Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

wielertje
Forum-lid

wielertje 24 mei 2015 20:22

gewoon lekker doen wat jou het beste lijkt, en je nergens wat van aantrekken. jij moet er op rijden en niet iemand anders :D
ik gebruik gewoon mn garmin edge op mn koga uit 85, zal mij wat boeien of dat retro is ;-)

Sebo
Forum-lid

Gebruikersavatar Sebo 25 mei 2015 02:14

wielertje schreef:gewoon lekker doen wat jou het beste lijkt, en je nergens wat van aantrekken. jij moet er op rijden en niet iemand anders :D
ik gebruik gewoon mn garmin edge op mn koga uit 85, zal mij wat boeien of dat retro is ;-)

Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Alle goedbedoelde opmerkingen ten spijt.

Het is jouw fiets; en jij alleen bepaalt wat je er wel of niet op of aan schroeft.

Heel veel fietsplezier toegewenst 8-)
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 mei 2015 09:53

Volgens mij gaf ik - het staat er zelfs letterlijk - een persoonlijke mening. Maar vrijheid van fiets keuze kan niet zonder vrijheid van meningsuiting. Iets dan gelijk als onzinnig af te doen is gewoon flauw.

In Europa worden jaarlijks 100e retro events gehouden. Zowel toertochten als koersen. De regels die daar gehanteerd worden zijn best wel op een natuurlijk manier tot stand gekomen. Zelf ben ik doorgaans wars van regels, maar de richtlijnen die daar gehanteerd worden wat een retro fiets is kan ik me prima in vinden. Het gaat terug naar het moment vlak voor een reeks aan veranderingen zoals klikpedalen, remgreepschakelen, computers op het stuur, carbon, aero, hoge velgen etc.

Ieder is vrij om te genieten van welke fiets dan ook, maar volgens mij ben ik vrij om bij retro de definitie te hanteren die ik vind die daar bij past. Dit en de duizenden retro fietsers die diezelfde definitie gebruiken als onzin afdoen mag want we leven in een vrij lang maar is misschien toch wat flauw.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 mei 2015 10:20

Eens met chrissie, retro gaat voor mij over uitstraling en styling, niet over periode correct.

Een klassieker is in mijn ogen een fiets met originele onderdelen, een retro kan hetzelfde frame zijn met de look van het origineel maar met moderne onderdelen.

Misschien een nieuw topic klassieke fietsen beginnen?

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 25 mei 2015 10:30

De topic titel geeft: (schuine streep) "oudere fietsen". Los daarvan lijkt het mij wel leuk om ook een fiets helemaal periode correct te hebben. Mijn Gazelle Olympia wordt in ieder geval weer zo. Die is echter van '91, dus niet echt klassiek. Daarnaast kan ik de Peu. nog eens bij mijn broer van de garagemuur halen. Die is begin jaren tachtig, als ik het goed heb. Dat lijkt er meer op. Alleen ook nog geen "top of bill". Of dat moet, is een tweede. Het moet wel leuk blijven qua prijzen.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 25 mei 2015 10:42

chrissiewizzie schreef:Retro... Voor mij is "retro" eerder "retro look": met de techniek van vandaag design elementen uit vroegere tijden verenigen. Oude racefietsen in originele staat, valt voor mij onder de noemer "klassiek". de ritjes zijn inderdaad retro: terug naar oude tijden. eigenlijk is alles dat oud en vergaan is retro ;-)

Maar goed, het wordt altijd door elkaar gebruikt en het maakt ook eigenlijk geen f@#k uit. Dat vind ik ook het leuke van dit topic, hier loopt alles lekker door elkaar heen.
Precies

http://nl.wikipedia.org/wiki/Retro
Retro staat voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden bij ontwerpen van diverse zaken of lanceren van producten: de vormgeving van nieuwe producten is niet zozeer een kopie van een eerder product, doch is erdoor geïnspireerd en verwijst ernaar terug.
Ondanks de dooddoener dat inderdaad de eigenaar van de fiets bepaalt wat hij wil en doet, blijft voor mij dat iemand die de overige forumleden in meerdere berichten regelmatig met foto's en uitleg op de hoogte stelt van de voortgang van zijn project niet teveel moet klagen als mensen die zijn berichten met interesse volgen op een gegeven moment teleurgesteld zijn over de keuzes die hij maakt.en dit ook uitten. Anders moet iemand maar een "steek een veer in m'n reet of houd je smoel" topic openen dan word je van alle ongewenste meningen, suggesties en kritieken gevrijwaard middels leuke reacties of "oorverdovend" zwijgen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

M.A,S
Forum-lid

M.A,S 25 mei 2015 11:22

gezien er op veel fora altijd lang door gezeurd wordt over kleine dingen die er niet toe doen , was daar mijn reactie naar.

een computertje wat met 2 ty-ribs vast zit vind ik ook niet mooi , maar het fietst prettig .

de modernere hulpmiddelen die er op zitten kunnen ooit zo weer vervangen worden door de echte originele .

al zou je de oude casette niet echt meer kunnen gebruiken aangezien die compleet versleten is , maar als die nieuw te krijgen zou zijn is het een kwestie van body wisselen .

en het stuurlint is idd minder mooi dan ik verwacht had ,tja 7 euro ? druk over maken? neh
de remkabeltjes moeten ook nog dus dan gat het stuurlint er toch ook weer af dus dan zien we wel weer , daar doe ik dus ook degelijk wat mee .

mijn reactie was misschien wat over de top, maar dat is gewoon zo omdat mijn ervaring is dat er te lang door gezanikt wordt over in mijn ogen wat onzinig gedoe over iets dat in 5 minuten weer origineel kan zijn .

dus idd ik doe wat ik wil , maar houd wel rekening met het terug naar origineel kunnen brengen van de fiets . ;)

Dizono
Forum-lid

Dizono 25 mei 2015 12:05

Omdat een mens altijd meer wil... M'n Gazelle CM is nu afgemonteerd met vooral Ultegra 6500, maar ik stoorde me al een tijdje aan de twee verschillende shifters (non-flightdeck vs flightdeck) en het getril van de afdekkapjes en ben dus om mij heen blijven kijken. Dit weekend eindelijk wat moois gevonden: een Dura-ace 7700-groep ex ketting en remmen, maar wel voor een erg zacht prijsje. Opvallend is echter dat zowel op het crankstel als op de shifters erg groot shimano staat, bij de cranks ontbreekt het opschrift Dura-ace zelfs. Alleen het typenummer verraadt dat het om 7700 gaat. Volgens de vorige eigenaar komt het van de fiets van een oud prof, maar heeft hij het er zelf gelijk afgehaald ivm montage tripple. Zou het kunnen dat het grote opschrift van Shimano te maken heeft met sponsoring van profs?

Afbeelding

Afbeelding

Een 7700 achterderrie had ik er overigens al opzitten, dus die heb ik nu reserve. De voorderrie, crankset en trapas (mooi ding trouwens, super licht) heb ik alvast gemonteerd. Lijkt wat makkelijk naar ander voorblad te schakelen, al komt dat denk ik vooral door de wisseling van 53-39 naar 53-43. Shifters ga ik denk ik later deze week omzetten.

Oja, om in de discussie te blijven, de groep is ruim 10 jaar nieuwer dan het frame, maar het schakelt en fietst heerlijk 8-)

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 mei 2015 12:20

Mij gaat het om het rijplezier. Ik heb liever een klassieker met wat aanpassingen die nog goed gebruikt wordt en een actuele erelijst dan een 'tandartsenfiets' die meer gepoetst dan gereden wordt en in originele staat is.
Vorig jaar stond mijn Koga Miyata Grantourer ten toon in Neerkant. Deze fiets is deels gemoderniseerd, in principe met 2 renovatieperiodes. Schakeling uit begin jaren '90 (8-vits bar-end) en deels recent (GPS en LED verlichting). Het resultaat is een klassieker die nog goed meekomt in het randonneurspeloton en op zijn plek is tijdens de extremere 1200km brevetten. Daarmee heb ik deze fiets een recente erelijst kunnen geven, opvolgend op de erelijst van de oorspronkelijke bezitter.

Dizono
Forum-lid

Dizono 25 mei 2015 13:47

En dat voor vijf tientjes. D'r moet nog wel wat gepoetst en geschuurd en gepolijst worden, maar de basis is goed =)

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 25 mei 2015 15:10

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naam: team issue
Klopt Dizono, inderdaad van profs. Let je er wel op dat je die niet zo even een-twee-drie kan polijsten? Zijn voorzien van een anodisatielaag, ga je daar doorheen dan ziet het er niet uit
Previous name Jansen01

Dizono
Forum-lid

Dizono 25 mei 2015 15:50

Hmm, thanks voor de tip, met de crank zal ik dan niet te veel doen. De shifters zijn opzich nog mooi, alleen de achterste schakelhendels hebben het bekende probleem waarbij het metaal mat wordt en helemaal lelijk is. Nog even kijken of ik die helemaal opschuur en polijst of dat ik ze kan vervangen voor de kunststof exemplaren van de 6500 shifters die ik dan zwart lak.

Plaats reactie