Het grote schijfremmentopic
Ik zeg niet dat het relevant is voor de toerfietser. Ik beweer alleen dat dit:
(natuurkundig gezien) géén rare gedachtengang is. Wie weet: een paar keer nét wat sneller wegsprinten bij het stoplicht, en je hebt die zeeën van tijd die je bij een lekke band schijnt te verliezen, weer terug. Ben je toch nog op tijd op je werk!
Vorsprung durch Pedantik
Hallo allemaal,
Momenteel ben ik in de race voor een nieuwe racefiets, ik rijd nu nog op een 26" ATB met Deore V-brakes (ik rij 99% op de weg). Ik heb toch wel een voorkeur voor schijfremmen, omdat ik graag 28 mm banden wil gaan gebruiken vanwege het comfort. Daarnaast denk ik dat dit de toekomst is (ik heb al wat door het topic heen gelezen). Aan de andere kant rem ik op mijn ATB eigenlijk praktisch nooit, en vind ik de good-old remhoefjes ook wel wat hebben.
Waar ik me het meeste 'zorgen' om maak, is de (brute) remkracht van een schijfrem. Ik ben techneut, en weet dat je inderdaad de remkracht ook op de weg over moet kunnen brengen. Rij zelf ook nog motor (met ABS ), al meer dan 120.000 km, dus wat remtechniek aangaat weet ik wel waar ik over praat.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe jullie de remkracht van de velgremmen met goed materiaal (bijv. een R7000 of R8000 groep) vergelijken met V-brakes? Immers, V-brake hebben een flinke hefboom, dus kunnen ook best wat kracht genereren (als ze niet doorbuigen :S). Het lijkt mij dat de te genereren remkracht van de wielrenfietsen toch wat minder is dan met V-brakes? Iemand vergelijkingsmateriaal?
Gr. Kees
Momenteel ben ik in de race voor een nieuwe racefiets, ik rijd nu nog op een 26" ATB met Deore V-brakes (ik rij 99% op de weg). Ik heb toch wel een voorkeur voor schijfremmen, omdat ik graag 28 mm banden wil gaan gebruiken vanwege het comfort. Daarnaast denk ik dat dit de toekomst is (ik heb al wat door het topic heen gelezen). Aan de andere kant rem ik op mijn ATB eigenlijk praktisch nooit, en vind ik de good-old remhoefjes ook wel wat hebben.
Waar ik me het meeste 'zorgen' om maak, is de (brute) remkracht van een schijfrem. Ik ben techneut, en weet dat je inderdaad de remkracht ook op de weg over moet kunnen brengen. Rij zelf ook nog motor (met ABS ), al meer dan 120.000 km, dus wat remtechniek aangaat weet ik wel waar ik over praat.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe jullie de remkracht van de velgremmen met goed materiaal (bijv. een R7000 of R8000 groep) vergelijken met V-brakes? Immers, V-brake hebben een flinke hefboom, dus kunnen ook best wat kracht genereren (als ze niet doorbuigen :S). Het lijkt mij dat de te genereren remkracht van de wielrenfietsen toch wat minder is dan met V-brakes? Iemand vergelijkingsmateriaal?
Gr. Kees
In mijn optiek niet relevant. Goede velgremmen hebben (veel) meer dan voldoende remkracht om een wegband van welke breedte dan ook op asfalt met meer dan voldoende grip aan het slippen te brengen. Als je dan nog eens die remkracht netjes kan doseren, waarom moeten dan vergelijkingen worden gemaakt met andere systemen zoals V-brakes? Ze dienen een ander doel. (jij kan misschien met je MTB en V-brakes sneller tot stilstand komen op de weg dan met een racefiets met velgremmen, maar dat is dan dankzij de grip van de banden).
Trouwens over de doseerbaarheid van een goede schijfrem moet je je ook geen zorgen maken, da's net een van de sterke punten. Even wennen, maar de beperkingen liggen bij de berijder, niet bij het systeem.
Trouwens over de doseerbaarheid van een goede schijfrem moet je je ook geen zorgen maken, da's net een van de sterke punten. Even wennen, maar de beperkingen liggen bij de berijder, niet bij het systeem.
Het is een gevoel. Ik heb met mijn vorige motoren al een paar keer op de grond gelegen doordat ik in een noodsituatie een 'verkeerde remtechniek' hanteerde (die motoren hadden geen ABS). Bij een motor is het remmen wellicht nog iets complexer, want je dient bij een goede remactie eerst de rem aan te leggen, d.w.z. dat de voorvork inveert (en het gewicht onderin de vork zit) en dan kun je doorknijpen. In de noodsituaties waarin ik terechtkwam was er geen tijd voor aanleggen, maar intuïtief keihard remmen (knijpen!). En dan moet je in het geval van geen ABS ook nog de rem lossen op het moment dat je een blokkerend voorwiel (de beste stopper op de motor) zou krijgen. Voor mij is dat niet te doen, ik denk voor de meesten niet.
De 'angst' dat me dat met schijfremmen op de wielrenfiets ook overkomt is wel aanwezig, maar ik heb er geen gevoel bij (lees: geen ervaring). Misschien is mijn angst onterecht.
De 'angst' dat me dat met schijfremmen op de wielrenfiets ook overkomt is wel aanwezig, maar ik heb er geen gevoel bij (lees: geen ervaring). Misschien is mijn angst onterecht.
Oja, doseerbaarheid van de hydraulische schijfremmen. Die zal voor elkaar zijn, zeker bij een gecontroleerde stop. Echter bij een noodsituatie weet ik niet of ik nog in staat ben om goed te doseren. Gelukkig ligt de snelheid bij een fiets wel wat lager dan die bij een motor. Hoe lager de snelheid, des te makkerlijker is een schuivend voorwiel op te vangen.
Laatst zat ik trouwens de Vuelta op Eurosport te kijken. De beste vrouwelijke commentator had het over ABS op fietsen, maar volgens mij bedoelde ze gewoon schijfremmen. Bij ABS zit immers een pomp die de druk in het circuit regelt (met de nodige signaalgevers en elektronica), die lijken me nog niet aanwezig op de fiets .
Laatst zat ik trouwens de Vuelta op Eurosport te kijken. De beste vrouwelijke commentator had het over ABS op fietsen, maar volgens mij bedoelde ze gewoon schijfremmen. Bij ABS zit immers een pomp die de druk in het circuit regelt (met de nodige signaalgevers en elektronica), die lijken me nog niet aanwezig op de fiets .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik moet zeggen dat ik schijven op de racer heerlijk vind, had in het begin nog een beetje de angst dat ze net zo zouden remmen als op de MTB, weliswaar goed te doseren maar extreem krachtig.
De remmen voor de racer zijn veel minder krachtig, het is echt niet zo dat ze zomaar blokkeren bij een kleine aanraking.
In een noodsituatie is altijd lastig te voorspellen wat er bij een ieder gebeurt. Maar er gebeurt hetzelfde als bij een motor, te hard remmen blokkeert je voorwiel en je glijd weg.,of als je niet goed zit en raar doet over de kop, maar dan moet je echt je best doen.
ABS is er nog niet, wel een soort van modulator, maar laat dat asjeblieft weg, je krijgt er veel minder doseerbaarheid voor terug.
Als je voor een racer met schijven gaat (en het wordt steeds lastiger als je dat niet wilt) Dan is mijn advies let op het geheel, dus schijven inclusief steekassen en zorg dat je een brede velg van extern 30mm goed kwijt kan, dan kan je alle voordelen benutten. Een 28mm band op een moderne velg valt minimaal 30mm.
Je hoeft daar niet mee te rijden maar ga je een gebied met slechte wegen heb je wel de mogelijkheid om breder rubber te steken. Dat is bij mij de reden dat mijn huidige fiets alsnog een enorme verbetering is van mijn oude, die toch ook te boek stond als meer dan prima.
De remmen voor de racer zijn veel minder krachtig, het is echt niet zo dat ze zomaar blokkeren bij een kleine aanraking.
In een noodsituatie is altijd lastig te voorspellen wat er bij een ieder gebeurt. Maar er gebeurt hetzelfde als bij een motor, te hard remmen blokkeert je voorwiel en je glijd weg.,of als je niet goed zit en raar doet over de kop, maar dan moet je echt je best doen.
ABS is er nog niet, wel een soort van modulator, maar laat dat asjeblieft weg, je krijgt er veel minder doseerbaarheid voor terug.
Als je voor een racer met schijven gaat (en het wordt steeds lastiger als je dat niet wilt) Dan is mijn advies let op het geheel, dus schijven inclusief steekassen en zorg dat je een brede velg van extern 30mm goed kwijt kan, dan kan je alle voordelen benutten. Een 28mm band op een moderne velg valt minimaal 30mm.
Je hoeft daar niet mee te rijden maar ga je een gebied met slechte wegen heb je wel de mogelijkheid om breder rubber te steken. Dat is bij mij de reden dat mijn huidige fiets alsnog een enorme verbetering is van mijn oude, die toch ook te boek stond als meer dan prima.
Even een beetje off-topic: ik twijfel nog tussen schijfremmen en velgremmen voor mijn nieuwe fiets. Mijn gevoel is dat de fietsindustrie straks (binnen aantal jaar) voor 80-90% over gaat op schijfremmen. Heb een fiets gevonden waarmee ik met velgremmen 28 mm banden kan steken, dus dat is geen argument om voor schijfremmen te kiezen.
Dat de blokjes voor de velgremmen nog decennia leverbaar zijn wil ik wel geloven. Wat ik mij wel afvraag is hoeveel aanbod er nog zal zijn m.b.t. remhoeven en velgen (met remrand) over een aantal jaar. Ik neem aan dat de remhoeven ook niet het eeuwige leven hebben, en dat er naar verloop van tijd speling op zal komen.
Met andere woorden: heb ik 'geluk' dat ik momenteel nog voor good-old velgremmen kan kiezen (wat voor mij waarschijnlijk afdoende is), of ben ik 'dom' dat ik met een nieuwe fiets niet investeer in de laatste stand der techniek, n.l. beefy steekassen en schijfremmen? Ik zie n.l. ook voldoende velgrem fietsen op MP staan van mensen die voor schijfremmen gaan.
Ik vergelijk de situatie een beetje wel met het verdwijnen van de BSA bottom brackets. Bijna niemand vind press-fit een vooruitgang, maar een frame met BSA kun je bijna nergens meer krijgen. Hebben die mensen die nog net een BSA frame hebben kunnen bemachtigen dan geluk gehad?
Dat de blokjes voor de velgremmen nog decennia leverbaar zijn wil ik wel geloven. Wat ik mij wel afvraag is hoeveel aanbod er nog zal zijn m.b.t. remhoeven en velgen (met remrand) over een aantal jaar. Ik neem aan dat de remhoeven ook niet het eeuwige leven hebben, en dat er naar verloop van tijd speling op zal komen.
Met andere woorden: heb ik 'geluk' dat ik momenteel nog voor good-old velgremmen kan kiezen (wat voor mij waarschijnlijk afdoende is), of ben ik 'dom' dat ik met een nieuwe fiets niet investeer in de laatste stand der techniek, n.l. beefy steekassen en schijfremmen? Ik zie n.l. ook voldoende velgrem fietsen op MP staan van mensen die voor schijfremmen gaan.
Ik vergelijk de situatie een beetje wel met het verdwijnen van de BSA bottom brackets. Bijna niemand vind press-fit een vooruitgang, maar een frame met BSA kun je bijna nergens meer krijgen. Hebben die mensen die nog net een BSA frame hebben kunnen bemachtigen dan geluk gehad?
Laatst gewijzigd door keesh op 16 sep 2018 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Ik heb beide remsystemen en kan alleen maar zeggen dat schijven snel wennen en je daarna velgremmen maar matig vindt remmen. Als je alleen met velgremmen rijdt heb je dat idee niet en mis je niets.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Specialized maakt weer fietsen met bsa.
En schijfremmen voegen bij droog weer niks toe als gewicht
Tezij je een fiets van 12000 euro kunt betalen dan kom in de buurt van een fiets met velgremmen
Ik weeg net 60 kg en voor mij moet een fiets licht en betaalbaar zijn
En licht en betaalbaar gaat nog niet met schijfremmen
En de industrie is er niet voor de consument maar om zo veel mogelijk geld te verdienen
Voor atb zijn schijfremmen het beste
En schijfremmen voegen bij droog weer niks toe als gewicht
Tezij je een fiets van 12000 euro kunt betalen dan kom in de buurt van een fiets met velgremmen
Ik weeg net 60 kg en voor mij moet een fiets licht en betaalbaar zijn
En licht en betaalbaar gaat nog niet met schijfremmen
En de industrie is er niet voor de consument maar om zo veel mogelijk geld te verdienen
Voor atb zijn schijfremmen het beste
Ik heb één fiets met velgremmen, en één met schijfremmen. Ik wissel het af en toe af. Ik heb nog nooit hoeven klagen over het slechte remmen van de velgremmen.mont aigoual schreef: ↑16 sep 2018 11:26 Ik heb beide remsystemen en kan alleen maar zeggen dat schijven snel wennen en je daarna velgremmen maar matig vindt remmen. Als je alleen met velgremmen rijdt heb je dat idee niet en mis je niets.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik heb zelf ook beide gereden. SRAM Red disc en Ultegra 6800 rimbrake. Mijn eigen fiets heeft Ultegra en carbon wielen. De SRAM Red was een langdurige leenfiets (totaal 5 maanden).
Het zal best zo zijn dat schijfremmen in sommige situaties iets beter remmen, maar eigenlijk heb ik tot nu toe alleen nog maar te klagen over de remmen van mijn medeweggebruikers.
Nog nooit heb ik op mijn eigen fiets een tekort aan remkracht ervaren.
Het zal best zo zijn dat schijfremmen in sommige situaties iets beter remmen, maar eigenlijk heb ik tot nu toe alleen nog maar te klagen over de remmen van mijn medeweggebruikers.
Nog nooit heb ik op mijn eigen fiets een tekort aan remkracht ervaren.