Titanium fietsen
Die gewichten van carbonframes moet je vaak met een korreltje zout nemen.
(gewogen: helemaal kaal, kleinste maat, geen balhoofd, geen zadelklem, geen lak enz.)
En behalve als je zelf netjes op je ideale gewicht zit en regelmatig lange bergbeklimmingen doet (zoals de Alpen), dan merk je maar heel weinig van een paar honderd gram extra.
Sterker nog, zelfs een kilo extra valt niet op als je door het vlakke land raast (met hier en daar een bultje).
(gewogen: helemaal kaal, kleinste maat, geen balhoofd, geen zadelklem, geen lak enz.)
En behalve als je zelf netjes op je ideale gewicht zit en regelmatig lange bergbeklimmingen doet (zoals de Alpen), dan merk je maar heel weinig van een paar honderd gram extra.
Sterker nog, zelfs een kilo extra valt niet op als je door het vlakke land raast (met hier en daar een bultje).
Wat Roos69 schrijft klopt. Het is al meermalen aangetoond dat een gewichtsbesparing van bijv. één kg op een racefiets voor een doorsnee vrijetijds fietser maar heel weinig winst oplevert bij het klimmen, ook bij de beklimming van een fikse col. Het gaat dan (op een tijd van bijv. een uur) om dertig of veertig seconden. Op vlak terrein (Nederland) heb je al helemaal weinig aan een superlaag gewicht.
Bovendien:
1. er waren en zijn ook (zeer) lichte t-frames, zoals de Litespeed Ghisallo (begon al bij 750 gr), de Merlin Magia, de Merlin Works (3/2.5 en vooral de 6/4), de Moots RSL, de Litespeed Archon, de Seven Aerios (is nu dacht ik de Axiom SLX) en div. modellen van Baum en Serotta, to name a few;
2. een goed ti-frame (maar dat geldt ook voor een stalen frame; dat hoeft vandaag ook niet zo zwaar te zijn: IndyFab SSR en Cinelli Xcr) rijdt gewoon veel prettiger dan een carbon frame.
Bovendien:
1. er waren en zijn ook (zeer) lichte t-frames, zoals de Litespeed Ghisallo (begon al bij 750 gr), de Merlin Magia, de Merlin Works (3/2.5 en vooral de 6/4), de Moots RSL, de Litespeed Archon, de Seven Aerios (is nu dacht ik de Axiom SLX) en div. modellen van Baum en Serotta, to name a few;
2. een goed ti-frame (maar dat geldt ook voor een stalen frame; dat hoeft vandaag ook niet zo zwaar te zijn: IndyFab SSR en Cinelli Xcr) rijdt gewoon veel prettiger dan een carbon frame.
Le Grimpeur schreef:Bij mijn Planet-X (made by Lynskey) staat het 'mannetje' voor de achtterrem erg dicht bij/op het achterwiel. Hierdoor staat de achterrem ook erg dicht op het achterwiel (remblokjes bijna helemaal in de bovenste positie in de hoeven). Dit heeft tot gevolg dat de remhoeven erg snel beschadigd worden door steentjes die aan de band blijven kleven (vooral bij zwarte remmen goed te zien).
Ik zat pas in de chat met iemand van Lynskey en ik heb hem er naar gevraagd. Hij vertelde dat Planet-X bij het bestellen expliciet heeft gevraagd om 'short reach' remmen. Pas veel later hebben ze zich bedacht, maar toen was het al te laat.
Wow man, mijn bmi is voor het ogenblik inderdaad niet super, maar ooit was het dat wel, mijn fiets woog toen echter zwaarder dan nu en ik denk niet dat dat een verschil gemaakt heeft op mijn resultaten...
wat ik wou zeggen is dat je met een Siena perfect een racer kan maken waar je competitie mee kan doen EN waar je heel goede resultaten mee kan behalen, maar dan zullen de beentjes wel de doorslag geven en niet de fiets...
Los van dit alles vind ik ook dat iedereen moet kopen wat hij/zij wil, is dat dan carbon, alu of tita, het is maar wat je zelf leuk vind... (ik vind mijn fiets super, dus zal waarschijnlijk met die fiets rapper rijden dan met om het even welke andere fiets, maar dat is dan een mentale kwestie...)
Dus, ik heb een tita racer, die vind ik zelf super, k zou hem niet willen wisselen voor iets anders, maar als jij Carbon beter vind, dan heb ik daar geen probleem mee, en dat zal waarschijnlijk zo wel zijn want bijna het gehele peloton rijdt daar mee, maar met enkel over die 500 gr te zagen, tja, dan neem je volgens mij niet genoeg mee in je overweging (of je zou moeten een topklimmer zijn die gaat voor ritwinst in een bergetappe van de tour...)
En nu mijn excuses voor mijn hele uiteenzetting, ik kijk uit naar de fiets die je zal aanschaffen, want dat zal zonder twijfel wel een mooi racertje worden (ja, ik kan carbon frames ook appreciëren)
wat ik wou zeggen is dat je met een Siena perfect een racer kan maken waar je competitie mee kan doen EN waar je heel goede resultaten mee kan behalen, maar dan zullen de beentjes wel de doorslag geven en niet de fiets...
Los van dit alles vind ik ook dat iedereen moet kopen wat hij/zij wil, is dat dan carbon, alu of tita, het is maar wat je zelf leuk vind... (ik vind mijn fiets super, dus zal waarschijnlijk met die fiets rapper rijden dan met om het even welke andere fiets, maar dat is dan een mentale kwestie...)
Dus, ik heb een tita racer, die vind ik zelf super, k zou hem niet willen wisselen voor iets anders, maar als jij Carbon beter vind, dan heb ik daar geen probleem mee, en dat zal waarschijnlijk zo wel zijn want bijna het gehele peloton rijdt daar mee, maar met enkel over die 500 gr te zagen, tja, dan neem je volgens mij niet genoeg mee in je overweging (of je zou moeten een topklimmer zijn die gaat voor ritwinst in een bergetappe van de tour...)
En nu mijn excuses voor mijn hele uiteenzetting, ik kijk uit naar de fiets die je zal aanschaffen, want dat zal zonder twijfel wel een mooi racertje worden (ja, ik kan carbon frames ook appreciëren)
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
litespeed schreef:Le Grimpeur schreef:Bij mijn Planet-X (made by Lynskey) staat het 'mannetje' voor de achtterrem erg dicht bij/op het achterwiel. Hierdoor staat de achterrem ook erg dicht op het achterwiel (remblokjes bijna helemaal in de bovenste positie in de hoeven). Dit heeft tot gevolg dat de remhoeven erg snel beschadigd worden door steentjes die aan de band blijven kleven (vooral bij zwarte remmen goed te zien).
Ik zat pas in de chat met iemand van Lynskey en ik heb hem er naar gevraagd. Hij vertelde dat Planet-X bij het bestellen expliciet heeft gevraagd om 'short reach' remmen. Pas veel later hebben ze zich bedacht, maar toen was het al te laat.
@ litespeed. Dank voor je aanvullende info. Voor mij persoonlijk prettig om te weten hoe het nu precies zit!
Ben laatst trouwens eens gaan kijken bij de fietsen van de dames die de Ronde van Gelderland reden. Daar zag ik bijv. dat o.a. bij de Pinarello's van het Italiaanse team de achterrem ook erg dicht op het achterwiel stond. Het komt dus vaker voor.
Het lijkt mij dat Planet-X met 'short reach' gewoon bedoelde remmen met 'korte hoef' (race-remmen dus, in tegenstelling tot remmen met 'lange hoef', die montage van spatborden mogelijk maken). Dus mogelijk een geval van mis-communicatie.
60 x Ventoux
Diogenes schreef:>Echter, het gewichtsverschil (gemiddeld 500 g) tov carbonframe vind ik teveel. Ik ga opnieuw voor carbon.
Ach ja... je bent waarschijnlijk zelf 19 op de BMI index?
Wat een onzin ja...
Wat maakt die paar 100 gram uit?
Met mijn 1600 gram zware frame (ex. alles) heb ik mijn fietsje ook op 6,85kg. gekregen, dan is het leuker een mooi titanium fiets te bouwen die bovendien nog lichter is dan heel veel carbon fietsen EN je rijd niet op het zoveelste carbonnen frame.
mijn Flickr
jaapieo schreef:Diogenes schreef:>Echter, het gewichtsverschil (gemiddeld 500 g) tov carbonframe vind ik teveel. Ik ga opnieuw voor carbon.
Ach ja... je bent waarschijnlijk zelf 19 op de BMI index?
Wat een onzin ja...
Wat maakt die paar 100 gram uit?
Met mijn 1600 gram zware frame (ex. alles) heb ik mijn fietsje ook op 6,85kg. gekregen, dan is het leuker een mooi titanium fiets te bouwen die bovendien nog lichter is dan heel veel carbon fietsen EN je rijd niet op het zoveelste carbonnen frame.
Dan zou je fiets met mijn framepje op 6,33 uitkomen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 dec 2009 15:27
Eindelijk is mijn litespeed ghisallo klaar.
wat spec's:
Kader: ghisallo xl
Vork easton ec90
groep: ultegra sl
wielen: american classic sprint
stuur(pen): ritchey wcs
zadelpen: titanium
[IMG=http://img98.imageshack.us/img98/4651/mei2011101.jpg][/IMG]
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
wat spec's:
Kader: ghisallo xl
Vork easton ec90
groep: ultegra sl
wielen: american classic sprint
stuur(pen): ritchey wcs
zadelpen: titanium
[IMG=http://img98.imageshack.us/img98/4651/mei2011101.jpg][/IMG]
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Aan mijn fiets zal het niet liggen!