Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tommeke = dommeke 2?

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 15 jul 2009 15:17

hij doet toch echt mee er is nu een interview met bonen op eurosport

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 15 jul 2009 15:30

Delerium schreef:Dus mijn antwoord op die vraag is; Ik vind dat Boonen een voorbeeld is voor een topsporter. Hij doet wat slim is
Iedereen aan de coke!
richard-w schreef:hij doet toch echt mee er is nu een interview met bonen op eurosport

Wat! Dan doet ie niet mee, want de rest van de renners is bezig aan de etappe.

ai ai

;-)

delirium
Forum-lid

delirium 15 jul 2009 15:49

MrT schreef:
Delerium schreef:Dus mijn antwoord op die vraag is; Ik vind dat Boonen een voorbeeld is voor een topsporter. Hij doet wat slim is
Iedereen aan de coke!

Dat zijn jouw woorden! daar teken ik niet voor. Lees mijn vorig bericht en maak dan een iets uitgebreidere conclusie.
richard-w schreef:hij doet toch echt mee er is nu een interview met bonen op eurosport

ai ai

;-)

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 15 jul 2009 16:08

delirium schreef:
MrT schreef:
Iedereen aan de coke!

Dat zijn jouw woorden! daar teken ik niet voor. Lees mijn vorig bericht en maak dan een iets uitgebreidere conclusie.

ai ai

;-)

Ik wil er geen discussie van maken of iemand die coke gebruikt een slechter mens is. Helemaal niet.

Wat ik wel zou vinden, als ploegleider, of als sponsor:
geen coke-snuiver in mijn team

Iedereen gaat wel eens in de fout. Dus na de 1ste keer: opruimen of wegwezen

Is verder heel normaal. Als ik op mijn werk, mijn werkgever schade toebreng, dan heeft dat consequenties.

Nogmaals, ik hoop dat Boonen nog mooie dingen laat zien. Ik ben enkel van mening dat bij een prof renner, coke niet past.

dario
Forum-lid

dario 15 jul 2009 16:21

MrT schreef:
Is verder heel normaal. Als ik op mijn werk, mijn werkgever schade toebreng, dan heeft dat consequenties.

Dat zeg je heel juist: op je wèrk! Jouw werkgever bemoeit zich toch ook niet met wat je in je vrije tijd doet, mag ik hopen: zolang je je werk maar goed doet!
(en dat geldt ook voor Boonen: de nationale titel veroveren, dà's zijn job, en die heeft hij goed gedaan)

MrT schreef: Ik ben enkel van mening dat bij een prof renner, coke niet past.

Da's een mening.
Zo ben ik dan weer van mening dat een profrenner recht heeft op een privé-leven, waar wij noch de media noch om het even wie zich mee hoeven te mengen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

thja14
Forum-lid

thja14 15 jul 2009 17:05

Dario wrote
Dat zeg je heel juist: op je wèrk! Jouw werkgever bemoeit zich toch ook niet met wat je in je vrije tijd doet, mag ik hopen: zolang je je werk maar goed doet!
Voor een wielrenner ligt dat toch wat anders volgens mij, hij wordt uiteindelijk betaald door een sponsor. Die sponsor is vaak niet alleen geinteresseerd in de sportprestaties van een sporter, maar meer nog in de waarde van de sporter als uithangbord voor zijn bedrijf. Die waarde neemt af bij negatieve publiciteit. Je kunt je dat afvragen of Boonen zijn werk wel goed heeft gedaan. Ter verduidelijking; mijn baas heeft in mijn contract opgenomen dat ik niets mag doen, ook niet buiten werktijd, wat zijn goede naam kan aantasten. Vind ik niet eens zo heel vreemd gezien ik contact heb met klanten met een miljoenen omzet en daar zaken mee doen. Als die mensen mij zwaaiend aan de lamp in een cafe tegenkomen in het weekend kan dat afbreuk doen aan mijn geloofwaardigheid bij die klanten, kortom ik kan me vinden in dit stukje van mijn contract. Kortom de definitie van de job waarvoor Boonen betaald krijgt is volgens mij anders dan alleen maar had fietsen.
Zo ben ik dan weer van mening dat een profrenner recht heeft op een privé-leven, waar wij noch de media noch om het even wie zich mee hoeven te mengen.
Dit ligt dus in het verlengde van bovenstaande. Als je ervoor kiest een bepaalde baan te nemen moet je ook de consequenties hiervan durven dragen. Rob Oudkerk (of heb ik de naam niet helemaal goed) bekende een en ander aan Heleen van Rooijen en gezien zijn publieke functie kostte hem dit zijn baan, terwijl voor anderen af en toe een lijnte en een bezoek aan een dame echt niet tot ontslag zouden leiden.

Boonen heeft gekozen voor een baan in "the spotlights" met een bijbehorend groot salaris en voor dat salaris betaaldt hij een prijs. Hij kan natuurlijk ook gewoon in een fabriek of op kantoor gaan werken tegen bijbehorend loon en niemand zal hem bij voldoende prestaties tijdens zijn werk nog ooit lastigvallen over zijn gedrag in het weekend.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 15 jul 2009 17:07

MrT schreef:
Iedereen aan de coke!

ai ai

;-)

de interview was een herhaling van gister zag ik net:$

dario
Forum-lid

dario 15 jul 2009 17:22

Tja, als je, zoals Oudkerk, zèlf aan een columniste dat soort smeuïge verhalen ophangt moet je natuurlijk niet verwonderd zijn dat je dit als een boomerang in je gezicht krijgt...

Overigens zou (ZOU!) van een politicus - in tegenstelling tot een sportman of (ander) showbiz-figuur - wèl een zeker moreel gezag moeten uitgaan, dus dat ligt toch nog net enigszins anders.

En zo'n sponsor zal wel de afweging maken (dat hoeven wij heus niet in zijn plaats te doen) tussen de goede en de negatieve publiciteit; het moet dus zijn dat de balans bij Tommeke nog altijd in de richting van de tweede doorslaat. En de dag dat ze bij Quickstep (waar ze ook wel weten dat Boonens strapatsen door geen enkele toeschouwer negatief geassocieerd worden met de kwaliteit van hun laminaatvloeren) hun goudhaantje laten vertrekken zullen er genoeg ploegen in de rij staan met een contract, uitgaande van de idee dat 'there is no such thing as bad publicity' (zie Frank VdB, die alléén maar het nieuws haalde met extra-sportieve exploten, en toch jaar na jaar een ploeg wist te vinden)

Overigens, 'niets doen dat de goede naam van je firma kan aantasten' is wel een erg vage omschrijving. Meer dan imago-publiciteit is het zo'n wielersponsor om naambekendheid (en dus visibiliteit) te doen; wees maar gerust dat de Festina-affaire in 1998 die horlogefabrikant geen windeieren gelegd heeft!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

delirium
Forum-lid

delirium 16 jul 2009 17:09

In de lage landen weet iedereen wie Boonen is, en bijgevolg ook wat Quickstep is.
Rebelin, die door het leven zou gaan als een pater(en zoals onlangs scheen ook als dopeur), kent geen enkele niet-wielerliefhebber. Dus weet ook niemand wat er op zijn truitje staat. Dus geen reclame.... simpel toch he?
En dat terwijl Rebelin minstens op dezelfde hoogte staat als Boonen in de wielrennerij.

casran
Forum-lid HC

casran 16 jul 2009 18:11

Zie artikel uit De Standaard vandaag:

Wel talent, geen discipline

Sportpsychologen begrijpen niet dat Tom Boonen nog altijd geen begeleiding krijgt — De ene misstap van wielrenner Tom Boonen is nog niet uit het nieuws of er duikt er al een nieuwe op. 'Talent heeft hij, maar dat maakt je nog geen gedisciplineerd topsporter', zegt sportpsycholoog Rudy Heylen, die in de wielrenner een 'ego-gerichte sporter' ziet.

Even recapituleren. Begin juni lekt uit dat Boonen nu al voor de tweede keer is betrapt op het gebruik van cocaïne. De wielrenner bekent schuld. Onder invloed van alcohol doet hij rare dingen, is zijn uitleg, en hij belooft in therapie te gaan. Wat volgt, is een enerverende soap vooraleer de Balense spurtbom, die ondanks alle heisa wel Belgisch kampioen wordt, toestemming krijgt te starten in de Ronde van Frankrijk.

Nu blijkt dat hij zich tijdens die zenuwslopende periode opnieuw compleet liet gaan, en zo zichzelf opnieuw in de problemen werkte. Plaats van gebeuren: de Gentse studentenbuurt, waar hij volgens een frituuruitbater in dronken toestand met een hamburger aan de haal gaat en wat later hevig kussend met een blonde schone wordt gefotografeerd.

Zijn manager reageert gelaten op het nieuwste incident met Belgiës snelste coureur. 'Dit is heel dom van Tom', klinkt het.

Sportpsychologen verbazen zich veel minder over de opeenvolgende excessen van de wielrenner. 'Je moet je eens in de plaats van zo'n kerel stellen', zegt Yvon Verhoeven. De spelersbegeleider bij voetbalclub Anderlecht redde onder anderen Anthony Vandeborre van een bijna zekere ondergang.

'Ze hebben plots geld, en ineens veel vrienden, ze zijn overal graag gezien en hun naam en faam zorgt voor een schare fans, ook vrouwelijke uiteraard. Niet alle sporters kunnen dat plaatsen en verliezen vervolgens de pedalen.' Verhoeven probeert die spelers weer op het rechte pad te krijgen door veel met hen te praten. 'Ze moeten uiteindelijk zelf inzien dat het anders én beter kan, want dat anders hun carrière vroeg of laat wordt geschaad, zonder twijfel.' Anderlecht besloot spelersbegeleiding te voorzien toen ze merkten dat hun Gouden Schoenwinnaars te zwaar onder druk kwamen te staan. 'Dat was niet menselijk meer.'

Verhoeven begrijpt dan ook niet dat Boonen nog steeds geen individuele begeleiding krijgt. 'Als je het ondertussen indrukwekkende waslijstje van zijn incidenten ziet, is het toch duidelijk dat hij niet altijd zijn prioriteiten juist legt. Hulp is daarom aangewezen. Zeker ook omdat wielrennen een individuele sport is, waarbij renners veel meer vrijheid genieten dan voetballers, die alle dagen op hun club aanwezig moeten zijn.'

Sportpsycholoog Rudy Heylen bevestigt. 'De wielrennerij is daarnaast ook een individuele sport omdat er maar één als eerste over de streep komt. Daardoor is je eigen ploeggenoot of trainingsmaat vaak je grootste concurrent, wat tot meer frustratie kan leiden. Topsporters moeten daarom leren die frustratie op een gezonde manier kwijt te geraken.' En die traditionele ontlading na een lange trainingstijd of wedstrijdseizoen hoeft volgens Heylen niet synoniem te staan met dagenlang stevig fuiven, waarbij sommige topatleten nog steeds zweren. 'Ik ken atleten die in plaats daarvan lange wandelingen door de bossen verkiezen.'

Heylen ziet in Boonen een zogenaamde ego-gerichte sporter. 'Een sporter die koste wat het kost wil winnen, wat uiteraard een goede eigenschap is, maar die dat anderzijds ook in zijn privéleven is en daardoor bijvoorbeeld op café veel haantjesgedrag vertoont: meisjes voor zich proberen te winnen, niet willen onderdoen voor vrienden die het zoveelste pintje bestellen. Zoiets leidt uiteraard snel tot een levensstijl die niet past bij die van een topsporter.'

Ook Heylen dringt erop aan dat Boonen snel de juiste begeleiding krijgt. 'Iemand die hem erop wijst dat zijn successen in het wielrennen hem niet ontslaan van zijn plicht zich ook als een goede ploegmaat, partner en zoon te gedragen.' De sportpsycholoog wijst wél op één belangrijke voorwaarde. 'Boonen moet die begeleiding ook zelf willen. Anders is er geen beginnen aan.'

bron: De Standaard, 16 juli 2009
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... naalId=785
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 17 jul 2009 04:51

beetje off-topic maar toch, eigenlijk vind ik het onterecht dat Boonen niet geschorst is. The Lord Of The Rings aka Jouri van Gelder gebruikt hetzelfde goedje ( weliswaar werkt hij voor defensie) maar krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een schorsing aan zijn broek terwijl het ook een out-of-competition controle was, en het in Nederland hetzelfde staat aangeschreven als in België de coke... denk dat de WADA dan een figuurlijke lijn moet trekken ( nee geen mooie witte fijn gelegde lijn;)) en bijde sporters in kwestie schorsen of niet.
Diciplinaire maatregelen van defensie ben ik het overigens wel mee eens, dat behoort niet tot sport maar die regels heeft defensie gesteld, had hij maar hasj moeten roken...
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 17 jul 2009 10:12

maus_1990 schreef:beetje off-topic maar toch, eigenlijk vind ik het onterecht dat Boonen niet geschorst is. The Lord Of The Rings aka Jouri van Gelder gebruikt hetzelfde goedje ( weliswaar werkt hij voor defensie) maar krijgt hoogstwaarschijnlijk wel een schorsing aan zijn broek terwijl het ook een out-of-competition controle was, en het in Nederland hetzelfde staat aangeschreven als in België de coke... denk dat de WADA dan een figuurlijke lijn moet trekken ( nee geen mooie witte fijn gelegde lijn;)) en bijde sporters in kwestie schorsen of niet.
Diciplinaire maatregelen van defensie ben ik het overigens wel mee eens, dat behoort niet tot sport maar die regels heeft defensie gesteld, had hij maar hasj moeten roken...

Hij had het out-of-competition gebruikt.
Maar dat was heel kort voor het NK
Toen hij vervolgens een test kreeg op het NK, zaten er nog sporen in zijn bloed.
En dus werd hij positief bevonden tijdens competitie, en dus wordt hij geschorst.
Dat is het verschil met Boonen.

Plaats reactie