Bespaar je de moeite. Eindhoven heeft niets staan, het is alleen een service center. Ik heb dit 2 maanden geleden ook gevraagd. Ben toen op een vrije dag maar naar Koblenz gereden. Daar kan je alle fietsen bewonderen en uitproberen (rondje op het parkeerterrein) onder toeziend oog van een Canyon medewerker.
Canyon
Ik reed ook met een endurace al en heb deze vervangen door een grizl cf sl 6.berndw schreef: ↑20 jul 2022 09:10 Beste mede-Canyon rijders, ik ben aan het twijfelen om mijn Endurace AL die ik 3 jaar geleden kocht de deur uit te doen en te vervangen voor een gravelbike (ja, zoals zovelen). Ik gebruik de fiets nu voornamelijk voor woon-werk verkeer en af en toe een rondje als ik vrij ben.
Ik rij ook vooral woon/werk km's.
Het grote voordeel van de grizl tegenover de endurace is de mogelijkheid om vaste spatborden te monteren.
Kwa geometrie is de grizl langer en iets lager, maar de lengte wordt gecompenseerd door de kortere stuurpen.
Kwa snelheid merk ik geen verschil, maar naar mijn gevoel is de grizl wel comfortabeler.
De grail 7 AW vond ik wel interessant, maar ik zag het kleur niet graag.
https://www.canyon.com/nl-be/gravelbike ... e=R062_P13
Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar fietsen met vaste spatborden, vind ze niet mooi. Maar eigenlijk is het wel ideaal voor woon-werk verkeer. En daar zal ik hem toch het meest voor gebruiken. Vind alleen dat het gelijk een stuk minder sportief oogt. Lastig, maar een luxe-probleem.bikerke schreef: ↑20 jul 2022 16:41Ik reed ook met een endurace al en heb deze vervangen door een grizl cf sl 6.berndw schreef: ↑20 jul 2022 09:10 Beste mede-Canyon rijders, ik ben aan het twijfelen om mijn Endurace AL die ik 3 jaar geleden kocht de deur uit te doen en te vervangen voor een gravelbike (ja, zoals zovelen). Ik gebruik de fiets nu voornamelijk voor woon-werk verkeer en af en toe een rondje als ik vrij ben.
Ik rij ook vooral woon/werk km's.
Het grote voordeel van de grizl tegenover de endurace is de mogelijkheid om vaste spatborden te monteren.
Kwa geometrie is de grizl langer en iets lager, maar de lengte wordt gecompenseerd door de kortere stuurpen.
Kwa snelheid merk ik geen verschil, maar naar mijn gevoel is de grizl wel comfortabeler.
De grail 7 AW vond ik wel interessant, maar ik zag het kleur niet graag.
https://www.canyon.com/nl-be/gravelbike ... e=R062_P13
Ook heb ik de stack en reach vergeleken tussen mijn Endurace en de Grail/Grizl (die 2 ontlopen elkaar niet veel), maar ik zag dat de Endurace een 41mm kortere reach heeft t.o.v. de Grail in de maat 2XL. Wel heeft de Endurace een 8mm kortere stack. Ik had het idee dat een gravelfiets comfortabeler zou zijn, en niet alleen door de dikkere banden, maar ook zeker door de houding. 4cm meer naar voren zitten, lijkt mij niet direct meer comfortabel of zie ik iets over het hoofd cq. begrijp ik iets verkeerd?
Ok, even kijken of ik het begrijp. Jij zegt dat de reach ongeveer gelijk blijft, dus ik hoef niet 4 cm verder te reiken naar het stuur.
Stack zie ik voor mijn Endurace 6.0 Al 2XL 2018 636mm en voor de Grizl & Grail 2XL 2021 644mm. Grizl is dan 8 mm hoger, dus comfortabeler. Zeg ik dat goed?
Laatst gewijzigd door berndw op 20 jul 2022 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De spatborden van de Grail kan je relatief gemakkelijk installeren of terug afhalen. Ik laat ze er gewoon opstaan. Visueel misschien niet mooi, maar bij minder weer wel praktisch. En zelf zie je dat niet. Off-road ik er weinig last van. Het spreekt voor zich dat het modderpaden een ander verhaal is. Maar ik ga niet meer off-road als er door slijk moet geploeterd worden.
Voor de rest is die gravelbike één van de beste aankopen die ik al deed. De vrijheid om te rijden op de wegen en paden waar je maar kan en wil ( uiteraard waar toegelaten) is de max.
Voor de rest is die gravelbike één van de beste aankopen die ik al deed. De vrijheid om te rijden op de wegen en paden waar je maar kan en wil ( uiteraard waar toegelaten) is de max.
Uw endurace is er een met velgremmen vermoed ik?
Deze had een lagere stack dan de endurace met schijfremmen.
Ik gebruikte de huidige endurace voor de vergelijking.
Correct, dus het comfort zou moeten komen uit de hogere stack t.o.v. mijn huidige fiets en evt het rijden met dikkere banden? De verdere voordelen v.w.b. het rijden offroad daargelaten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 24 jul 2017 19:15
Sinds enkele weken een Canyon Exceed cf7 overgenomen. Na de ene kraak verholpen te hebben (steekas achter wiel opnieuw invetten) is de andere kraak weer begonnen: Zadelpen/Zadel.
Gister alles eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw ingevet en terug erop.
In de volgende rit leek het de eerste 5 min verholpen, daarna begon het met een lichte kraak bij een bultje, dit werd steeds erger, aan het einde van de rit kraakte de zadelpen/ zadel weer net zoveel als voor het schoonmaken.
Wat zijn de volgende mogelijkheden die ik kan doen om dit probleem te verhelpen??
Gister alles eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw ingevet en terug erop.
In de volgende rit leek het de eerste 5 min verholpen, daarna begon het met een lichte kraak bij een bultje, dit werd steeds erger, aan het einde van de rit kraakte de zadelpen/ zadel weer net zoveel als voor het schoonmaken.
Wat zijn de volgende mogelijkheden die ik kan doen om dit probleem te verhelpen??