Rabobank in 2009 op Giant
Dual schreef:Was de specialized Epic uit die tijd ook niet een carbon fiets?
Dat was hetzelfde frame als de Cadex AFAIK.
En Carbon... Donnay was volgens mij een van de eersten. Vitus, Alan etc waren ook redelijk vroeg. Monocoque denk ik aan kestrel/Giotto
Vanwege Carbongriep??? Sorry, dit zijn net als die mythes dat Kelly elke maand een nieuwe Vitus besteeg. Die Carbon looks waren niet slapper als een 753tje en die gingen ook een seizoen mee. Integendeel, Looks blonken ook toen al uit in vakmanschap.sprintbom schreef:Ik weet dat Once met de eerste Carbon Look fietsen reed. Om de drie maanden kregen ze een nieuwe fiets.
Zolang materiaal niet wordt overbelast (en dat is best lastig met die mini mennekes die profwielrenners nu eenmaal zijn) zal het niet kapot gaan, fabricage en montage fouten daargelaten. Dat geld voor alle materialen. Wat wel waar is dat staal vaak wat "fijner"faalt, het buigt/scheurt in, waar Alu Carbon nog wel eens echt falen. Maar ik heb vroeger ook Staal zien falen met valpartijen tot gevolg. Tegenwoordig zie ik ook wel frames kapot gaan, maar meestal NA een valpartij. QC is blijkbaar net ff beter geworden.
Maar goed, ik moet altijd een beetje mijn hoofdje schudden als ik hoor dat prof materiaal zo zwaar belast wordt. Tuurlijk, kasseien is een ander verhaal, maar voor de rest? Zelfs Tommeke is een lichtgewicht in vergelijking met mijn zwager. Hij zal wat meer watts op de tafel brengen, maar mijn lompe zwager is slecht op zijn materiaal, rost door putdeksels met 40+ en zijn racefiest leeft ook nog steeds. En denk dan aan een Abdu die op oud spul (echt wel wat slapper) rondroste... zou die cowboy zijn fietsen niet wat meer hebben mishandeld? Wat dat betreft is een prof mijns inziens geen krachts-tester.
De La Vie Claire ploeg reed in 1986 op carbon/alu frames van TVT en een jaar later op carbon/alu frames van Look. In 1988 en 1889 waren er al een heleboel op de markt. Ik denk ondermeer aan Kestrel.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Sprintbom schreef:Ik weet dat Once met de eerste Carbon Look fietsen reed. Om de drie maanden kregen ze een nieuwe fiets.
Doet me denken aan de afgelopen Olympische Spelen waarin Jeannie Longo in de tijdrit op wielen reed die alleen voor die ene rit bestemd waren, m.a.w. de wielen waren licht van gewicht (setje<1 kilo) maar konden daarna wel op de afvalhoop.
Ik vind dat niet zo schoon.
Lijkt me dat zulke fratsen in de toekomst alleen maar vaker gaan gebeuren, ik vind dat ze met regelgeving (setje minstens X gram) daar paal en perk aan moeten stellen!
Ik vind dat fietsen respect(waardering) voor/evenwicht(balans/harmonie) met de natuur uitstraalt/moet uitstralen.
Misschien zouden ze iets moeten doen als in de autorally, dat je uiteindelijk alleen mag racen met productiespullen?
Ik denk dat er weinig vraag is naar superlichte wielen die je maar 1 keer kan gebruiken... Maar wie weet, meer dan ik denk...
Ik denk dat er weinig vraag is naar superlichte wielen die je maar 1 keer kan gebruiken... Maar wie weet, meer dan ik denk...
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
spook schreef:Misschien zouden ze iets moeten doen als in de autorally, dat je uiteindelijk alleen mag racen met productiespullen?
Maar aan die "productiespullen" mag behoorlijk wat gemodificeerd worden. De meeste auto's waarop die rally modellen gebaseerd zijn die kan je normaal niet krijgen met vierwielaandrijving en 2 liter turbomotor...
Bovendien: ik vind het eigenlijk wel een goed idee dat de profs alle nieuwe materiaal alvast uittesten. Er zijn immers weinig mensen die het materiaal zo vaak en zo intensief gebruiken.
vivo schreef: Lijkt me dat zulke fratsen in de toekomst alleen maar vaker gaan gebeuren, ik vind dat ze met regelgeving (setje minstens X gram) daar paal en perk aan moeten stellen!
Ik vind dat fietsen respect(waardering) voor/evenwicht(balans/harmonie) met de natuur uitstraalt/moet uitstralen.
6.8
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
6.8 = 15 lbs...
Aha! Nu is mij alles duidelijk...
Tenminste, als iemand mij kan vertellen waarom het minimale gewicht 15lbs is. Is dat een gewicht dat met natte vingerwerk is bepaald, of is wetenschappelijk bewezen dat een fiets lichter dan 15lbs niet veilig meer is? Of had de voorzitter van de club die dit bepaalde zelf een fiets die 15lbs was en dacht hij (of zij):'Dit is een mooi gewicht?'
Tenminste, als iemand mij kan vertellen waarom het minimale gewicht 15lbs is. Is dat een gewicht dat met natte vingerwerk is bepaald, of is wetenschappelijk bewezen dat een fiets lichter dan 15lbs niet veilig meer is? Of had de voorzitter van de club die dit bepaalde zelf een fiets die 15lbs was en dacht hij (of zij):'Dit is een mooi gewicht?'
'I have too many bikes', said no cyclist ever.