Even gepimpt gisteravond, wielen, remhoefjes, stuurpen, zadeltasje, polarsensor, pompje, kettingspanners, remgrepen, stuurlint, opzetstuur, bidonhouder... voor de rest is het nog steeds dezelfde lelijkerd, verwezen tot nieuwe slechtweer trainingsfiets.
[img=http://farm3.static.flickr.com/2059/222 ... 70d4_o.jpg]
[img=http://farm3.static.flickr.com/2274/222 ... 4b65_o.jpg]
Hoe ver mag je de ketting eigenlijk aanspannen bij een singlespeed met freewheel. Bij strak aanspannen voel je dat het freewheel niet meer zo gemakkelijk terugdraait als je het crank een slinger geeft in omgekeerde traprichting. Met de traprichting mee voel je geen verschil...., iemand een idee? Moet de ketting ongeveer dezelfde spanning hebben als bij een racefiets met derailleur?
Single-speed
Strakke fiets hoor
Wat betreft de kettingspanning: sowieso niet te los en ook niet te vast , ik denk net zoals bij fixed : hij mag net niet hangen.
Maar ik heb met freewheel zelf geen ervaring dus ik zou even ervaringsdeskundigen zoals singlespeed.nl of mensen met een fiets die qua opzet hetzelfde is contacten.
Grtz.
Rubenio
Wat betreft de kettingspanning: sowieso niet te los en ook niet te vast , ik denk net zoals bij fixed : hij mag net niet hangen.
Maar ik heb met freewheel zelf geen ervaring dus ik zou even ervaringsdeskundigen zoals singlespeed.nl of mensen met een fiets die qua opzet hetzelfde is contacten.
Grtz.
Rubenio
Vindt de remhoefjes wel mooi, wat voor zijn het? Leuke fiets, je kan er nog wel het een en ander afschroeven denk ik (commandeurs, voortandwiel) of hou je de mogelijkheid open hem terug om te bouwen?
De opzet van stuur en remmen is verbeterd t.o.v. de eerste foto's, lijkt me praktischer dan eerst ( de remmen hingen eerst een beetje in het luchtledige meen ik me te herinneren)
De opzet van stuur en remmen is verbeterd t.o.v. de eerste foto's, lijkt me praktischer dan eerst ( de remmen hingen eerst een beetje in het luchtledige meen ik me te herinneren)
Ik weet het zeker denk ik
[quote="Paul Chris"]Vindt de remhoefjes wel mooi, wat voor zijn het? Leuke fiets, je kan er nog wel het een en ander afschroeven denk ik (commandeurs, voortandwiel) of hou je de mogelijkheid open hem terug om te bouwen?
De opzet van stuur en remmen is verbeterd t.o.v. de eerste foto's, lijkt me praktischer dan eerst ( de remmen hingen eerst een beetje in het luchtledige meen ik me te herinneren)[/quote]
athena remhoefjes... binnenblad gaat eraf als de nieuwe korte boutjes binnen zijn... commandeurs blijven als nostalgische herinnering op de buis; heb eveneens een singlespeed conversion kit besteld, hoef ik ook niet meer 3x15T achter om te voorkomen dat het ketting er telkens afdondert, haha....
zal nu even 80km fietsen
De opzet van stuur en remmen is verbeterd t.o.v. de eerste foto's, lijkt me praktischer dan eerst ( de remmen hingen eerst een beetje in het luchtledige meen ik me te herinneren)[/quote]
athena remhoefjes... binnenblad gaat eraf als de nieuwe korte boutjes binnen zijn... commandeurs blijven als nostalgische herinnering op de buis; heb eveneens een singlespeed conversion kit besteld, hoef ik ook niet meer 3x15T achter om te voorkomen dat het ketting er telkens afdondert, haha....
zal nu even 80km fietsen
Vond hier nog een stukje over kettingspanning
http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#tension
Chain Tension
he chain tension on a fixed gear is quite critical, and is regulated by moving the rear axle back and forth in the fork ends. If the chain is too tight, the drive train will bind, perhaps only at one angle of the pedals (chainwheels are not usually perfectly concentric). It should be tight as it can be without binding. If the chain is too loose, it can fall off, which is quite dangerous on a fixed gear.
Set the rear axle so that the chain pulls taut at the tightest part of the cranks' rotation. One at a time, loosen up each of the stack bolts, and tighten it back just finger tight. Spin the crank slowly and watch for the chain to get to its tightest point. Strike the taut chain lightly with a convenient tool to make the chain ring move a bit on its spider. Then rotate the crank some more, finding the new tightest spot, and repeat as necessary.
This takes a little bit of your hands learning how hard to hit the chain, and how loose to set the stack bolts, but it is really quite easy to learn.
Tighten up the stack bolts a bit and re-check. Tighten the stack bolts in a regular pattern, like the lug nuts on a car wheel. My standard pattern is to start by tightening the bolt opposite the crank, then move clockwise 2 bolts (144 degrees), tighten that one, clockwise 2 more, and so on. Never tighten two neighboring bolts in a row. You may prefer to go counterclockwise, but try to get in the habit of always starting at the same place and always going the same way. This reduces the chances of accidentally missing a bolt.
Once you have the chainrings centered and secured, adjust the position of the rear axle to make the chain as nearly tight as possible without binding. Notice how freely the drive train turns when the chain is too loose. That is how freely it should turn when you are done, but with as little chain droop as possible.
---------------------
Als je bovenstaande vertaalt via Altavista staat er in gewone nederlandse mensentaal het volgende:
De Spanning van de ketting hij ketent spanning op een vast toestel is vrij kritiek, en wordt geregeld door de achteras in de vorkeinden afwisselend te bewegen. Als de ketting te strak is, zal de aandrijvingstrein, misschien slechts bij één hoek van de pedalen binden (chainwheels zijn niet gewoonlijk volkomen concentrisch). Het zou strak moeten zijn aangezien het zonder het binden kan zijn. Als de ketting te los is, kan het weg vallen, wat op een vast toestel vrij gevaarlijk is. Plaats de achteras zodat de ketting strak bij het strakste deel van de omwenteling van de krukassen trekt. Men tegelijkertijd, maakt omhoog elk van de stapelbouten los, en haalt vast het aan achter enkel vinger. Spin langzaam de krukas en horloge voor de ketting om aan zijn strakste punt te krijgen. Sla licht de strakke ketting met een geschikt hulpmiddel om de ketting te maken beweging bellen een beetje op zijn spin. Dan roteer onstabiel wat meer, die de nieuwe strakste vlek vindt, en herhaal noodzakelijk. Dit neemt een weinig uw handen lerend hoe hard om de ketting te raken, en hoe los om de stapel te plaatsen vastbout, maar het is werkelijk vrij gemakkelijk te leren. Verscherp de stapelbouten een beetje en controleer opnieuw. Haal de stapelbouten in een regelmatig patroon, zoals de handvatnoten op aan een autowiel. Mijn standaardpatroon moet beginnen door de bout tegenover de krukas aan te halen, dan haalt de beweging met de wijzers van de klok mee 2 bouten (144 graden), dat één, met de wijzers van de klok mee 2 meer aan, enz. zo. Haal nooit twee naburige bouten in een rij aan. U kunt verkiezen linksdraaiend te gaan, maar probeert om in de gewoonte van altijd aanvang op de zelfde plaats te krijgen en altijd het gaan de zelfde manier. Dit vermindert de kansen om een bout toevallig te missen. Zodra u gecentreerd en beveiligde chainrings hebt, pas de positie van de achteras aan om de ketting bijna vast te maken zo mogelijk zonder het binden. Bericht hoe vrij de aandrijvingstrein draait wanneer de ketting te los is. Zo vrij zou het moeten draaien wanneer u wordt gedaan, maar met zo weinig kettingsmismoedigheid mogelijk.
M-gineering houdt het simpeler:
Hoe strak moet je de ketting spannen?
Tandwielen zijn niet rond, en ze slijten ook nog ovaal. Zet de ketting zo dat op het strakste punt de aandrijving net niet doodloopt. Heb je heel veel spanningsvariatie, dan kun je proberen of het uitmaakt als je het voortandwiel verdraait ten opzichte van het crankstel.
http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#tension
Chain Tension
he chain tension on a fixed gear is quite critical, and is regulated by moving the rear axle back and forth in the fork ends. If the chain is too tight, the drive train will bind, perhaps only at one angle of the pedals (chainwheels are not usually perfectly concentric). It should be tight as it can be without binding. If the chain is too loose, it can fall off, which is quite dangerous on a fixed gear.
Set the rear axle so that the chain pulls taut at the tightest part of the cranks' rotation. One at a time, loosen up each of the stack bolts, and tighten it back just finger tight. Spin the crank slowly and watch for the chain to get to its tightest point. Strike the taut chain lightly with a convenient tool to make the chain ring move a bit on its spider. Then rotate the crank some more, finding the new tightest spot, and repeat as necessary.
This takes a little bit of your hands learning how hard to hit the chain, and how loose to set the stack bolts, but it is really quite easy to learn.
Tighten up the stack bolts a bit and re-check. Tighten the stack bolts in a regular pattern, like the lug nuts on a car wheel. My standard pattern is to start by tightening the bolt opposite the crank, then move clockwise 2 bolts (144 degrees), tighten that one, clockwise 2 more, and so on. Never tighten two neighboring bolts in a row. You may prefer to go counterclockwise, but try to get in the habit of always starting at the same place and always going the same way. This reduces the chances of accidentally missing a bolt.
Once you have the chainrings centered and secured, adjust the position of the rear axle to make the chain as nearly tight as possible without binding. Notice how freely the drive train turns when the chain is too loose. That is how freely it should turn when you are done, but with as little chain droop as possible.
---------------------
Als je bovenstaande vertaalt via Altavista staat er in gewone nederlandse mensentaal het volgende:
De Spanning van de ketting hij ketent spanning op een vast toestel is vrij kritiek, en wordt geregeld door de achteras in de vorkeinden afwisselend te bewegen. Als de ketting te strak is, zal de aandrijvingstrein, misschien slechts bij één hoek van de pedalen binden (chainwheels zijn niet gewoonlijk volkomen concentrisch). Het zou strak moeten zijn aangezien het zonder het binden kan zijn. Als de ketting te los is, kan het weg vallen, wat op een vast toestel vrij gevaarlijk is. Plaats de achteras zodat de ketting strak bij het strakste deel van de omwenteling van de krukassen trekt. Men tegelijkertijd, maakt omhoog elk van de stapelbouten los, en haalt vast het aan achter enkel vinger. Spin langzaam de krukas en horloge voor de ketting om aan zijn strakste punt te krijgen. Sla licht de strakke ketting met een geschikt hulpmiddel om de ketting te maken beweging bellen een beetje op zijn spin. Dan roteer onstabiel wat meer, die de nieuwe strakste vlek vindt, en herhaal noodzakelijk. Dit neemt een weinig uw handen lerend hoe hard om de ketting te raken, en hoe los om de stapel te plaatsen vastbout, maar het is werkelijk vrij gemakkelijk te leren. Verscherp de stapelbouten een beetje en controleer opnieuw. Haal de stapelbouten in een regelmatig patroon, zoals de handvatnoten op aan een autowiel. Mijn standaardpatroon moet beginnen door de bout tegenover de krukas aan te halen, dan haalt de beweging met de wijzers van de klok mee 2 bouten (144 graden), dat één, met de wijzers van de klok mee 2 meer aan, enz. zo. Haal nooit twee naburige bouten in een rij aan. U kunt verkiezen linksdraaiend te gaan, maar probeert om in de gewoonte van altijd aanvang op de zelfde plaats te krijgen en altijd het gaan de zelfde manier. Dit vermindert de kansen om een bout toevallig te missen. Zodra u gecentreerd en beveiligde chainrings hebt, pas de positie van de achteras aan om de ketting bijna vast te maken zo mogelijk zonder het binden. Bericht hoe vrij de aandrijvingstrein draait wanneer de ketting te los is. Zo vrij zou het moeten draaien wanneer u wordt gedaan, maar met zo weinig kettingsmismoedigheid mogelijk.
M-gineering houdt het simpeler:
Hoe strak moet je de ketting spannen?
Tandwielen zijn niet rond, en ze slijten ook nog ovaal. Zet de ketting zo dat op het strakste punt de aandrijving net niet doodloopt. Heb je heel veel spanningsvariatie, dan kun je proberen of het uitmaakt als je het voortandwiel verdraait ten opzichte van het crankstel.
[quote="Auke"]
Hoe ver mag je de ketting eigenlijk aanspannen bij een singlespeed met freewheel. Bij strak aanspannen voel je dat het freewheel niet meer zo gemakkelijk terugdraait als je het crank een slinger geeft in omgekeerde traprichting. Met de traprichting mee voel je geen verschil...., iemand een idee? Moet de ketting ongeveer dezelfde spanning hebben als bij een racefiets met derailleur?
[/quote]
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Hij moet zo strak mogelijk staan maar dat het freewheel nog wel soepel draait. Maar dat is het ideaal. Het luistert niet zo heel nauw, maar de ketting moet zo strak staan dat ie er niet makkelijk afvliegt.
Hoe ver mag je de ketting eigenlijk aanspannen bij een singlespeed met freewheel. Bij strak aanspannen voel je dat het freewheel niet meer zo gemakkelijk terugdraait als je het crank een slinger geeft in omgekeerde traprichting. Met de traprichting mee voel je geen verschil...., iemand een idee? Moet de ketting ongeveer dezelfde spanning hebben als bij een racefiets met derailleur?
[/quote]
Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Hij moet zo strak mogelijk staan maar dat het freewheel nog wel soepel draait. Maar dat is het ideaal. Het luistert niet zo heel nauw, maar de ketting moet zo strak staan dat ie er niet makkelijk afvliegt.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Om even te kijken of alles werkt, hier foto van mijn nishiki single speed. Deze fiets was een paar jaar geleden op weg om een fixie te worden, maar er is ergens iets fout gegaan:
Foto
Foto
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
@ferry, erg cool, maak ook eens een foto van de zijkant please.