Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

thombrol
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2013 14:35

thombrol 12 dec 2013 22:44

Stoer fietsje door het mat zwart!

Testador
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2012 11:00

Testador 13 dec 2013 03:12


JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 13 dec 2013 09:46

Vanwaar die snelheidsmeter en geen duotrap?

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 13 dec 2013 09:56

Reinder25 schreef:Inderdaad een 6 series.
Klein tipje dan, waarschijnlijk heb je een carbon binnenbalhoofdbuis. Trek schrijft daar voor dat je een spacer op je stuurpen moet plaatsen zodat de klemming volledig plaatsvindt op de buis.

Reinder25
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2013 20:45

Reinder25 13 dec 2013 19:28

@ Testador schroefje was al vervangen.

@ JordyFR je moet ook nog wat te wensen hebben :)

@ Lawnmonwr thans voor de tip, had vorige weekend net verwisseld, ga ze weer terug zitten in originele afstelling, toch eerst de boekjes eens lezen.

Hopelijk dit weekend nog tijd voor een rondje.

house
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:20

house 13 dec 2013 19:30

Ik sta op het punt om mijn Madone 5.9 op te gaan bouwen met Ultegra DI2. De lagers voor het crankstel worden hierbij in het frame geperst. Vroeger perste ik een klassiek balhoofd met een stuk draadeind, waarbij de cups opgesloten werden door ringen met moeren erop. Vervolgens voorzichtig de bouten aandraaien waarbij je dus een simpele maar doeltreffende pers had.

Ik vraag me nu echter af of dit zo'n goed idee is bij een carbon frame. Als ik stuk gereedschap bekijk wat Shimano voorschrijft dan is dat niet veel anders dan de pers die ik zelf maakte. Wat is jullie ervaring hiermee, is er een betere manier?

Daarnaast is er bij het frame een grijze huls meegeleverd voor het BB. Wat is het nut van dit ding? Het beschermen van de electradraden tegen de as? Ik neem aan dat ik hem eerst moet plaatsen en vervolgens de lagers persen?

Afbeelding

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 13 dec 2013 20:38

Je kan op die manier best je lagers in het frame persen, maar zo simpel als met een klassiek balhoofd is het dan net weer niet. Best doe je het met passend gereedschap. Het trucje met de carosserieringen kennen we natuuriljk, maar eigenlijk moeten die ringen wel precies de afmetingen van je lager hebben want ze vallen er iets in. Alle druk op de binnenste ring is dan weer niet goed voor het lager zelf. Als je een draaideind gebruikt dat beduidend kleiner is dan de diameter van het lager, loop je kans de druk ongelijkmatig op het lager te zetten en het lager scheef in de zitting te trekken.

Die huls is een axle shield. Die plaats je voordat je de lagers plaatst in het bracket huis. Als je in de lagerzitting kijkt zie je nog een verdieping, waarin die shields vallen. De volgorde om te werken is dus: Je bedrading trekken en de junction boxes plaatsen en aansluiten. Axle shields plaatsen. Lagers plaatsen. Crankstel plaatsen.

Je zou om je Di2 bedrading tie wraps kunnen trekken om te voorkomen dat de boel gaat rammelen in de buis.

house
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:20

house 14 dec 2013 16:40

lawnmower schreef:Je kan op die manier best je lagers in het frame persen, maar zo simpel als met een klassiek balhoofd is het dan net weer niet. Best doe je het met passend gereedschap. Het trucje met de carosserieringen kennen we natuuriljk, maar eigenlijk moeten die ringen wel precies de afmetingen van je lager hebben want ze vallen er iets in. Alle druk op de binnenste ring is dan weer niet goed voor het lager zelf. Als je een draaideind gebruikt dat beduidend kleiner is dan de diameter van het lager, loop je kans de druk ongelijkmatig op het lager te zetten en het lager scheef in de zitting te trekken.

Die huls is een axle shield. Die plaats je voordat je de lagers plaatst in het bracket huis. Als je in de lagerzitting kijkt zie je nog een verdieping, waarin die shields vallen. De volgorde om te werken is dus: Je bedrading trekken en de junction boxes plaatsen en aansluiten. Axle shields plaatsen. Lagers plaatsen. Crankstel plaatsen.

Je zou om je Di2 bedrading tie wraps kunnen trekken om te voorkomen dat de boel gaat rammelen in de buis.
Duidelijk, bedankt voor de info.

house
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jan 2010 16:20

house 16 dec 2013 22:03

Ik vorder inmiddels aardig met de opbouw van de Madone. Echter loop ik tegen een probleem aan met de remschoenen van de Bontrager remmen. Ik was er al bedacht op omdat ik er regelmatig over gelezen had op diverse fora, maar toch heb ik de inbusboutjes van de remblokken dol gedraaid. Heel voorzichtig met een goede lange inbussleutel heb ik het geprobeerd, maar helaas..........er zijn er gelukkig meer :twisted:

Echter niet heel erg omdat ik toch al van plan was nieuwe te kopen met reden dat ik nogal eens blokken wissel. Hebben jullie ervaring met andere remschoenen dan Bontrager, in combinatie met dus de geïntegreerde remmen van B? Wat past er wel en wat niet? Het liefst heb ik de boutjes voor de blokken aan de buitenzijde zodat ik er makkelijk bij kan.

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 17 dec 2013 13:47

geen idee of dit al gepost is maar het kan geen kwaad dit nogf een keer te doen:

http://www.trekbikes.com/us/en/support/ ... nd_recalls

check de link even of 'jouw' fiets er ook tussen zit....

By the way, ik kreeg netjes van 12gobiking een reminder hierover. Top!

December 12, 2013
A small number of the bicycle models below were made with an attachment bolt,
on the front brake quick-release, that could come loose. This could allow the cable
clamp to detach and potentially result in the loss of use of the front brake of the
bicycle. If this happens, you could have difficulty stopping your bicycle.
• 2013 Madone 5.2 (standard and WSD)
• 2013 Madone 5.9 (standard)
• 2013 Madone 6.2 (standard and WSD)
• 2013 Madone 6.5 (standard)
• 2013 Madone 7.7 (standard)
• 2013 Madone 7.9 (standard and WSD)

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 19 dec 2013 20:20

Reinder25 schreef:@ Testador schroefje was al vervangen.

@ JordyFR je moet ook nog wat te wensen hebben :)

@ Lawnmonwr thans voor de tip, had vorige weekend net verwisseld, ga ze weer terug zitten in originele afstelling, toch eerst de boekjes eens lezen.

Hopelijk dit weekend nog tijd voor een rondje.
Enkel het schroefje? Volgens mij heb je recht op een compleet nieuwe voorrem, even checken dus!

jeroenhuizinga
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 mei 2013 13:53
Locatie: Texel

jeroenhuizinga 30 dec 2013 09:02

Een vraag voor de eigenaar van een Domane:
Past hier een 28mm band in? Ik overweeg een Domane 5.2 aan te schaffen en ik wil er graag een 28 mm band in kunnen steken.

Plaats reactie