+1havana schreef: ↑12 aug 2019 16:56@csteenbe kom er maar in!Mijn biba,s moet ik echt elke rit meestal drie per week bijpompen
On topic: biba’s pomp ik misschien 1x pw op, tubeless voor iedere rit. Ze verliezen toch een klein beetje druk. Dat kan ook aan mij liggen trouwens.
Overigens horen 28 mm wat mij betreft niet op een racefiets, al is dat een andere discussie. Stop de verMTBsering van de schone racefiets!
Tubeless
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als ze de wegen in mijn favoriete vakantie orde fatsoenlijk asphalteren helemaal eens.havana schreef: ↑12 aug 2019 16:56@csteenbe kom er maar in!Mijn biba,s moet ik echt elke rit meestal drie per week bijpompen
On topic: biba’s pomp ik misschien 1x pw op, tubeless voor iedere rit. Ze verliezen toch een klein beetje druk. Dat kan ook aan mij liggen trouwens.
Overigens horen 28 mm wat mij betreft niet op een racefiets, al is dat een andere discussie. Stop de verMTBsering van de schone racefiets!
Maar het is soms gewoon gevaarlijk. Ik reed twee jaar geleden bij lago magiore in een afdaling een velg kapot met een 25mm tl band op ruim 6 bar. Gelukkig een tl band anders had ik wellicht een klapband gehad.
Met een hippe brede velgvalt 28mm ook niet op. Als de profs er over 5 jaar op rijden vinden we het ineens normaal.
Vandaag hier ook weer bij het garda meer had inderdaad beter de mtb mee kunnen nemen. Je ziet gewoon dat het een arm land is. Soms 50 meter nieuw wegdek en 100 meter later weer en ertussen slecht.
Maar eens hoor 25mm is een mooi maatje op een bar of 6
Ik kocht onlangs een nieuwe giant en daar zit standaard tubeless 25mm op. Mijn eerste ervaringen hiermee, want ik kom van biba 23mm.
Erg groot verschil moet ik zeggen. Tubeless rijdt erg zacht, maar misschien zal de 25mm daar ook wel iets voor tussen zitten. Ik heb de banden voor de eerste rit opgepompd tot 6,5 en 7 bar (voor 80kg), eigenlijk gewoon op goed gevoel. Misschien een beetje te veel, maar zelfs dan reed het nog comfortabel naar mijn gevoel.
Ik heb vanmorgen eens gekeken en er is geen drukverlies.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen als ik toch lek zou rijden, tubeless blijven of toch terug naar bibas. Ik heb geen ervaringen met het plaatsen van tubeless zelf, maar naar wat ik lees is het een rommeltje om het in orde te krijgen. En ik heb ook geen compressor om de banden te laten ploppen.
Erg groot verschil moet ik zeggen. Tubeless rijdt erg zacht, maar misschien zal de 25mm daar ook wel iets voor tussen zitten. Ik heb de banden voor de eerste rit opgepompd tot 6,5 en 7 bar (voor 80kg), eigenlijk gewoon op goed gevoel. Misschien een beetje te veel, maar zelfs dan reed het nog comfortabel naar mijn gevoel.
Ik heb vanmorgen eens gekeken en er is geen drukverlies.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen als ik toch lek zou rijden, tubeless blijven of toch terug naar bibas. Ik heb geen ervaringen met het plaatsen van tubeless zelf, maar naar wat ik lees is het een rommeltje om het in orde te krijgen. En ik heb ook geen compressor om de banden te laten ploppen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet jezelf de vraag stellen of Je het een meerwaarde vind. Zoveel meer tijd kost het niet en als je de bergen ingaat is het veel veiliger dan biba,s
Een kompressor is wel handig, sowieso vind ik die handig voor veel dingen. Fiets droogblazen, zwembadje van de kids oppompen etc....
Het kan wat duurder zijn. Ik vind de pro ones de beste tl banden, lees het meeste grip. Maar die rijd ik vrij snel kapot, niet lek, maar het loopvlak ziet erbij mij na een 2k niet heel fris meer uit zodat ik ze dan op mijn klimwielen altijd vervang.
Een kompressor is wel handig, sowieso vind ik die handig voor veel dingen. Fiets droogblazen, zwembadje van de kids oppompen etc....
Het kan wat duurder zijn. Ik vind de pro ones de beste tl banden, lees het meeste grip. Maar die rijd ik vrij snel kapot, niet lek, maar het loopvlak ziet erbij mij na een 2k niet heel fris meer uit zodat ik ze dan op mijn klimwielen altijd vervang.
Compressor heb je ook niet altijd nodig. Heb 3 verschillende banden op 2 verschillende velgen gemonteerd en allemaal met een gewone pomp. Is dus verstandig om eerst te proberen.
Bevalt mij overigens erg goed het tubeless. En die rommel valt ook wel mee.
Bevalt mij overigens erg goed het tubeless. En die rommel valt ook wel mee.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben zelf zeer content met mn 28 (of 30mm) bandjes en zoals @wasbeer al opmerkt, met hippe brede HED Ardennes velgen ziet het er wel gewoon strak uit. Rij kortere ritten net zo lief met 24mm banden, maar voor een vlakke 200km+ rit weet ik wel welke fiets ik pak.
Wat andere renners vinden trek ik me weinig van aan, ik laat dan liever mijn benen spreken .
Zou eens naar 5 / 5.5 bar gaan bij 80kg en 25mm banden.
Wat andere renners vinden trek ik me weinig van aan, ik laat dan liever mijn benen spreken .
Snap niet zo goed waarom je tubeless rijdt om er vervolgens 7 bar in te knallen? Dan doe je de 2 voordelen die TL biedt deels teniet; namelijk lekbestendigheid (denk niet dat latex nog veel doet bij 7 bar) en het extra comfort van een lagere druk.
Zou eens naar 5 / 5.5 bar gaan bij 80kg en 25mm banden.
Ja zoals ik al zei, het zijn mijn eerste ervaringen met tubeless. Ik had er niet specifiek naar gevraagd, het kwam standaard mee met de fiets en wilde het wel een kans geven. Het is wat een zoektocht, ik zal uiteraard eens proberen met een lagere bandendruk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Heb altijd best een beetje moeite met zulke (marketing) kreten. Zal vast een kern van waarheid inzitten, maar 0,01 gram minder en je kunt er al 2 van de 4 afstrepen zonder dat je iets merkt.Schwalbe has updated its popular Pro One tubeless tyre, with a new design said to be faster and lighter than its predecessor, with improved puncture protection and durability.
Die skinwall TT bandjes zijn wel mooi!
20 gram minder, een bredere anti-lek strip en 4000-5000km durability zijn wel indrukwekkende cijfers.
Ik ben vooral benieuwd of ze idd makkelijker te monteren zijn.
Ik moest flink m'n best doen om de huidge te monteren op m'n enve ses 5.6 velgen.
En toen ik ze eenmaal op druk had (booster nodig) en vloeistof erin deed plopte band op 1 plek van velgrand af.
Gelukkig bij omppompen met vloerpomp wel gewoon direct gefixt en geen geklieder met vloeistof.
Ik moest flink m'n best doen om de huidge te monteren op m'n enve ses 5.6 velgen.
En toen ik ze eenmaal op druk had (booster nodig) en vloeistof erin deed plopte band op 1 plek van velgrand af.
Gelukkig bij omppompen met vloerpomp wel gewoon direct gefixt en geen geklieder met vloeistof.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan heb je iets niet goed gedaan denk ik of het tape zit niet goed.
Als de band lastig opgaat wat me met toch met een schwalbe band nog nooit is overkomen, goed kan nogsteeds met bepaalde combinaties, dan klapt ie er niet af of de band is gewoon defect.
Monteer en tl band altijd met sop, maar liever nog montage vloeistof.
Zijn het hookless velgen??
Als de band lastig opgaat wat me met toch met een schwalbe band nog nooit is overkomen, goed kan nogsteeds met bepaalde combinaties, dan klapt ie er niet af of de band is gewoon defect.
Monteer en tl band altijd met sop, maar liever nog montage vloeistof.
Zijn het hookless velgen??
De oude schwalbe pro one gingen redelijk goed om mijn mavic UST velgen. Ik hoop de nieuwe ook. Oppompen kan met een gewone pomp. Qua prijs scheelt het 20% ten opzichte van de mavic ust banden. Ze zijn ook wat beter te verkrijgen.
Ik heb ook nog de conti 5000 tubeless geprobeerd. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid op de mavic velgen. Laat staan eraf als ik er een binnenband in moet doen. Op zich jammer want op de 4000s heb ik jarenlang naar tevredenheid gereden. Volgens mij lag dit aan de hele dikke hiel en stugge zijwand van de conti band. Ik hoop dat ze dit nog aanpassen.
De grip en lagere bandendruk zonder snakebites zijn ideaal. Een groot voordeel tov binnen banden vind ik het repareren en het materiaal dat je daarvoor nodig hebt. Een stripje van 5 en een stukje gereedschap zo groot als een aaa batterij. Vaak zit ik binnen 5 minuten weer op de fiets. Verhoudingsgewijs rijd ik net zo vaak lek als met binnen banden maar ik hoef niet altijd te repareren en als dat moet kost dat veel minder tijd en moeite.
Ik heb ook nog de conti 5000 tubeless geprobeerd. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid op de mavic velgen. Laat staan eraf als ik er een binnenband in moet doen. Op zich jammer want op de 4000s heb ik jarenlang naar tevredenheid gereden. Volgens mij lag dit aan de hele dikke hiel en stugge zijwand van de conti band. Ik hoop dat ze dit nog aanpassen.
De grip en lagere bandendruk zonder snakebites zijn ideaal. Een groot voordeel tov binnen banden vind ik het repareren en het materiaal dat je daarvoor nodig hebt. Een stripje van 5 en een stukje gereedschap zo groot als een aaa batterij. Vaak zit ik binnen 5 minuten weer op de fiets. Verhoudingsgewijs rijd ik net zo vaak lek als met binnen banden maar ik hoef niet altijd te repareren en als dat moet kost dat veel minder tijd en moeite.