Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 30 jan 2014 16:04

d*mn, dat is geen fijn verhaal. Ik kan me je boosheid/frustratie goed voorstellen.
Even zitten googlen en het komt vaker voor, niet alleen bij Trek, maar ook andere merken: afbreken deraileur en de boel slopen (zowel chainstay als andere delen). Andere merken als Cervelo en Kuota als vb in de onderstaande linkjes gaan ook niet over tot leveren van een nieuw frame onder garantie.

http://www.bikeforums.net/archive/index ... 68389.html

http://www.bicycles.net.au/forums/viewt ... 34&t=59431

http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi?post=4314246;

In veel gevallen lees je dat het wel / geen garantie toekennen door de leverancier ook veel van de bikeshop afhangt wie, zoals GR zegt, je zou moeten helpen aangezien je het product bij hen gekocht hebt. Even los van het garantie verhaal: het lijkt vaak dat het frame de zwakste schakel is bij deze carbonframes en niet de derailleurpad (welke de zwakste schakel zou moeten zijn).

Anyway, safe riding met je nieuwe frame/fiets!

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 30 jan 2014 16:33

GoldenRatio schreef:Mooi verhaal. Je hebt overigens weinig met Trek te maken.
Je hebt nl een koopovereenkomst met de winkelier waar je hem gekocht hebt en niet met de fabrikant. Daar horen een pakket wederzijdse rechten en plichten bij.
Je moet dus reclameren bij de winkelier.

Verdiep je daar eens in. > Consumentenrecht.

Kennelijk is de derailleurhanger afgebroken.
Derailleurhangers zijn helaas erg gevoelig bij moderne fietsen..
Kan bij vervoer van een fiets of omvallen ed al beschadigen.

Derailleurhangers kunnen afbreken idd..en zijn apart verkrijgbaar...echter als een stuk van het frame mee afbreekt dan is het over. Zoals in dit geval.Punt is dat dit geen alleenstaand feit is. Het is niet de winkelier/verkoper die dit heeft ontworpen. Mijn dealer is sterk betrokken maar finaal is het aanspreekpunt de constructeur. Is het nog verantwoord gezien de kostprijs van dergelijke frames een erg belangrijk ophangingssysteem met zo weinig massa materiaal uit te voeren. De jacht naar lichtere frames....is niet altijd een vooruitgang. Je kan alles af doen met tja je hebt pech gehad. In de evolutie naar beter vgl Trek hebben zij hun derailleurophanging gewijzigd..zal wel een reden voor zijn. Als die zaken zoals je schrijft zo erg gevoelig zijn dan is dit toch niet meer normaal te noemen...of gaan we een afdaling van een colletje doen aan 20km/u...want de derailleur zou weleens kunnen afbreken. Ik ben blij dat ik godsamme niet op mijn donder ben gegaan..een fiets dient veilig te zijn wat betreft structuur,en hier falen ze.

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 30 jan 2014 16:40

[Postadres Basicweg 12 3821 BR AMERSFOORT Nederland://i58.tinypic.com/ajrwib.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 30 jan 2014 16:43

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 30 jan 2014 16:46

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 30 jan 2014 16:50

Afbeelding

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 30 jan 2014 20:53

Inderdaad geen fijne historie, te begrijpen dat je geen Trek meer moet hebben.
Bij ieder merk zal je dit soort verhalen wel tegenkomen. Je koopt nu een Venge terwijl daar veel problemen zijn met een zakkende zadelpen en slechte kwaliteit van de lak. Bij cervélo zijn er een hoop fietsen geweest waar de bracketpot van los kwam. Van canyon herinner ik me nog een topic van iemand die zijn carbon-frame gebroken was net boven de bevestiging van de schijfrem, fiets van een paar maand oud ... geen garantie. Tegen die kerel moet je ook nooit meer beginnen over canyon, het merk met een goeie garantie en prijs/kwaliteit niet te kloppen.

De Madone's hebben sinds 2013 een totaal ander frame, dus nogal logisch dat de derailleurhanger niet langer dezelfde is. Buiten Giant ken ik geen ander merk dat jaren lang dezelfde pad gebruikt.

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 30 jan 2014 23:33

"De jacht naar lichtere frames....is niet altijd een vooruitgang" -> save weight on yourself, not on the bike.

Ik vind ook dat het absurd wordt met de gewichtsbesparing op de hedendaagse (top)fietsen. Grammetjes uitsparen is allemaal goed en wel op bepaalde onderdelen, maar liefst niet op het frame, stuur en stuurpen. Lichte 'roterende' onderdelen zoals wielen, crankstel en pedalen kan ik begrijpen, maar of een frame nu 900 gram of 1000 gram weegt...

Wat dit betreft kan ik helemaal in de visie van Eddy MERCKX komen. Hij pleit ervoor dat de UCI beter een ondergrens instelt voor het framegewicht i.p.v. de 6,9 Kg grens voor de complete fiets. Nu krijgen we de absurde situatie dat fietsen verzwaard moet worden om aan de limiet te komen. En dit terwijl er hierdoor klaarblijkelijk aan stevigheid/veiligheid wordt ingeboet... Dat is eens te meer pijnlijk duidelijk geworden aan bovenstaand verhaal.

Maar ik ben vooral blij dat je ongedeerd bent, ik wil me inderdaad niet voorstellen wat de gevolgen waren mocht je frame in de afzink van een col afknappen...

En véél succes met je nieuwe fiets! (Wel nog even de spacers verwijderen :D )
Laatst gewijzigd door agentcrabtree op 30 jan 2014 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 30 jan 2014 23:35

Sauvi schreef:Tja Trek, eind 2011 een Trek Madone 5.9 aangekocht, mix van Durace en Ultegra. Wegens tijdsgebrek weinig gebruikt tot heden. Vorig jaar update naar Shimano DI2. Fenomenaal schakelen.Fiets heeft amper 3000km.
Een drietal weken geleden na een uurtje fietsen breekt in een rechte lijn de achterderailleur af...zwiept in het achterwiel met uiteraard blokkage tot gevolg. Gelukkig lage snelheid en net op tijd uit de klikpedalen . De pad heeft tevens een stuk van het frame mee afgerukt. Frame is voor de vuilbak. Fiets binnengebracht bij Trekdealer in Frankrijk,en die heeft een claim gestuurd naar Trek France. Na een tiental dagen oordeelt Trek dat de oorzaak chainsuck is. Een prima onderhouden aandrijfsysteem en het zaakje afdoen met "chainsuck"...ik heb een carbonspecialist geraadpleegd en die spreekt over"flaw". Het is ronduit bangelijk als je ziet hoe met weinig aan materiaal deze ophanging aan het frame vastzit. Ik woon in de Midi-Pyrénées,waar het zalig fietsen is,prima wegen..en uitzonderlijk autoluw. Ik mag niet aan het scenario denken dat dit mij overkomt in een afdaling.
Trek France geeft als compensatie 20% tussenkomst op een nieuw kader,zwart/wit..geen keuze :roll: Contact met mijn Belgische dealer die tamelijk verbolgen is met de houding van Trek levert een tussenkomst op van 30%.
Daar sta je dan. Telefonisch contact met Trek Benelux ,na aandringen zijn zij bereid het frame nader te bekijken . Word dus opgehaald te Montauban France en doorgestuurd naar Nederland .Voor mij is de zaak klaar.Ik ben niet de oorzaak dat die handel afbreekt,onderhoud en afstellingen gebeurd door een tenandere uitstekende Trekdealer. Ik heb deze fiets die toch aardig wat centjes kost, gekocht voor kwaliteit. Maar het vertrouwen in deze is zwaar beschadigd.
Ik neem afstand van Trek. Het frame word opgestuurd samen met een aangetekend schrijven,met eis tot schadevergoeding.
Deze week is mijn nieuwe fiets klaar. Alle attributen zijn overgebouwd op Specialized Venge frame.
Als iemand mij tips kan geven hoe ik foto's kan plaatsen...
20% is inderdaad weinig, de marge van de FM's is zo groot dat deze bijna standaard zelf al 20% korting geven, die bij mij om de hoek in ieder geval.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 31 jan 2014 08:36

Marges zijn echt niet zo heel hoog hoor maar als je tegenwoordig een beetje wilt verkopen zal je wel moeten.
Dat hebben ze te danken aan de stunters in het land.

Op een frikandel zit pas marge maar die 35 tot 45% op een fiets is echt niet zoveel.
En als je 45% krijgt van de leverancier dan moet je van z`n merk toch echt wel veel verkopen en als je dus uitgaat van 37% en je moet al 20% korting geven wordt de winst toch wel erg dun
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 31 jan 2014 14:23

Sauvi schreef:ik heb een carbonspecialist geraadpleegd en die spreekt over"flaw"....
Dat zal me nogal een specialist zijn dan.... Deze dropouts zijn van alu..

Waarom heb je het niet gewoon laten repareren? Hier is een reparatie op mogelijk, dan wordt die dropout vervangen door een andere. Als het geen garantie is, zal het niet gratis zijn, maar allicht goedkoper dan een nieuw frame.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 31 jan 2014 16:16

peter1981 schreef:Marges zijn echt niet zo heel hoog hoor maar als je tegenwoordig een beetje wilt verkopen zal je wel moeten.
Dat hebben ze te danken aan de stunters in het land.

Op een frikandel zit pas marge maar die 35 tot 45% op een fiets is echt niet zoveel.
En als je 45% krijgt van de leverancier dan moet je van z`n merk toch echt wel veel verkopen en als je dus uitgaat van 37% en je moet al 20% korting geven wordt de winst toch wel erg dun
Idd, ik verbaas me der altijd over dat mensen denken dat er zoveel marge zut op fietsen, dat is al jaren niet het geval.

Plaats reactie