Vandaag geklust aan de fiets
Ik ga zo beginnen de Continental terra speed tubeless te monteren op mijn GR1600 dt swiss wielen.
Zitten er op,bandenvet op de wangen en met de gewone pomp plopte ze.Ik laat ze 24 uur op 5 bar staan,Latex morgen toevoegen nog.
Banden staan nog op 5 bar 24 uur later.
Ben benieuwd hoe ze rijden.
2 uurtjes wezen buiten spelen:rijden ontzettend soepel en veel grip op 2.3 bar achter en 2.1 bar voor.Morgen 100km waarvan 80km onverhard.
Zitten er op,bandenvet op de wangen en met de gewone pomp plopte ze.Ik laat ze 24 uur op 5 bar staan,Latex morgen toevoegen nog.
Banden staan nog op 5 bar 24 uur later.
Ben benieuwd hoe ze rijden.
2 uurtjes wezen buiten spelen:rijden ontzettend soepel en veel grip op 2.3 bar achter en 2.1 bar voor.Morgen 100km waarvan 80km onverhard.
Laatst gewijzigd door nijkie op 07 nov 2020 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Dit is gewoon erg LOMP .... of je geeft geen ruk om het onderhoud van je fiets, of je controleert niets. Dat je jezelf er aan stoort is nog erger.Ramon73 schreef: ↑06 nov 2020 07:18 Te lang door gereden met de remblokken en houders kwamen tegen de velg......grrrr.....laag blanke lak iets beschadigd aan 1 kant van de velg. Schoongemaakt, licht geschuurd en ontvet. Nieuwe laag blanke lak aan die kant, alkydbasis dus dat hecht prima. Keurig gelukt! Velg als nieuw.
Vanochtend, even kijken. F*ck, is de nieuwe lak mat ipv hoogglans. De originele lak is wél hoogglans.....een kant mat en andere kant glans. De niet oplettende toeschouwer zal het niet opvallen, wellicht. Ik stoor me aan zoiets.
Dan toch maar de hele velg opnieuw spuiten. Wat een werk, velg afplakken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik heb de blokken twee weken geleden nog gecontroleerd. Toen waren de groeven nog nergens tot in de blokken weg. En vervangen is pas nodig zodra ze echt helemaal vlak zijn. Is mij een raadsel hoe de blokken ineens zo snel hebben kunnen slijten. Niet méér gereden dan normaal en ook geen nat weer gehad.rene schreef: ↑06 nov 2020 19:52Dit is gewoon erg LOMP .... of je geeft geen ruk om het onderhoud van je fiets, of je controleert niets. Dat je jezelf er aan stoort is nog erger.Ramon73 schreef: ↑06 nov 2020 07:18 Te lang door gereden met de remblokken en houders kwamen tegen de velg......grrrr.....laag blanke lak iets beschadigd aan 1 kant van de velg. Schoongemaakt, licht geschuurd en ontvet. Nieuwe laag blanke lak aan die kant, alkydbasis dus dat hecht prima. Keurig gelukt! Velg als nieuw.
Vanochtend, even kijken. F*ck, is de nieuwe lak mat ipv hoogglans. De originele lak is wél hoogglans.....een kant mat en andere kant glans. De niet oplettende toeschouwer zal het niet opvallen, wellicht. Ik stoor me aan zoiets.
Dan toch maar de hele velg opnieuw spuiten. Wat een werk, velg afplakken.
Maar geen zorgen, mijn velg is weer helemaal netjes. Netter dan voorheen zelfs, komt altijd wel krasjes oid op.
Dus niet leuk toen het gebeurde maar ben er beter uit gekomen zelfs.
Dogma F
Vandaag onderhoud gedaan:
- nieuwe ketting
- fiets gepoetst
- versnellingskabel achter vervangen, altijd leuk met interne kabels
Fiets schakelde niet meer fijn achter, beetje vaag in de versnellingen. Nu weer als (bijna) nieuw. Cassette begint op z'n einde te lopen dus dat maakt het er niet beter op.
- nieuwe ketting
- fiets gepoetst
- versnellingskabel achter vervangen, altijd leuk met interne kabels
Fiets schakelde niet meer fijn achter, beetje vaag in de versnellingen. Nu weer als (bijna) nieuw. Cassette begint op z'n einde te lopen dus dat maakt het er niet beter op.
Dogma F
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo, SRAM van de Orbea Oiz verwijderd en een XT/XTR mix gemonteerd.
Blij mee, na een half jaar niet kunnen wennen aan de GX shifter/X0 combi.
Blij mee, na een half jaar niet kunnen wennen aan de GX shifter/X0 combi.
Less is bore
Ook nog geklust, niet aan fiets zelf maar wel gerelateerd.
Mijn lezyne decadrive 1500i koplamp ging nog maar krap een uur mee op accu. Lamp is kleine 4 jaar oud dus niet zo vreemd dat de accu's slechter worden. Na 45 minuten gebruik, niet continu voluit, ging de reservetijd in. Net genoeg om van thuis naar werk te komen.
Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Mijn lezyne decadrive 1500i koplamp ging nog maar krap een uur mee op accu. Lamp is kleine 4 jaar oud dus niet zo vreemd dat de accu's slechter worden. Na 45 minuten gebruik, niet continu voluit, ging de reservetijd in. Net genoeg om van thuis naar werk te komen.
Twee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeldTwee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Overigens zijn ik wel even kijken wat de hittebeveiliging tijdens het laden van de lezeyne aankan. Die is al niet state of the art en met dit soort "opwaarderingen" zul je de eerste niet zijn die een leuke huisbrand veroorzaakt Batterijen vervangen doe ik zelf (ook bij heel lastige klussen) maar onbeheerd laden doe ik (eigenlijk bij al mijn apparaten) enkel in een brandveilige kluis in elk ander geval zou ik er zeker bij blijven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Cellen van fietsaccu worden gepuntlast en niet gesoldeerd, anders worden de cellen te heetsharkman113 schreef: ↑09 nov 2020 10:08Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeldTwee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
Overigens zijn ik wel even kijken wat de hittebeveiliging tijdens het laden van de lezeyne aankan. Die is al niet state of the art en met dit soort "opwaarderingen" zul je de eerste niet zijn die een leuke huisbrand veroorzaakt Batterijen vervangen doe ik zelf (ook bij heel lastige klussen) maar onbeheerd laden doe ik (eigenlijk bij al mijn apparaten) enkel in een brandveilige kluis in elk ander geval zou ik er zeker bij blijven.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Nope. Li-ion cellen moeten juist gepuntlast worden omdat je met solderen net teveel warmte in de cellen stopt. Met puntlassen blijft de warmteontwikkeling juist binnen de perken. Ik heb de cellen al gepuntlast laten aanleveren en wel aan de strips het BMS gesoldeerd. Dat soldeerpunt zit ver genoeg weg van de cellen om overmatige warmte te vermijden.sharkman113 schreef: ↑09 nov 2020 10:08Ik mag hopen dat je gesoldeerd bedoeldTwee nieuwe 18650 cellen besteld en die door nkon al parallel gelast laten aanleveren. BMS van oude accupack omzetten en getest. 2u15m op volle sterkte. Fabrieksopgave is 1u40m dus zelfs nog betere vervangingsaccu dan de originele.
En opladen doe ik ook alleen maar in een veilige omgeving met een lader die laadtijd en laadstroom beperkt. Dat er wel eens accu's in brand gaan wil niet zeggen dat dat de standaard is, in het grootste deel van de gevallen gaat het gewoon altijd goed.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Blijft inderdaad met puntlassen een stuk koeler echter als je een aantal regels in acht neemt en je kunt solderen (vooral snel) kun dit ook prima. Ik heb al aardig wat cellen uit de 18 serie gesoldeerd en het is te doen (maar vrij van risico's is het inderdaad niet).
Opladen in een veilige omgeving is altijd een goed idee (bij mij is maar één keer een telefoon oververhit geraakt). Ik meende dat de Lezine gewoon via een USB poort wordt geladen en dat de interne beveiliging i.c.m. de grotere cellen hier niet optimaal samen gaan. Als je de lamp nu met een goede lader oplaad kun je de risico's inderdaad verregaand beperken.
Opladen in een veilige omgeving is altijd een goed idee (bij mij is maar één keer een telefoon oververhit geraakt). Ik meende dat de Lezine gewoon via een USB poort wordt geladen en dat de interne beveiliging i.c.m. de grotere cellen hier niet optimaal samen gaan. Als je de lamp nu met een goede lader oplaad kun je de risico's inderdaad verregaand beperken.
Ik soldeer heus wel eens 18650 accu's. Kan op zich prima, daar zijn prima oplossingen voor. HF inductiebout (bijv. Metcal) met groot oppervlak en je soldeert een cel binnen 3 seconden zonder dat de chemie noemenswaardig opwarmt. Is inderdaad alleen iets voor ervaren soldeerders. Nou is een heel groot deel van mijn werk om daar (theorie en praktijk)les in te geven, dus kan het wel veilig uitvoeren.sharkman113 schreef: ↑09 nov 2020 20:50 Blijft inderdaad met puntlassen een stuk koeler echter als je een aantal regels in acht neemt en je kunt solderen (vooral snel) kun dit ook prima. Ik heb al aardig wat cellen uit de 18 serie gesoldeerd en het is te doen (maar vrij van risico's is het inderdaad niet).
Maar in deze lamp is nauwelijks plaats voor soldering en op de cellen en ik had voldoende tijd dus is een voorbereid setje bestellen veel eenvoudiger. Voor die €1,10 extra op totaal 2 cellen ga ik niet solderen
Dogma F
Vandaag heb ik het onderste lager vervangen. De laatste keer dat ik deze schoonmaakte, lag hij al helemaal uit elkaar en wist ik hem met enige moeite op te lappen. Uiteindelijk heeft hij het best lang uitgehouden, 20.000km op een fiets die heel veel onverhard ziet gedurende het hele jaar.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0