Hoi,
Biker-Chris schreef:Rij zelf al enige jaren op Tubes. Mijn ervaring is het beste met Continental. Hier kan je gemakkelijk verlengers op draaien. Verder verliezen ze ook weinig lucht als je fiets even in de garage staat. Dit in tegenstelling tot Vittoria's. Het kitten van tubes is een klusje waar je even mee bezig bent. Ik laat de tube altijd een dag zonder kit op de velg zitten zodat de tube wat oprekt. Daarna goed kitten, zowel de velg als de band, en dan erop trekken. Je kunt altijd even de band goedleggen als je de druk beperkt houdt. Als hij goed ligt dan ook op 10 bar zetten en een dagje wachten. Bij de conti's doe ik er altijd NOTUBES melk in. Als je dan een keertje lek rijdt heb je geen last. Heb dit zelf al verschillende keren meegemaakt en dan kom je er pas achter als je terug bent omdat je frame dan wat vloeibare latex spetters heeft opgelopen. De drukafname valt dan ook goed mee. Van 8.5 naar ongeveer 7.5bar. Ze zijn wel wat duurder, maar via internet ben je ongeveer 60 euro kwijt. qua kilometrage kan je uit gaan van tussen de 2500 en 3000 km. Dit is excl wedstrijden.
Soms vraag ik me af waarom sommigen met net die tubes rijden. Kan je net zo goed bij clinchers blijven...
Ik verklaar me nader: Conti tubes zijn alles behalve soepel, zijn verdomd moeilijk om een velg te leggen, slijten vrij snel, oncomfortabel, prima grip (gelukkig maar), zijn peperduur (gemiddelde prijs) en hebben geen bijzonder goede rolweerstand.
Waarom er dan nog eens vloiebaar latex ingooien wanneer Conti van de daken schreeuwt dat de tube niet is lek te rijden (is natuurlijk in praktijk niet zo)?
Ik bedoel maar, 2500 km aan 60 Euro (maal 2) dat begint toch te cijferen als je bedenkt dat er voor minder geld en meer kilometers echt wel beters is.
Laat je trouwens niet bedotten door de opgegeven TPI waarde, die heeft meer van een bijbelse vermenigvuldiging dan van realiteit gegeten...
Als je namelijk drie lagen met een TPI waarde van 60 draden per duim bovenop elkaar legt heb je wel opgeteld 180 tpi maar de soepelheid van het totaal is eerder bij 60tpi gedeeld door drie te zoeken.
Pomp je dan dat hele gedoe op tot over de 10 bar dan kan ik je met stelligheid zeggen dat ook die al niet zo goede rolweerstand een flinke duik zal nemen.
Vlak wegdek of niet.
De idee van ik zal men banden even flink oppompen en dan zal ik wel sneller gaan stamt uit de tijd dat (en ze bestaan nog steeds) er tubes bestonden met bijzonder hoge tpi waarde en latex biba. Dat is allemaal goed en wel zolang je op een weg rijdt zo glad als een vis maar hoeveel zijn er zo ?
Begrijp me niet verkeerd, die tubes zijn nog steeds bij de snelste en comfortabelste maar verlies niet uit het oog dat bij hogere bandenspanning de lekbestendigheid fors afneemt.
Immers, een fel opgeblazen ballonnetje is veel makkelijker te doorprikken dan eentje dat nauwelijks is opgepompt...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...