Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 02 mar 2017 15:46

En dan de mensen die OP een brommertje zittend hun KOMmetjes halen.!!

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 mar 2017 16:10

alliance_0 schreef:En dan de mensen die OP een brommertje zittend hun KOMmetjes halen.!!
Haha dat heb ik ook al eens gezien.. vader en zoon deden een brommer training.. die vader reed alle KOM's aan flarden op de brommer terwijl al zijn fiets ritjes daarvoor rond de 25 km/h gemiddeld zaten.

DDX
Forum-lid HC

DDX 02 mar 2017 16:46

Wind mee kom's rond Zandvoort red je iig niet met standaard brommertje, deze bijvoorbeeld :

https://www.strava.com/segments/1611700

Zelfs met wind mee is dat aardig je best doen. (ik ken de persoon die de kom heeft)

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 02 mar 2017 18:36

Ach die kom's. In een groepsritje pak je die niet omdat ze echt te hard zijn. En de grotere komt de Ster langs dus dat is ook hopeloos voor mij. Ik heb er een paar maar veel waarde nee.

Ik had er wel één in de Ardennen zonder mn best te doen en toen die afgepakt werd was ik stiekem wel boos. Helemaal omdat ik daar niet zo snel weer ben :(
Maak joe woar

rednas
Forum-lid

rednas 02 mar 2017 19:37

RVV schreef:[Elke KOM waarbij direct of indirect gebruik is gemaakt van gemotoriseerd gebeuren of een oneigenlijk voertuig zoals een velomobile is gewoon niets waard in mijn ogen.
Of een tijdritfiets ;)

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 mar 2017 20:24

rednas schreef:
RVV schreef:[Elke KOM waarbij direct of indirect gebruik is gemaakt van gemotoriseerd gebeuren of een oneigenlijk voertuig zoals een velomobile is gewoon niets waard in mijn ogen.
Of een tijdritfiets ;)
Uhm ik heb geen tijdrit fiets maar een triathlon fiets (wezenlijk verschil in geometrie) Maar even los daarvan is tijdrit/triathlon fiets niet eens een optimaal KOM wapen. Je kunt hoge gemiddelden rijden op een TT fiets maar explosieve kracht kun je vanwege de zithouding niet goed kwijt. Op een koersfiets kun je veel beter "sprint KOM's" pakken tot 2 km afstand. Snelheden tot 60 km/h kan een beetje fietser goed halen. Mijn triathlon fiets is daar helemaal niet op gemaakt. Daar kun je wel weer 10 km relatief makkelijk 40 plus op fietsen vanwege de geringere luchtweerstand.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 mar 2017 20:43

Als vrouw heb je dan nog een probleem. Nou ja, hoe groot is een Strava probleem? ;)
Maar ik zie in Frankrijk, en dat zal in Nederland niet minder zijn, vrouwen die door mannen in een flinke groep "uit de wind gehouden worden". Daar kan ik als eenling ook niet tegenop. Komt denk ik wel overeen met de brommertjes.
Dus moet ik het maar met mijn eigen PR'tjes doen, en soms op een plek komen waar nog maar zelden een vrouw langs gekomen is die op Strava zit.

rednas
Forum-lid

rednas 02 mar 2017 21:10

RVV schreef:
rednas schreef:
Of een tijdritfiets ;)
Uhm ik heb geen tijdrit fiets maar een triathlon fiets (wezenlijk verschil in geometrie) Maar even los daarvan is tijdrit/triathlon fiets niet eens een optimaal KOM wapen. Je kunt hoge gemiddelden rijden op een TT fiets maar explosieve kracht kun je vanwege de zithouding niet goed kwijt. Op een koersfiets kun je veel beter "sprint KOM's" pakken tot 2 km afstand. Snelheden tot 60 km/h kan een beetje fietser goed halen. Mijn triathlon fiets is daar helemaal niet op gemaakt. Daar kun je wel weer 10 km relatief makkelijk 40 plus op fietsen vanwege de geringere luchtweerstand.
Zelfde dus als bij een velomobile...

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 mar 2017 21:34

SqueeZer schreef:@Jans troost je veel vrouwen rijden mij van mijn sokken :) maar als ik mij niet vergis kan je wel de resultaten filteren op basis van geslacht maar ook op leeftijd dus moest je jezelf willen vergelijk met andere vrouwen is dat wel mogelijk (ik zeg wel moest ... )
Dan moet je wel voor Strava gaan betalen en dat is het me helemaal niet waard. Dan zou ik nog best wat KOMmetjes krijgen, denk ik, in het dunbevolkte deel. Niet de eerste 10km om de Ventoux heen.
Ik vind het leuk als ik er één "win", maar als ik hem weer kwijt raakt, denk ik meestal, zal wel stukje jonger zijn.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 mar 2017 22:46

Of een tijdritfiets ;)[/quote]

Uhm ik heb geen tijdrit fiets maar een triathlon fiets (wezenlijk verschil in geometrie) Maar even los daarvan is tijdrit/triathlon fiets niet eens een optimaal KOM wapen. Je kunt hoge gemiddelden rijden op een TT fiets maar explosieve kracht kun je vanwege de zithouding niet goed kwijt. Op een koersfiets kun je veel beter "sprint KOM's" pakken tot 2 km afstand. Snelheden tot 60 km/h kan een beetje fietser goed halen. Mijn triathlon fiets is daar helemaal niet op gemaakt. Daar kun je wel weer 10 km relatief makkelijk 40 plus op fietsen vanwege de geringere luchtweerstand.[/quote]

Zelfde dus als bij een velomobile...[/quote]

Owh?! Zit je nu een Velomobile te vergelijke met een TT / tri fiets? overeenkomsten zijn er namelijk niet. De geringere luchtweerstand van een TT fiets zorgt er voor dat je met hetzelfde vermogen een iets hogere gemiddelde snelheid kan fietsen dan op een koersfiets. Of andersom dezelfde snelheid kan fietsen op een koersfiets met minder vermogen. Een tri fiets is daarbij ingericht op comfort een TT fiets vooral op snelheid. Een gelijkwaardige fietser kan sneller sprinten op een koersfiets dan ik op mijn triathlon fiets. Wat ik bedoel te zeggen is het gesuggereerde KOM voordeel bij een tijdrit / tri fiets is niet aanwezig. Onder de streep zijn het de benen die het moeten doen. En dan heeft een TT fiets geen significant voordeel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mar 2017 07:52

Daar ben ik het niet mee eens, vanaf pak 'm beet 500 meter (met vliegende start) ben ik op het vlakke zonder twijfel sneller op een tijdritfiets dan de koersfiets. Genoeg kommetjes op de tijdritfiets bij elkaar gereden in het oosten van het land.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rednas
Forum-lid

rednas 03 mar 2017 10:01

Met een tijdritifets of triathlonfiets haal je gewoon een hogere gemiddelde snelheid, die zal zeker 10% hoger zijn.
Met een velomobile zal dit voordeel nog een stuk groter zijn.
Bij kommetjes over een grotere afstand ben je dus gewoon een stuk sneller.

Plaats reactie