Ervaring met staal
Beide geen slechte keuze lijkt mij.
Ik ben bevooroordeeld, ik rijd zelf ook op een stalen WiND uit Goes. Voordeel daarvan (of andere framebouwer) is dat je je frame op de mm nauwkeurig kan laten maken. Plus, tegen een custom frame kan niets anders tegenop. Dan is het écht jouw fiets. Een van de redenen om een stalen frame te laten maken door forumlid BartV.
Tuurlijk een Ritchey is ook errrrg gaaf, maar als je een mooi stalen frame met extra emotionele waarde wilt, zou ik er eentje laten bouwen.
*edit* ik zie dat je langs Blacksmith wilt.
Ik ben bevooroordeeld, ik rijd zelf ook op een stalen WiND uit Goes. Voordeel daarvan (of andere framebouwer) is dat je je frame op de mm nauwkeurig kan laten maken. Plus, tegen een custom frame kan niets anders tegenop. Dan is het écht jouw fiets. Een van de redenen om een stalen frame te laten maken door forumlid BartV.
Tuurlijk een Ritchey is ook errrrg gaaf, maar als je een mooi stalen frame met extra emotionele waarde wilt, zou ik er eentje laten bouwen.
*edit* ik zie dat je langs Blacksmith wilt.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Je moet niet tegen kosten aanhikken, alleen doen als je echt het geld er voor kunt missen. Het is veel geld (schrok wel een beetje van de offerte en het is er niet goedkoper op geworden) maar elke euro dubbel en dwars waard om een fiets op maat te laten maken, imho.
Geef maar een gil als je meer info wilt hebben, kun je ff blik werpen op de fiets. Ik woon in Apeldoorn dus het zal niet veel om zijn.
Geef maar een gil als je meer info wilt hebben, kun je ff blik werpen op de fiets. Ik woon in Apeldoorn dus het zal niet veel om zijn.
Waar je bij de prijs rekening mee moet houden is dat een stalen maatframe zeer lang meegaat. Ik heb twee stalen maatframes, een Bioracer uit '97 en een Bob Jackson uit '07. De Bioracer heet er al dik een ton opzitten en draait het hele seizoen nog lustig mee. Voor komend jaar wil ik me aan de traditie houden, over een maand of zo ga ik langs bij Marten Gerretsen van m-gineering om een nieuw maatframe te bestellen met geplande levering in 2017. Ook voor dit frame verwacht ik weer een levensduur van minimaal 25 jaar.
Alleen al omdat je vergroeid bent met je maatframe blijf je er veel langer op rijden, het is niet zo onderhhavig aan mode en het voelt gewoon als een deel van jezelf. Voor mijn Bioracer betaalde ik destijds 1300 gulden. Omgerekend over 20 jaar is dit dus iets van € 30,- per jaar en beduidend minder dan een cent per kilometer.
Alleen al omdat je vergroeid bent met je maatframe blijf je er veel langer op rijden, het is niet zo onderhhavig aan mode en het voelt gewoon als een deel van jezelf. Voor mijn Bioracer betaalde ik destijds 1300 gulden. Omgerekend over 20 jaar is dit dus iets van € 30,- per jaar en beduidend minder dan een cent per kilometer.
Leuk, die enthousiaste reacties van tevreden klanten!
Wat betreft de vraag van kameelracer: de overweging tussen een kant-en-klaar confectieframe en full-custom frame gaat nog een stuk verder dan 'op maat'. Dat laatste gaat vooral om de fit, maar bij een full-custom frame kunnen ook de rest van de geometrie, de buizen en overige onderdelen (en daarmee het hele karakter van de fiets) worden aangepast aan de wensen en behoeften van de klant. Daarbij komt dan nog de vrije keuze van het kleurenschema van het frame en de onderdelen voor de opbouw.
Wat betreft de vraag van kameelracer: de overweging tussen een kant-en-klaar confectieframe en full-custom frame gaat nog een stuk verder dan 'op maat'. Dat laatste gaat vooral om de fit, maar bij een full-custom frame kunnen ook de rest van de geometrie, de buizen en overige onderdelen (en daarmee het hele karakter van de fiets) worden aangepast aan de wensen en behoeften van de klant. Daarbij komt dan nog de vrije keuze van het kleurenschema van het frame en de onderdelen voor de opbouw.
Klopt. In de ontwerpfase van mijn Bob Jackson Worldtourer vroeg de ontwerper van Bob Jackson om enkele foto's van een fiets zoals ik 'm belaad op vakantie. Zo konden ze de buizen aanpassen aan mijn gewichtsverdeling. Het resultaat was een oversized balhoofd en een iets stijvere voorvork (ik heb grote tassen op de lowrider) en bijna niks achterop de drager.
bovenop de achterdrager was op dat moment alleen m'n slaapmat en een bijna lege waterfles.
bovenop de achterdrager was op dat moment alleen m'n slaapmat en een bijna lege waterfles.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Goedkoper kan niet, toch? Ik heb dan weliswaar geen maatframe, maar mijn stalen Koga Traveller is met afstand mijn beste en meest comfortabele fiets. Bij toeval stond deze te koop bij mij in het dorp en was en is nog steeds in een fantastische staat. Dit model is van 1991. Zelfs de originele wielen zijn nog steeds prima. Daarmee wil ik nog eens langs bij Theo.ultra_ivo schreef:Waar je bij de prijs rekening mee moet houden is dat een stalen maatframe zeer lang meegaat. Ik heb twee stalen maatframes, een Bioracer uit '97 en een Bob Jackson uit '07. De Bioracer heet er al dik een ton opzitten en draait het hele seizoen nog lustig mee. Voor komend jaar wil ik me aan de traditie houden, over een maand of zo ga ik langs bij Marten Gerretsen van m-gineering om een nieuw maatframe te bestellen met geplande levering in 2017. Ook voor dit frame verwacht ik weer een levensduur van minimaal 25 jaar.
Alleen al omdat je vergroeid bent met je maatframe blijf je er veel langer op rijden, het is niet zo onderhhavig aan mode en het voelt gewoon als een deel van jezelf. Voor mijn Bioracer betaalde ik destijds 1300 gulden. Omgerekend over 20 jaar is dit dus iets van € 30,- per jaar en beduidend minder dan een cent per kilometer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
heren bedankt voor de tips.
@bartv -> je hebt helemaal gelijk dat het veel verder gaat dan alleen de maten. Daarom is het het geld misschien ook wel waard. Moet ik het wel hebben. Dat is nog wat harken
ondertussen ben ik ook nog met een ander projectje bezig. Namelijk het opknappen van de oude fiets van mijn schoonvader waar hij 30 jaar achtereen de 11-steden tocht mee heeft gereden. Mijn vrouw wil daar nu op gaan rijden.
De fiets heeft uiteraard commandeurs... Die wil ze graag behouden, maar de derailleurs zijn echt niet meer te redden (volledig verroest).
Het lijkt mij geen probleem om een nieuwe derailleur (bijvoorbeeld een tiagra of 105) te combineren met commandeurs of zie ik iets over het hoofd. Als staal freaks weten jullie vast wel iets over commandeurs
@bartv -> je hebt helemaal gelijk dat het veel verder gaat dan alleen de maten. Daarom is het het geld misschien ook wel waard. Moet ik het wel hebben. Dat is nog wat harken
ondertussen ben ik ook nog met een ander projectje bezig. Namelijk het opknappen van de oude fiets van mijn schoonvader waar hij 30 jaar achtereen de 11-steden tocht mee heeft gereden. Mijn vrouw wil daar nu op gaan rijden.
De fiets heeft uiteraard commandeurs... Die wil ze graag behouden, maar de derailleurs zijn echt niet meer te redden (volledig verroest).
Het lijkt mij geen probleem om een nieuwe derailleur (bijvoorbeeld een tiagra of 105) te combineren met commandeurs of zie ik iets over het hoofd. Als staal freaks weten jullie vast wel iets over commandeurs
Het kan maar wil je dat? Welke groep zat er op, dan kunnen we met verschillende mensen in onze onderdelenkisten gaan grabbelen.Kameelracer schreef:heren bedankt voor de tips.
@bartv -> je hebt helemaal gelijk dat het veel verder gaat dan alleen de maten. Daarom is het het geld misschien ook wel waard. Moet ik het wel hebben. Dat is nog wat harken
ondertussen ben ik ook nog met een ander projectje bezig. Namelijk het opknappen van de oude fiets van mijn schoonvader waar hij 30 jaar achtereen de 11-steden tocht mee heeft gereden. Mijn vrouw wil daar nu op gaan rijden.
De fiets heeft uiteraard commandeurs... Die wil ze graag behouden, maar de derailleurs zijn echt niet meer te redden (volledig verroest).
Het lijkt mij geen probleem om een nieuwe derailleur (bijvoorbeeld een tiagra of 105) te combineren met commandeurs of zie ik iets over het hoofd. Als staal freaks weten jullie vast wel iets over commandeurs
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
Voor en achter zitten Shimano RS derailleurs.
het betreft een Batavus Champion Intercycle.
Voorlopig lijkt mijn grootste uitdaging een 6-speed achterwiel te worden
Heb nu contact opgenomen met vlechtservice uit utrecht.
het betreft een Batavus Champion Intercycle.
Voorlopig lijkt mijn grootste uitdaging een 6-speed achterwiel te worden
Heb nu contact opgenomen met vlechtservice uit utrecht.