Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 jun 2016 09:15

Zijn (waren) er fabrikanten die de naam hebben relatief korte frames te maken? Ik meen dat KOGA een relatief gestrekte geometrie heeft (had) dus dan zouden er ook bouwers aan de andere kant moeten zitten?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jun 2016 09:53

chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
Meer sprong bij dezelfde balhoofdhoek = kortere naloop = nerveuzer sturen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 jun 2016 12:34

chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
Met de sprong zit je ernaast, daar tuinen velen in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2016 13:42

sloeren schreef:Zijn (waren) er fabrikanten die de naam hebben relatief korte frames te maken? Ik meen dat KOGA een relatief gestrekte geometrie heeft (had) dus dan zouden er ook bouwers aan de andere kant moeten zitten?
Mijn Basso Loto heeft hoeken van 74 graden voor zowel de balhoofdbuis als de zitbuis. Nerveuzer ben ik nog niet tegengekomen. De steile zitbuishoek maakt de zit wel wat langer maar zorgt dat de chainstays erg kort kunnen zijn zodat de wielbasis korter wordt.

Volgens mij heeft Gios ook zo'n korte bouw.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2016 13:51

Keezx schreef:
chrissiewizzie schreef:Hoe groter de wielbasis wordt na het steken van een nieuwe vork, hoe groter de sprong dus is geworden en hoe "luier" de fiets stuurt. Een kort frame met steile hoeken en een korte sprong is het meest wendbaar. Dat is dus wat je zoekt.
Met de sprong zit je ernaast, daar tuinen velen in.
Nu is het wel weer zo dat een grotere sprong er voor zorgt dat het frame meer opgetild wordt bij het sturen. Dat geeft ook een bepaald gevoel van stabiliteit, zeker als je ver naar voren (onderin de beugel) zit. De kans dat je een belabberd sturende fiets krijgt is vrij groot als je een te luie balhoofdhoek gaat compenseren met meer vorksprong.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2511
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 23 jun 2016 18:40

Deze heb ik 5 jaar geleden verkocht, heb er nog altijd spijt van

Afbeelding

Merckx Corsa01 met een Chorus 8sp groep, gouden Khamsin wielen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6573
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 jun 2016 19:15

Ernie C. schreef:Volgens mij heeft Gios ook zo'n korte bouw.
Dat valt nog mee maar ze bouwen al jaren met 74graden. Uitzondering de hele kleine frames.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 jun 2016 19:50

Gazelle had de AA super als kort frame. Als je daarop googled kom je op dit (klik) topic uit. Niet echt een aanbeveling overigens, maar het geeft wel een idee over de rijd eigenschappen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 23 jun 2016 20:07

Ik heb twee van dit soort fietsen. De wielbasis is circa 4cm korter en het bracket is een centimeter hoger gebouwd. Werden specifiek voor de criteriums gebouwd. Ze zijn tweedehands nog wel te krijgen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 23 jun 2016 20:08

Nog ff een foto erbij...


Afbeelding

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 23 jun 2016 21:37

Sinds kort heb ik nu ook mijn stalen fiets toegevoegd aan mijn collectie. Een Presto frame, waar ik voor het Carbon tijdperk op reed. De laatste 10 jaar heb ik deze vooral uitgeleend aan beginnende fietsers die het eens wilde proberen. Onlangs kwam hij terug en heb ik 'm opnieuw laten spuiten, en een moderne campagnolo groep er op gezet (vooral een mix wat ik nog had liggen, Chorus/Athena en Centaur).

Wat ik hoopte klopt, hij fiets nog steeds goed :P . De fiets is een ~1,5 zwaarder dan een moderne fiets(9,1 kg) maar rijdt strak. Ik geloof dat ik dus om ben, en deze voor de vlakke trainingsritten ga gebruiken!

Ooit heb ik de fiets tweedehands gekocht. Hij heeft volgens de aankoopbon Columbus MAX buizen, daar lijkt weinig mis mee. Weet iemand wat de kwaliteit daarvan is (ooit stijfheidsmetingen aan gedaan?).

Nog even twee plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 jun 2016 21:48

Mooie combi, AvS. Welk stuur zit hier op?

Plaats reactie