Pagina 165 van 259
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 23 jul 2018 15:41
door Arno357
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 23 jul 2018 15:56
door deoudegek
japiecarbon schreef: ↑23 jul 2018 14:53
Ik heb laatst van die speciale dingetjes gekocht om je schijven te centreren. Dit zijn flinter dunne stukjes staal die je om je schijf doet en vervolgens tussen de blokken. Ik heb het nog niet gebruikt maar het lijkt mij wel te werken.
Die dingen zouden niet tussen blokken en schijf moeten zitten, maar tussen schijf en sleuf in remklauw. Dus eerst blokken eruit.
Dan en alleen dan centreer je de remklauw tov de schijf.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 09:35
door Bospaadje
Heeft hier iemand een fototje van?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 12:14
door delsol
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 13:04
door jwkeij
Wat ik mij nou afvraag: Wat is nu bepalend voor de grootte van de remschijf?
Je shifters? Je remklauwen? Of alleen de adapter als je die nodig hebt?
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 13:15
door MarkVeenstra
rijdersgewicht en toepassing lijken me bepalend. Daarna komt de rest.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 13:26
door jwkeij
Nu heb ik het gewicht van Nairo Quintana, dus 203mm schijven hoeven voor mij niet.
Maar ik vroeg het mij gewoon af. In technische zin.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 13:31
door Gravelist
De adapter is maatgevend.
Heb je nu bv 140 voor, dan gaat 160 alleen passen als je (bij Shimano iig) de adapter draait.
Wil je nog groter voren moet je andere adapter (en schijf natuurlijk). De calipers en remhendels bepalen niets in dit geval.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 13:45
door Pollekes
Dit filmpje is complete onzin.
Als ik m'n remblokken terugduw, door iets tussen schijf en blok te steken, dan lopen ze na het verwijderen ook niet aan.
Pas na het inknijpen en weer loslaten van de rem, weet je of de uitlijning inderdaad correct is, omdat dan de blokken weer op de normale afstand t.o.v. de schijf staan.
Ik heb een soortgelijk flimpje gevonden van de fabrikant avn het tooltje "Hayes".
Geen wonder dat ze van die beroerde spullen maken, als ze de werking van een hydraulische schijfrem niet eens kennen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 15:01
door arnold
Pollekes schreef: ↑23 jul 2018 13:23
arnold schreef: ↑23 jul 2018 09:53
apexrider schreef: ↑22 jul 2018 15:27
Hoe doe je dat uitlijnen met de business card?
business kaart om je remschijf vouwen. Gevouwde Business card in je remklauw met pads stoppen. Wiel er in. Klauw iets los draaien, remhendel induwen, klauw vast draaien.
Eerste rit gemaakt, aanlopen was toch wel weg. Het inremmen van die pads blijft leuk
Het gebruik van een business card is op deze manier volslagen nutteloos/overbodig.
Je simuleert hiermee alleen een dikkere remschijf, maar door de zelfstellende eigenschappen van een hydraulische schijfrem, is na het verwijderen van het visitekaartje en het inknijpen van de remmen, deze weer ingesteld op de correcte dikte van de schijf. Centreren zonder kaartje heeft precies hetzelfde effect.
Nu ik dit zo lees klinkt het logisch dat een business card er tussen geen enkele functie heeft.
In ieder geval, remmen lopen als een zonnetje. Dat is het belangrijkste
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 15:55
door Bospaadje
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 24 jul 2018 16:30
door specializedmerida
t2300 schreef: ↑24 jul 2018 13:31
De adapter is maatgevend.
Heb je nu bv 140 voor, dan gaat 160 alleen passen als je (bij Shimano iig) de adapter draait.
Wil je nog groter voren moet je andere adapter (en schijf natuurlijk). De calipers en remhendels bepalen niets in dit geval.
Je frame of vork kunnen ook beperkt zijn tot een bepaalde maat schijf (passing van grotere schijf en kracht dat uitgeoefend word op frame of vork)