Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 06 okt 2019 19:09

Zit een beetje verschil in. 3x120 betekent 3 lagen van 120tpi. En ...tpi staat voor het aantal wevingen. Hoe meer hoe theoretisch soepeler de band. Dit gaat dan wel weer ten koste van de lekbestendigheid. (Eventuele andere lagen niet meegerekend)

Bij een gevulcaniseerde band betekent 300tpi gewoon 3 lagen van 100. Bij een echte 300tpi praat je over een band met een katoenen karkas. Die zijn tot de nieuwe Challenge beschikbaar komt niet tubeless.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 okt 2019 11:29

Helder, dankje!

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 16 okt 2019 21:00

Na bijna 7500 km werd het tijd om een Schwalbe Pro One voorbandje te vervangen. Nieuwste generatie Pro One er op gegooid en het moet gezegd: eenvoudigste montage ooit (DT Swiss RR411 velgen). Gewoon met het handje zonder overdreven veel gewring, gevloek en gewurm in de velg te leggen en in 1x ploppend.

danjo
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019 20:25

danjo 27 okt 2019 20:35

Hallo, ik ben bij mijn zoektocht naar een nieuwe fiets uitgekomen op de Giant propeller advanced.
Nu vertelde men dat deze voorzien is van tubeless banden.
Aangezien ik er totaal geen ervaring mee heb zit ik wel met wat vragen (heb ook al Google geraadpleegd)

- Stel ik rij tijdens mijn fietstocht lek en het gaatje gaat niet vanzelf dicht, kun je dan zoals normaal helft vd buitenband eraf halen ventiel eraf en een binnenland steken, buitenband er terug helemaal in een bommeke (CO2 patroon) erop en terug vertrekken,

- Als je een groot gat hebt en van band moet veranderen moet je dan enkel de nieuwe band erop leggen en klaar of ook latex in het ventiel spuiten?

- is het met deze tubeless banden zo moeilijk om deze op het wiel te leggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28013
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 okt 2019 21:20

Je vragen zijn ongeveer al 200x beantwoord in dit topic.

@klimmer zou spreken van internetluiheid...

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 27 okt 2019 21:25

Heeft er al iemand de vittoria corsa control 2.0 TLR in 28mm op zn fiets liggen? Vind er weinig van terug en wil de overstap van Conti naar Vittoria wel eens wagen.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 27 okt 2019 21:26

Proberen is de beste manier. De ene band is de andere niet en ook in de velgen zitten kleine verschillen. Zo heb ik laatst een setje Maxxis banden verwisseld die ik er zo met de hand opkreeg. Gisteren een setje IRC's gemonteerd waar ik ruim een uur mee aan het worstelen ben geweest. Die laatste krijg ik never nooit meer op de velg langs de wegkant. :lol:

Gaat het makkelijk dan is een binnenband waarschijnlijk de beste keuze. Gaat het lastig dan zo'n reparatiekitje of een ritje met de taxi. :dislike:

danjo
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019 20:25

danjo 27 okt 2019 21:46

havana schreef: 27 okt 2019 21:20 Je vragen zijn ongeveer al 200x beantwoord in dit topic.

@klimmer zou spreken van internetluiheid...
Sorry, hiervoor dan maar begin maar eens te zoeken in die 168 pagina`s :roll:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3589
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 nov 2019 09:55

ric schreef: 07 jul 2019 16:11 Dank.
Ik zet de compressor er al op zonder ventielkern.
Heb er al latex in dus wordt snel een knoeiboel.
Zal morgen nog eens proberen en anders ga ik denk naar lbs.
Ik heb gisteren ook wel even gevochten met de Gravelking SK; bij 1 van de 2 banden wilde het met de reguliere compressor maar niet lukken; hij gaf nog te weinig debiet om de band te doen ploppen. Ondanks zeepsop/ventielkern verwijderen....

Ik heb echter nog een Trivio Super Cell voetpomp met luchtreservoir staan, en uiteindelijk lukte het door deze te gebruiken voor de eerste luchtstoot, en daarna snel op de compressor over te schakelen voor bijkomende druk.

Gisteren de bandjes even op de weg getest, zien of ze druk houden... Dat was ok.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 nov 2019 12:55

Je wiel op de grond leggen, dus niet rechtop zetten wat normaal is, en dan pompen maakt een heel groot verschil. In het verleden had ik vaak te maken met set up waar je niet genoeg lucht in kreeg, maar met wiel horizontaal op de grond (en nergens druk op de band) lukt het altijd wel.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 nov 2019 10:49

Afgelopen weekend een snee van 2cm in de zijkant van mijn Conti X-king (modderpoel, stevig doorgereden en een steen geraakt), de Conti vloeistof dichte het lek niet (de snee stond nochtans niet open omdat de vezels niet door waren, het was dan wel een snee van 2cm maar het leken meer op heel veel kleine gaatjes)

Geen zin om te prutsen met de bacon-strips (die hadden het alleen maar erger gemaakt, denk ik) dus een binnenband erin (en een stukje rubber) en doorgereden, ging dus perfect.

Band vervangen en opnieuw tubeless gemaakt, allemaal probleemloos.

Nu is mijn Conti Revo vloeistof bijna op en wil ik wel eens wat anders proberen, ik denk Stans. Kun je deze mixen of moet de oude vloeistof eruit en volledig vervangen worden door de nieuwe?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 nov 2019 11:23

TL@ schreef: 23 nov 2019 10:49 Afgelopen weekend een snee van 2cm in de zijkant van mijn Conti X-king (modderpoel, stevig doorgereden en een steen geraakt), de Conti vloeistof dichte het lek niet (de snee stond nochtans niet open omdat de vezels niet door waren, het was dan wel een snee van 2cm maar het leken meer op heel veel kleine gaatjes)

Geen zin om te prutsen met de bacon-strips (die hadden het alleen maar erger gemaakt, denk ik) dus een binnenband erin (en een stukje rubber) en doorgereden, ging dus perfect.

Band vervangen en opnieuw tubeless gemaakt, allemaal probleemloos.

Nu is mijn Conti Revo vloeistof bijna op en wil ik wel eens wat anders proberen, ik denk Stans. Kun je deze mixen of moet de oude vloeistof eruit en volledig vervangen worden door de nieuwe?
Als je wat anders wilt proberen lijkt mij de keuze toch niet zo moeilijk, toch.? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie