Rein1974 schreef:
Ok, dank voor de adviezen. Als ik de bergen in ga, wissel ik cassette en ketting, klinkt logisch. De 11-32 heeft nog maar iets van 800 km gelopen, daar kan ik dan vast tzt wel een nieuwe ketting voor gebruiken? En anders wordt het een nieuwe cassette, gelukkig vallen de prijzen van 105-cassettes mee.
Waarom nieuwe cassette?, dat hoeft gelukkig echt nog niet.
Het " wennen" aan de 12-25 cassette zal je bedoelen met wennen aan de verzetten, want schakelen gaat toch wel goed ? ( als t slecht schakelt, " went" dat ook niet meer )
Maar verder is de 12-25 beter geschikt voor de vlakkere nl wegen dan je " bergcassette" , dus je kan er beter aan wennen, want vervolgens heb je " fijn" kleinere stapjes bij versnelling wisselen, zodat je beter bij je favoriete cadans in de buurt kan komen/blijven.
"(iets) gebruikte 11-32 cassette>nieuwe ketting" is geen probleem zolang cassette (en voorbladen) niet versleten is, wellicht zal de nieuwe ketting "iets" sneller inslijten om te "passen" bij de 800km oude cassette, maar met 800 km op cassette bij normaal weggebruik is dat geen probleem.
(of je gebruikt je huidige ketting ( met ± paar schakels minder) voor de kleine "NL" cassette en koopt (tzt) een nieuwe ketting voor je "berg" cassette ( en paar links voor je ketting omdat dat het ketting wisselen een stuk makkelijker maakt, ok koop gelijk een ketting met zo'n link, bijv. een KMC, ook omdat 11speed links los aardig duur worden
)
Duurst zijn de voorbladen
(en dan voornamelijk de grootste: je zou bijna zoveel mogelijk op t kleine blad willen rijden ) , maar die slijten ook het minst, dan de cassette en dan de ketting. Beste is om de ketting te vervangen voor een bepaald slijtagepunt, VOORDAT deze op cassette en voorbladen gaat "invreten" : om dat te meten zijn handige kettingslijtagemeters te koop . Omdat bij mij een cassette ± 2 kettinglevens mee gaat ( in ieder geval geen 3), heb ik dus bij 1 cassette 2 kettingen ( met 2 linkjes), die ik regelmatig omwissel, en dan gelijk ook goed schoonmaak / smeer etc ( en uiteraard ook slijtage meet)