in een seconde stil.
Als een fiets dan met 0.5g, dus ongeveer 5 m/s^2 vertraagt (bron, uitspraak rechtzaak Engeland). En die fietser rijdt ook aan 36 km/u, dan staat die na ongeveer 2 seconden stil.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 12:57
door alien
Vlak ook de bijdrage van ABS niet uit, dat het mogelijk maakt voor een autobestuurder om domweg het rempedaal volledig in te trappen en zo alle remkracht volledig te benutten. Iets wat bij een fiets het summum aan voertuigbeheersing vraagt.

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 13:56
door NicoNB
timo2.0 schreef: 23 sep 2017 11:40
NicoNB schreef: 23 sep 2017 08:07Verwijderd
Tsja
Verwijderd

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 14:34
door alien

Re: Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Geplaatst: 23 sep 2017 14:43
door timo2.0
NicoNB schreef: 23 sep 2017 13:56
timo2.0 schreef: 23 sep 2017 11:40
NicoNB schreef: 23 sep 2017 08:07Verwijderd
Tsja
Verwijderd
Nico, ik voer een heel normale discussie met argumenten die ik onderbouw met citaten uit kranten die over de zaak Alliston publiceerden. Als jij daar enkel beledigingen en dreigementen tegenin kan brengen dan mag je jezelf afvragen wie hier de trol is.