Ervaring met staal
Meer sprong bij dezelfde balhoofdhoek = kortere naloop = nerveuzer sturen.chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Met de sprong zit je ernaast, daar tuinen velen in.chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mijn Basso Loto heeft hoeken van 74 graden voor zowel de balhoofdbuis als de zitbuis. Nerveuzer ben ik nog niet tegengekomen. De steile zitbuishoek maakt de zit wel wat langer maar zorgt dat de chainstays erg kort kunnen zijn zodat de wielbasis korter wordt.sloeren schreef:Zijn (waren) er fabrikanten die de naam hebben relatief korte frames te maken? Ik meen dat KOGA een relatief gestrekte geometrie heeft (had) dus dan zouden er ook bouwers aan de andere kant moeten zitten?
Volgens mij heeft Gios ook zo'n korte bouw.
Campagnolo Ultra Dork
Nu is het wel weer zo dat een grotere sprong er voor zorgt dat het frame meer opgetild wordt bij het sturen. Dat geeft ook een bepaald gevoel van stabiliteit, zeker als je ver naar voren (onderin de beugel) zit. De kans dat je een belabberd sturende fiets krijgt is vrij groot als je een te luie balhoofdhoek gaat compenseren met meer vorksprong.Keezx schreef:Met de sprong zit je ernaast, daar tuinen velen in.chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
Campagnolo Ultra Dork
Dat valt nog mee maar ze bouwen al jaren met 74graden. Uitzondering de hele kleine frames.Ernie C. schreef:Volgens mij heeft Gios ook zo'n korte bouw.
Gazelle had de AA super als kort frame. Als je daarop googled kom je op dit (klik) topic uit. Niet echt een aanbeveling overigens, maar het geeft wel een idee over de rijd eigenschappen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik heb twee van dit soort fietsen. De wielbasis is circa 4cm korter en het bracket is een centimeter hoger gebouwd. Werden specifiek voor de criteriums gebouwd. Ze zijn tweedehands nog wel te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Nog ff een foto erbij...
Sinds kort heb ik nu ook mijn stalen fiets toegevoegd aan mijn collectie. Een Presto frame, waar ik voor het Carbon tijdperk op reed. De laatste 10 jaar heb ik deze vooral uitgeleend aan beginnende fietsers die het eens wilde proberen. Onlangs kwam hij terug en heb ik 'm opnieuw laten spuiten, en een moderne campagnolo groep er op gezet (vooral een mix wat ik nog had liggen, Chorus/Athena en Centaur).
Wat ik hoopte klopt, hij fiets nog steeds goed . De fiets is een ~1,5 zwaarder dan een moderne fiets(9,1 kg) maar rijdt strak. Ik geloof dat ik dus om ben, en deze voor de vlakke trainingsritten ga gebruiken!
Ooit heb ik de fiets tweedehands gekocht. Hij heeft volgens de aankoopbon Columbus MAX buizen, daar lijkt weinig mis mee. Weet iemand wat de kwaliteit daarvan is (ooit stijfheidsmetingen aan gedaan?).
Nog even twee plaatjes:
Wat ik hoopte klopt, hij fiets nog steeds goed . De fiets is een ~1,5 zwaarder dan een moderne fiets(9,1 kg) maar rijdt strak. Ik geloof dat ik dus om ben, en deze voor de vlakke trainingsritten ga gebruiken!
Ooit heb ik de fiets tweedehands gekocht. Hij heeft volgens de aankoopbon Columbus MAX buizen, daar lijkt weinig mis mee. Weet iemand wat de kwaliteit daarvan is (ooit stijfheidsmetingen aan gedaan?).
Nog even twee plaatjes:
Mooie combi, AvS. Welk stuur zit hier op?