Vond hier nog een stukje over kettingspanning
http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#tension
Chain Tension
he chain tension on a fixed gear is quite critical, and is regulated by moving the rear axle back and forth in the fork ends. If the chain is too tight, the drive train will bind, perhaps only at one angle of the pedals (chainwheels are not usually perfectly concentric). It should be tight as it can be without binding. If the chain is too loose, it can fall off, which is quite dangerous on a fixed gear.
Set the rear axle so that the chain pulls taut at the tightest part of the cranks' rotation. One at a time, loosen up each of the stack bolts, and tighten it back just finger tight. Spin the crank slowly and watch for the chain to get to its tightest point. Strike the taut chain lightly with a convenient tool to make the chain ring move a bit on its spider. Then rotate the crank some more, finding the new tightest spot, and repeat as necessary.
This takes a little bit of your hands learning how hard to hit the chain, and how loose to set the stack bolts, but it is really quite easy to learn.
Tighten up the stack bolts a bit and re-check. Tighten the stack bolts in a regular pattern, like the lug nuts on a car wheel. My standard pattern is to start by tightening the bolt opposite the crank, then move clockwise 2 bolts (144 degrees), tighten that one, clockwise 2 more, and so on. Never tighten two neighboring bolts in a row. You may prefer to go counterclockwise, but try to get in the habit of always starting at the same place and always going the same way. This reduces the chances of accidentally missing a bolt.
Once you have the chainrings centered and secured, adjust the position of the rear axle to make the chain as nearly tight as possible without binding. Notice how freely the drive train turns when the chain is too loose. That is how freely it should turn when you are done, but with as little chain droop as possible.
---------------------
Als je bovenstaande vertaalt via Altavista staat er in gewone nederlandse mensentaal het volgende:
De Spanning van de ketting hij ketent spanning op een vast toestel is vrij kritiek, en wordt geregeld door de achteras in de vorkeinden afwisselend te bewegen. Als de ketting te strak is, zal de aandrijvingstrein, misschien slechts bij één hoek van de pedalen binden (chainwheels zijn niet gewoonlijk volkomen concentrisch). Het zou strak moeten zijn aangezien het zonder het binden kan zijn. Als de ketting te los is, kan het weg vallen, wat op een vast toestel vrij gevaarlijk is. Plaats de achteras zodat de ketting strak bij het strakste deel van de omwenteling van de krukassen trekt. Men tegelijkertijd, maakt omhoog elk van de stapelbouten los, en haalt vast het aan achter enkel vinger. Spin langzaam de krukas en horloge voor de ketting om aan zijn strakste punt te krijgen. Sla licht de strakke ketting met een geschikt hulpmiddel om de ketting te maken beweging bellen een beetje op zijn spin. Dan roteer onstabiel wat meer, die de nieuwe strakste vlek vindt, en herhaal noodzakelijk. Dit neemt een weinig uw handen lerend hoe hard om de ketting te raken, en hoe los om de stapel te plaatsen vastbout, maar het is werkelijk vrij gemakkelijk te leren. Verscherp de stapelbouten een beetje en controleer opnieuw. Haal de stapelbouten in een regelmatig patroon, zoals de handvatnoten op aan een autowiel. Mijn standaardpatroon moet beginnen door de bout tegenover de krukas aan te halen, dan haalt de beweging met de wijzers van de klok mee 2 bouten (144 graden), dat één, met de wijzers van de klok mee 2 meer aan, enz. zo. Haal nooit twee naburige bouten in een rij aan. U kunt verkiezen linksdraaiend te gaan, maar probeert om in de gewoonte van altijd aanvang op de zelfde plaats te krijgen en altijd het gaan de zelfde manier. Dit vermindert de kansen om een bout toevallig te missen. Zodra u gecentreerd en beveiligde chainrings hebt, pas de positie van de achteras aan om de ketting bijna vast te maken zo mogelijk zonder het binden. Bericht hoe vrij de aandrijvingstrein draait wanneer de ketting te los is. Zo vrij zou het moeten draaien wanneer u wordt gedaan, maar met zo weinig kettingsmismoedigheid mogelijk.
M-gineering houdt het simpeler:
Hoe strak moet je de ketting spannen?
Tandwielen zijn niet rond, en ze slijten ook nog ovaal. Zet de ketting zo dat op het strakste punt de aandrijving net niet doodloopt. Heb je heel veel spanningsvariatie, dan kun je proberen of het uitmaakt als je het voortandwiel verdraait ten opzichte van het crankstel.