Het grote domme vragen topic
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Een aero frame heeft volgens mij ook geen zin. De benen en wielen zou je stil moeten houden, dát scheelt pas!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Marginal gains lijkt me. Beter pak je zo’n voorspoiler als in de formule 1 met 15 flaps en swirls boven elkaar.
Maar aan mij heb je niets want ik eindig met dit weer standaard met een halve liter vocht over in mijn bidon. Ik zeul dus uren lang een halve kilo te veel mee. Daar kan geen aerostuur tegenop lijkt me.
Maar aan mij heb je niets want ik eindig met dit weer standaard met een halve liter vocht over in mijn bidon. Ik zeul dus uren lang een halve kilo te veel mee. Daar kan geen aerostuur tegenop lijkt me.
Heb een tweedehands gravelbike gekocht.
Wil daar eigenlijk 1 of 2 spacertjes onder het stuur toevoegen.
Kan dit met een vork extender/expander ?
Betreft een carbon frame en vork
Wil daar eigenlijk 1 of 2 spacertjes onder het stuur toevoegen.
Kan dit met een vork extender/expander ?
Betreft een carbon frame en vork
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
De oplossingen van Ernie zijn beter.
Zo'n extender en carbon vorkpijp en veel schokken als je gravelt is niet ideaal.
Overigens zijn er nog merken met zo'n hover stuur, o.m. Ritchey.
Als het maar om 1 à 2 cm gaat is zoiets wel een mooie oplossing.
Zo'n extender en carbon vorkpijp en veel schokken als je gravelt is niet ideaal.
Overigens zijn er nog merken met zo'n hover stuur, o.m. Ritchey.
Als het maar om 1 à 2 cm gaat is zoiets wel een mooie oplossing.
Wellicht hele domme vraag. Ik heb ruim half jaar geleden een tweedehands fiets gekocht Giant TCR 1 Disc uit 2018, waarvan er nog een hele spacertoren (3cm) zat onder het stuur. Ik heb inmiddels 1,5 cm eronder uit en ben van plan om de laatste 1,5 cm er ook onderuit te halen, even kijken hoe dit bevalt, echter word dit wel wat minder fraai met de kabels en leidingen (door 1,5 cm eronder vandaan te halen werd de routing al wat minder mooi), gaat dit technische problemen op leveren? Zoals dat kabels kapot zouden gaan.
Dank jullie wel.
Dank jullie wel.
Kapot zullen ze niet gaan maar het kan wel effect hebben op het schakelen.
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
Campagnolo Ultra Dork
Thnx....zat me al af te vragen waarom ik dat al niet had gedaan met eerste 1,5 cm , want dat gaat me prima af, daarom nu de volgende stap zetten.Ernie C. schreef: ↑26 apr 2021 12:21 Kapot zullen ze niet gaan maar het kan wel effect hebben op het schakelen.
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer je de zaak gaat inkorten, dan meteen nieuwe binnenkabels monteren.
Zolang de kabels en leidingen een mooie bocht beschrijven gaat er niks kapot en blijft het goed schakelen.
Op youtube staan filmpjes over hoe kort de kabels en leidingen mogen zijn.
De werkwijze is: Stuur geheel naar 1 kant draaien en de kabels/leidingen strak langs het balhoofd laten lopen.
Dan heb je bij maximale uitslag vh stuur voldoende kabel over, zonder dat de leiding of kabel de beperkende factor is.
Zolang de kabels en leidingen een mooie bocht beschrijven gaat er niks kapot en blijft het goed schakelen.
Op youtube staan filmpjes over hoe kort de kabels en leidingen mogen zijn.
De werkwijze is: Stuur geheel naar 1 kant draaien en de kabels/leidingen strak langs het balhoofd laten lopen.
Dan heb je bij maximale uitslag vh stuur voldoende kabel over, zonder dat de leiding of kabel de beperkende factor is.
Hele 'domme' vraag.
Wat is het effect van een (joging)broek over een fietsbroek?
Ter verduidelijking: we gaan met het gezin 3 dagen heeeeeeel rustig fietsen (35 a 50 km per dag). Oudste dochter heeft totaal geen zitvlees maar weigert pertinent een fietsbroek te dragen (daarin wil mevrouw niet gezien worden).
Dus de oplossing is evt iets er over heen aantrekken
Wat is het effect van een (joging)broek over een fietsbroek?
Ter verduidelijking: we gaan met het gezin 3 dagen heeeeeeel rustig fietsen (35 a 50 km per dag). Oudste dochter heeft totaal geen zitvlees maar weigert pertinent een fietsbroek te dragen (daarin wil mevrouw niet gezien worden).
Dus de oplossing is evt iets er over heen aantrekken
Het voldoet natuurlijk niet aan The Rules van de velominazi's, maar daar moet je sowieso weinig waarde aan hechten. Met wijdere kleren heb je veel meer luchtweerstand. Als je rustig fietst, is dat natuurlijk geen punt. Misschien slijt die broek een klein beetje sneller bij het zadel, want daar zal wel precies een naad zitten. m.a.w.: als het helpt om te gaan fietsen, doen!