Pagina 18 van 18

Geplaatst: 24 mei 2011 15:53
door ace1978
Ik heb in januari ook zo'n meting gedaan en buiten dat ik het wel leuk vond (en het ziekenfonds het vergoedt), heb ik er niets mee gedaan. De enige waarden die ik uit mijn hoofd weet zijn mijn VO2max van 71 en het vermogen van 325 watt bij omslagpunt.

Geplaatst: 25 mei 2011 14:13
door wasbeer2006
Vorige jaar ook een meting gedaan. Er kwam uit dat ik een beperkte longfunctie had. Lees een lichte vorm van astma, dat wist ik al

Ik blies slecht 2.9 L in een seconde uit dat zou volgens hun zeker 5 moeten zijn.
Moet zeggen dat ik er weinig van merk, maar ik weet niet hoe het zou gaan als het meer zou zijn

Wat ik wel heb en ik weet niet of dit in relatie staat is een relatief lage hartslag op de fiets krijg ik he nooit boven de 185. Een uur houd ik max gem 172 en ik ben 33.

Geplaatst: 25 mei 2011 23:57
door nieuweling
Wasbeer ik zou niet panikeren hoor, mijn maximale hartslag ligt ook ergens tussen de 186-190 en ik ben 17, maakt niet zoveel uit. 185 lijkt me juist een vrij normale maximale hartslag voor jouw leeftijd.

Geplaatst: 02 jun 2011 16:44
door alpdhuez53:15
15 juni ben ik weer aan de beurt voor een groot sportmedisch onderzoek. Laatste keer dat ik zo'n test heb gedaan was bijna 6 jaar geleden toen ik 21 was. Toen toerde ik nog en had ik V02 max van rond de 65 en leverde ik geloof ik max 5,4 watt/kg (totaal 380 watt geloof ik). Benieuwd waar de waardes nu op uitkomen. Gok meer watt/kg en een iets hogere VO2 max. Wel merk ik dat ik door wedstrijd rijden (criteriums) ingeboet heb aan klimvermogen (rij minder soepel omhoog) maar wel meer power heb gekregen. Ondertussen heb ik dankzij een ik geloof MRI scan ook geleerd dat mijn longen vrij klein zijn (en mn maag juist groot). Arts vroeg of ik weleens last heb van kortademigheid/benauwdheid. Nooit last van gehad. Blijkbaar werken mn longen wel efficient.

Geplaatst: 02 jun 2011 21:34
door gugi100
[quote="Alp d'Huez53:15"] Gok meer watt/kg en een iets hogere VO2 max. Wel merk ik dat ik door wedstrijd rijden (criteriums) ingeboet heb aan klimvermogen (rij minder soepel omhoog) maar wel meer power heb gekregen [/quote]


Grappig dat je denkt dat het specifiek vermogen (rond omslagpunt?) hoger is en je toch "minder soepel" (=langzamer?) omhoog rijdt.

Gr GJ

Geplaatst: 02 jun 2011 21:57
door Peter94
@Nieweling ik ben ook 17 en heb dan weer een max hartslag van 210 :)

Geplaatst: 03 jun 2011 11:12
door alpdhuez53:15
@gugi100: één berg rij ik nog lekker hard omhoog, mn tijd op de Alp is de laatste jaren beter geworden. Meerdere bergen, zeg maar de Marmotte, lijkt me toch meer moeite te kosten. Dat bedoel ik met soepel (mn explosiviteit lijkt te zijn toegenomen, mn duurvermogen lijkt iets minder te zijn geworden). Weeg nu ook 7 kg meer dan 6 jaar terug. Daarom ook wel logisch dat ik meer power lever (heb niet echt vet erbij gekregen).

Geplaatst: 03 jun 2011 11:33
door arepol
Wanneer je alleen criteriums rijd (Amateur?) en daar ook alleen voor traint, dan is het niet heel gek dat je lange bergtochten minder verteert :)
Een amateurcriterium is immers 60 km/1,5 uur en in de bergen ben je met een beetje serieuze tocht al snel 3x zo lang bezig :)

Geplaatst: 03 jun 2011 12:04
door gugi100
[quote="Alp d'Huez53:15"]@gugi100: één berg rij ik nog lekker hard omhoog, mn tijd op de Alp is de laatste jaren beter geworden. Meerdere bergen, zeg maar de Marmotte, lijkt me toch meer moeite te kosten. Dat bedoel ik met soepel (mn explosiviteit lijkt te zijn toegenomen, mn duurvermogen lijkt iets minder te zijn geworden). Weeg nu ook 7 kg meer dan 6 jaar terug. Daarom ook wel logisch dat ik meer power lever (heb niet echt vet erbij gekregen).[/quote]

Duidelijk, je denkt dus dat je "lange duurvermogen" misschien minder is. Ik zou dat niet zo een twee drie naar "klimvermogen" vertalen :-)
Een klim als Alpe D'Huez kan je niet echt op explosiviteit naar boven rijden. Dat zal je toch echt "aeroob"moeten doen.

Gr GJ

Geplaatst: 03 jun 2011 12:08
door arepol
Een Alpe D'Huez kun je op omslagpunt rijden (want is maar een uurtje), een Marmotte niet.
Iemand die criteriums van 1,5 uur rijd, zit daarmee vaak rond omslagpunt en kan daarbij ook een goed vermogen leveren.
Ik weet hoe Alpe D'Huez 53:15 zich voelt, want ik heb vorig jaar hetzelfde gehad (kon met Amateur-criterium ervaring prima 1 berg op, maar na langer dan 1,5 uur omhoog fietsen was het beste er wel af)

Geplaatst: 03 jun 2011 12:41
door gugi100
[quote="Arepol"]Een Alpe D'Huez kun je op omslagpunt rijden (want is maar een uurtje), een Marmotte niet.
Iemand die criteriums van 1,5 uur rijd, zit daarmee vaak rond omslagpunt en kan daarbij ook een goed vermogen leveren.
Ik weet hoe Alpe D'Huez 53:15 zich voelt, want ik heb vorig jaar hetzelfde gehad (kon met Amateur-criterium ervaring prima 1 berg op, maar na langer dan 1,5 uur omhoog fietsen was het beste er wel af)
[/quote]

Dat is duidelijk. maar dan nog zou dat ook moeten gelden voor een eenzame tocht (geen peloton aero voordeel om in te schuilen) langer dan 1.5 uur. Vandaar ?klimvermogen?. Eerder "lange duurvemogen".
En om een uurtje rond omslagpunt rijden heeft m.i. weinig met explosiviteit te maken.

Maar het is me nu helemaal duidelijk hoor. :-)

Alpe D'Huez 53:15, kom maar op met die meetdata!

Gr GJ

Gr GJ

Geplaatst: 03 jun 2011 15:59
door alpdhuez53:15
Tzt zal ik hier de resultaten posten. Alpe beklimmen is idd gewoon vanaf begin maximaal gaan: (dik) boven omslagpunt rijden. 50 min hou ik dat wel vol. Marmotte is idd verstandig om Glandon/Galibier onder omslagpunt te blijven. Valt op de hele steile stukken vaak niet helemaal te voorkomen. Beter op de Alp wat over hebben dan tekort komen.

Toen ik 19 was reed ik in mn eentje op een goede dag rondje voormalige Zuiderzee, 352 km. Was zo gaar als wat maar denk dat ik dat nu niet zo snel meer red. Overigens rij ik met enige regelmaat wel lange duurtrainingen (100+ ritten), zeker wanneer ik een weekend geen wedstrijden heb. Blijf dan wel lekker in max D1 hangen.