Gravel-racers
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ombouwen naar dropbar is niet simpel inderdaad. Je zou eens kunnen kijken naar een alternatief mtb stuur: "Jones -bar" oid. Meer backsweep, extra handposities. Daarop kun je alles gewoon overzetten.
Gemakkelijk zal het niet zijn maar het kan alleszins wel. Veelfietser Jean Biermans heeft eentijd op de Ridley 29" MTB met racestuur gereden:t2300 schreef: ↑16 mei 2019 08:19Als je een dropbar op je MTB wilt zetten zul je ook concessies aan geometrie moeten doen, of een extreem korte stuurpen moeten nemen.Pilostilo schreef: ↑16 mei 2019 08:02 Als ik lang op mijn mtb rijd krijg ik soms last van slaperige handen. Nu wil ik mijn mtb gebruiken om een week op fietsvakantie te gaan. Hoe gemakkelijk is het een mtb groep (Shimano xtr 1x11) te combineren met hydraulische shifters van Sram force 1x11 of de nieuwe Shimano GRX 1x11?
Is het het gemakkelijkst om de shifters inclusief leiding en remmen te kopen, zodat je het stuur in zijn geheel kan verwijderen zonder bleeden en je alleen de versnellingskabels hoeft te vernieuwen, of mis ik nu een denkstap?
Daarnaast passen Shimano Road shifters niet op je xtr derailleur zonder tussenkomst van een cable pull adjuster.
“Gewoon” een compleet dropbar stuur met shifters inclusief remleidingen omzetten gaat alleen indien je leidingen nu buiten om lopen. En je een shifter/caliper combinatie hebt die ook op je frame past.
De meeste Road shifter/caliber combinaties hebben flatmount dus dat gaat niet passen op een mtb.
Alles kan, wat je in principe wilt, maar er zitten haken en ogen aan.
Geometrie verandert.
Je hebt een shift-mate of tanpan nodig om de cable pull verschil op te heffen.
En waarschijnlijk zul je geen direct 1 op 1 setje shifters/calipers vinden die je zo kunt overzetten.
de combinatie st-rs685 en br-rs785 zou je kunnen gebruiken, icm een cable pull adjuster
https://www.bicycling.co.za/bikes-gear/ ... e-sl-29er/
Tuurlijk gaat het, geef ik ook aan.roelw schreef: ↑16 mei 2019 15:01Gemakkelijk zal het niet zijn maar het kan alleszins wel. Veelfietser Jean Biermans heeft eentijd op de Ridley 29" MTB met racestuur gereden:t2300 schreef: ↑16 mei 2019 08:19Als je een dropbar op je MTB wilt zetten zul je ook concessies aan geometrie moeten doen, of een extreem korte stuurpen moeten nemen.Pilostilo schreef: ↑16 mei 2019 08:02 Als ik lang op mijn mtb rijd krijg ik soms last van slaperige handen. Nu wil ik mijn mtb gebruiken om een week op fietsvakantie te gaan. Hoe gemakkelijk is het een mtb groep (Shimano xtr 1x11) te combineren met hydraulische shifters van Sram force 1x11 of de nieuwe Shimano GRX 1x11?
Is het het gemakkelijkst om de shifters inclusief leiding en remmen te kopen, zodat je het stuur in zijn geheel kan verwijderen zonder bleeden en je alleen de versnellingskabels hoeft te vernieuwen, of mis ik nu een denkstap?
Daarnaast passen Shimano Road shifters niet op je xtr derailleur zonder tussenkomst van een cable pull adjuster.
“Gewoon” een compleet dropbar stuur met shifters inclusief remleidingen omzetten gaat alleen indien je leidingen nu buiten om lopen. En je een shifter/caliper combinatie hebt die ook op je frame past.
De meeste Road shifter/caliber combinaties hebben flatmount dus dat gaat niet passen op een mtb.
Alles kan, wat je in principe wilt, maar er zitten haken en ogen aan.
Geometrie verandert.
Je hebt een shift-mate of tanpan nodig om de cable pull verschil op te heffen.
En waarschijnlijk zul je geen direct 1 op 1 setje shifters/calipers vinden die je zo kunt overzetten.
de combinatie st-rs685 en br-rs785 zou je kunnen gebruiken, icm een cable pull adjuster
https://www.bicycling.co.za/bikes-gear/ ... e-sl-29er/
En in biermans’ geval is het een 29er frame, specifiek met dit doel opgebouwd, met een voledige Road di2 group.
Als je van begin af een frame opbouwd is het makkelijker kiezen dan achteraf een MTB ombouwen naar dropbar waarbij je allerlei Road/MTB componenten door elkaar heen moet gebruiken
Nee, Brian van Bikewheels.
Hij is zeg maar de wielbouwer van Twente en omstreken. Hij heeft wel wat neurotische trekjes zoals stickers haaks op logo's etc... Elke vakman heeft zo z'n trekjes en dat heeft ook zo z'n charmes.
Als je zoiets zoekt, ik heb nog wat in de aanbieding voor een zacht prijsje.
Ik heb thuis nog een Focus Mares AX 105 staan. (Alu met carbon voorvork) In nagenoeg dezelfde kleuren in maatje 58. Is van 2016 en heeft steekassen rondom. Hydraulische Trp HyRd remklauwen. Voor de rest 105 5800 afgemonteerd.
Naar welke maat ben je op zoek als ik vragen mag?
Ik heb de AL gereden een paar jaar terug (welliswaar met SRAM) maar door de QR constant last van aanlopende remschijven. Om gek van te worden.
Dit probleem is 100% verholpen met de nieuwe generatie Inflites met steekassen
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 mei 2018 19:58
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/stigmata
wola! deze is lekker. Gelukkig heeft de rose backroad gelijkaardige geometrie voor de €€€ wat te drukken
Wat mij vooral bij deze blij maakt is de mix & match van de Force crank en eagle cassette. Het nieuwe normaal?
wola! deze is lekker. Gelukkig heeft de rose backroad gelijkaardige geometrie voor de €€€ wat te drukken
Wat mij vooral bij deze blij maakt is de mix & match van de Force crank en eagle cassette. Het nieuwe normaal?
Ik ben niet op zoek naar een crosser maar kwam deze tegen, toevallig in mijn maat L.BramH schreef: ↑20 mei 2019 13:10Naar welke maat ben je op zoek als ik vragen mag?
Ik heb de AL gereden een paar jaar terug (welliswaar met SRAM) maar door de QR constant last van aanlopende remschijven. Om gek van te worden.
Dit probleem is 100% verholpen met de nieuwe generatie Inflites met steekassen
Een gravelfiets staat wel op de verlanglijst en liefst een Canyon om de reeks Canyon's aan te vullen maar de CF is lelijk, duur en het stuur oncompatibel, de AL heeft een lelijk en basic frame zoals beschreven in de comments van Cowoner onder dit artikel: https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... -0-review/
Cowoner • 2 months ago
I know that Canyon always gets the value bonus in reviews, but this time I can't agree.
I'll give them credit where credit is due. The choice of a wide, flared handlebar, the longer than usual toptube with the shorter stem, the colour choices and the DT-Swiss wheelset (or rather, most parts of it) are great. Geometry looks solid, although I prefer a way slacker headangle for gravel.
And for a readymade bike, the price looks great.
But.
This frame is an excercise in how to not save money on manufacturing.
Horribly bad welds (although this silver review bike seems to be better than most I've seen). Smoothwelding or just taking the unsightly outsides off afterwards would've gone a long way for looks. Cube has some beautifully made aluminium CX-bikes with full R7000 for less money.
Unutilised press-fit bb. Saves on tapping for BSA and allows for cheaper straight chainstays due to wider stance.
Single through-drilled rackbosses with welded shut insides. A measured drill from both sides looks way neater and is stronger.
Except for the seatstays all the tubes look to be straight extrusion products that are cheaply dented where necessary (chainstays, seattube). The unsightly gussets could've been avoided by using hydroforming instead, which generally produces stronger parts as well.
Unusual parts that basicly force you to buy replacements from Canyon if you want to customise or need to replace it (1 1/4 inch steerer due to cheaper straight headtube -> stem, fork, headset).
Road-only classification for christs sake!
Still steep gearing (granted, almost no manufacturer gets this right).
Straight pull hubs on an adventure bike.
Add to that that Canyon gets OEM pricing for all the components and
there are some rare/proprietary parts in there and it isn't good value
for money at all.
For 200€ more and some shopping around I built a Kinesis Tripster AT with full R7000 and the RX800 derailleur that weighs spot on 9kg with a pretty heavy wheelset, but a saddle that fits my bum (Specialized Power Expert), some pure bling components (mostly orange accents and a pretty 9g seatclamp), a dialled fit from the getgo and a bike built to spec.
Keep in mind, this is consumer retail-pricing with some used parts where usage doesn't change anything (e.g. seatpost) but in tip-top condition and a beautifully made frameset with a BSA bb and all standard parts that meets XC-specifications...
P.S.: Canyon themselves claim a weight of 9,4kg for a size medium on their website, not 9,23kg. So if this review bike in fact is that light, we can add an insanely wide weight variance in manufacturing and in turn bad quality control onto the list.