Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cube

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 29 jun 2016 10:44

Misschien een domme vraag, maar hoe heb je dat met je stuurlint gedaan?

Aparte stukken stuurlint, of is het één stuurlint met twee kleuren?

Heb het nog nooit gezien ;)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 jun 2016 10:58

Desertstorm schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe heb je dat met je stuurlint gedaan?

Aparte stukken stuurlint, of is het één stuurlint met twee kleuren?

Heb het nog nooit gezien ;)
kan je gewoon kopen
http://www.biketoimpress.nl/products-pa ... 5-witrood/

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 29 jun 2016 11:53

Kiekeboe schreef:
Desertstorm schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe heb je dat met je stuurlint gedaan?

Aparte stukken stuurlint, of is het één stuurlint met twee kleuren?

Heb het nog nooit gezien ;)
kan je gewoon kopen
http://www.biketoimpress.nl/products-pa ... 5-witrood/
Check!
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 30 jun 2016 13:01

Cube heeft het lint ook zelf:
http://www.futurumshop.nl/cube-control- ... rood.phtml


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 30 jun 2016 13:17

Ik heb mijn al eerder geshowde Cube Agree Pro een kleine 'upgrade' gegeven. Tussen aanhalingstekens, want schokkend is het niet:

Afbeelding

In plaats van de standaard Fulcrum Racing 77 zitten er nu Shimano RS11-wielen onder. Inderdaad ook instap-wielen. Maar ik maakte me wat zorgen over de R77's, en dan vooral over de lagers. De Shimano-wielen zijn ietsjepietsje lichter, rijden even fijn en hebben lagers die makkelijker in onderhoud zijn. Ze zijn in aanblik ook minder druk dan de Fulcrums...

Heb de Shimano's tweedehands op de kop getikt. Inclusief Ultegra 12-25 cassette en Schwalbe Durano S 23mm banden. Nieuwwaarde van dit alles loopt tegen €250, ik betaalde nog geen derde daarvan. Vorige eigenaar gebruikte de wielen slechts kort op z'n Tacx, ze zien er dan ook als nieuw uit. De Durano's rijden lekker. Ze zijn ook nauwelijks versleten.

De 12-25 cassette loopt (ondanks dat ie tweedehands is) soepel maar is nog een beetje wennen, misschien zet ik de 11-32 wel weer terug. Sowieso is het waarschijnlijk voor gelijkmatig inslijten beter om cassettes om en om te gebruiken? M'n klimcassette wil ik in elk geval in de bergen gaan gebruiken. Volgend jaar in Tour for Life...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mtb-trek
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jul 2010 15:47

mtb-trek 18 jul 2016 12:34

Rein1974 schreef:Ik heb mijn al eerder geshowde Cube Agree Pro een kleine 'upgrade' gegeven. Tussen aanhalingstekens, want schokkend is het niet:
In plaats van de standaard Fulcrum Racing 77 zitten er nu Shimano RS11-wielen onder. Inderdaad ook instap-wielen. Maar ik maakte me wat zorgen over de R77's, en dan vooral over de lagers. De Shimano-wielen zijn ietsjepietsje lichter, rijden even fijn en hebben lagers die makkelijker in onderhoud zijn. Ze zijn in aanblik ook minder druk dan de Fulcrums...

Heb de Shimano's tweedehands op de kop getikt. Inclusief Ultegra 12-25 cassette en Schwalbe Durano S 23mm banden. Nieuwwaarde van dit alles loopt tegen €250, ik betaalde nog geen derde daarvan. Vorige eigenaar gebruikte de wielen slechts kort op z'n Tacx, ze zien er dan ook als nieuw uit. De Durano's rijden lekker. Ze zijn ook nauwelijks versleten.

De 12-25 cassette loopt (ondanks dat ie tweedehands is) soepel maar is nog een beetje wennen, misschien zet ik de 11-32 wel weer terug. Sowieso is het waarschijnlijk voor gelijkmatig inslijten beter om cassettes om en om te gebruiken? M'n klimcassette wil ik in elk geval in de bergen gaan gebruiken. Volgend jaar in Tour for Life...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat zou ik niet zo snel doen. Persoonlijk wissel ik een cassette niet te vaak. Je kan deze ook op de oude wielen doen en zo afwisselen. Daarnaast kan je afvragen wat je met een 11-31 in Nederland doet.
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 18 jul 2016 12:42

Rein1974 schreef: De 12-25 cassette loopt (ondanks dat ie tweedehands is) soepel maar is nog een beetje wennen, misschien zet ik de 11-32 wel weer terug. Sowieso is het waarschijnlijk voor gelijkmatig inslijten beter om cassettes om en om te gebruiken? M'n klimcassette wil ik in elk geval in de bergen gaan gebruiken. Volgend jaar in Tour for Life...

Het lijkt mij beter om per cassette (minimaal) 1 eigen ketting erbij te houden en deze tegelijk te gebruiken/ om te wisselen en op elkaar laten inslijten.
Naast "passende" slijtage tussen ketting(en) en cassette heb je zo per cassette ook de ketting altijd op juiste lengte . Heb gebruiken van linkje(s) is dan uiteraard wel handig.

( zelf 12-25 normale cassette met 2 kettingen voor in NL , en klimcassette met eigen (langere) ketting , en dan maar 1 ketting want verslijt die ketting/cassette toch niet ivm te weinig gebruik, helaas ;) )

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 18 jul 2016 21:50

ted038 schreef:Het lijkt mij beter om per cassette (minimaal) 1 eigen ketting erbij te houden en deze tegelijk te gebruiken/ om te wisselen en op elkaar laten inslijten.
Naast "passende" slijtage tussen ketting(en) en cassette heb je zo per cassette ook de ketting altijd op juiste lengte . Heb gebruiken van linkje(s) is dan uiteraard wel handig.

( zelf 12-25 normale cassette met 2 kettingen voor in NL , en klimcassette met eigen (langere) ketting , en dan maar 1 ketting want verslijt die ketting/cassette toch niet ivm te weinig gebruik, helaas ;) )
Ok, dank voor de adviezen. Als ik de bergen in ga, wissel ik cassette en ketting, klinkt logisch. De 11-32 heeft nog maar iets van 800 km gelopen, daar kan ik dan vast tzt wel een nieuwe ketting voor gebruiken? En anders wordt het een nieuwe cassette, gelukkig vallen de prijzen van 105-cassettes mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 19 jul 2016 01:34

Rein1974 schreef: Ok, dank voor de adviezen. Als ik de bergen in ga, wissel ik cassette en ketting, klinkt logisch. De 11-32 heeft nog maar iets van 800 km gelopen, daar kan ik dan vast tzt wel een nieuwe ketting voor gebruiken? En anders wordt het een nieuwe cassette, gelukkig vallen de prijzen van 105-cassettes mee.
Waarom nieuwe cassette?, dat hoeft gelukkig echt nog niet.

Het " wennen" aan de 12-25 cassette zal je bedoelen met wennen aan de verzetten, want schakelen gaat toch wel goed ? ( als t slecht schakelt, " went" dat ook niet meer )
Maar verder is de 12-25 beter geschikt voor de vlakkere nl wegen dan je " bergcassette" , dus je kan er beter aan wennen, want vervolgens heb je " fijn" kleinere stapjes bij versnelling wisselen, zodat je beter bij je favoriete cadans in de buurt kan komen/blijven.

"(iets) gebruikte 11-32 cassette>nieuwe ketting" is geen probleem zolang cassette (en voorbladen) niet versleten is, wellicht zal de nieuwe ketting "iets" sneller inslijten om te "passen" bij de 800km oude cassette, maar met 800 km op cassette bij normaal weggebruik is dat geen probleem.

(of je gebruikt je huidige ketting ( met ± paar schakels minder) voor de kleine "NL" cassette en koopt (tzt) een nieuwe ketting voor je "berg" cassette ( en paar links voor je ketting omdat dat het ketting wisselen een stuk makkelijker maakt, ok koop gelijk een ketting met zo'n link, bijv. een KMC, ook omdat 11speed links los aardig duur worden ;) )

Duurst zijn de voorbladen (en dan voornamelijk de grootste: je zou bijna zoveel mogelijk op t kleine blad willen rijden ;) ) , maar die slijten ook het minst, dan de cassette en dan de ketting. Beste is om de ketting te vervangen voor een bepaald slijtagepunt, VOORDAT deze op cassette en voorbladen gaat "invreten" : om dat te meten zijn handige kettingslijtagemeters te koop . Omdat bij mij een cassette ± 2 kettinglevens mee gaat ( in ieder geval geen 3), heb ik dus bij 1 cassette 2 kettingen ( met 2 linkjes), die ik regelmatig omwissel, en dan gelijk ook goed schoonmaak / smeer etc ( en uiteraard ook slijtage meet)

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 19 jul 2016 09:37

Okee! Weer nuttige tips. Ik heb sinds m'n eerste bericht over de 12-25 wat ritjes gemaakt en ben al helemaal gewend... Erg fijn, die kleine verschillen tussen de verzetten. Heb intussen trouwens nieuwe wielen: een set Shimano Ultegra WH6800. Rijden heerlijk.

Afbeelding

M'n RS11's ga ik als slechtweer-wielen gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mtb-trek
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jul 2010 15:47

mtb-trek 20 jul 2016 10:07

Rein1974 schreef:Okee! Weer nuttige tips. Ik heb sinds m'n eerste bericht over de 12-25 wat ritjes gemaakt en ben al helemaal gewend... Erg fijn, die kleine verschillen tussen de verzetten. Heb intussen trouwens nieuwe wielen: een set Shimano Ultegra WH6800. Rijden heerlijk.
Afbeelding
M'n RS11's ga ik als slechtweer-wielen gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zo dat is snel, je wisselt sneller van wielen dan ik van ketting :mrgreen:
Fraaie wielen, prijs kwaliteit is haast onverslaanbaar. Hier ga je een hoop plezier aan beleven. :winkthumb:
Cube Agree GTC SL - 2014
Canyon Grand Canyon AL SLX 8.0 - 2018

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 20 jul 2016 18:23

Snelle wielwissel inderdaad... Als je eenmaal gericht gaat zoeken naar een betere set, dan heb je ook zomaar wat gevonden. Ik had dit plaatje (goeie wielen en een set voor slecht weer) al wel voor ogen toen ik die RS11's op de kop tikte.

De WH6800 hadden slechts een testrondje gereden, maar kon ze wel voor €70 minder dan de nieuwprijs overnemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie